Criza care a speriat Combinatul

Criza care a speriat Combinatul
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* În prima parte a anului 2008, oţelul ajunsese, pe bursa londoneză, la preţuri ameţitoare: peste 1.000 de dolari tona * Începând cu luna august a început prăbuşirea: preţul a scăzut succesiv, până când, pe 9 martie, anul acesta, a ajuns la un nivel minim istoric: 250 de dolari tona * Era prea scump în 2008 sau e prea ieftin acum? * Combinatul produce sub preţul de cost? * De ce ar ajuta statul român o societate privată, de pe urma căreia patronii au încasat dividende de miliarde de dolari de la privatizare încoace? *

În ultima vreme, se vorbeşte cu pasiune despre criza profundă în care se află ArcelorMittal Galaţi. Am auzit sute, chiar mii de păreri, analize, presupuneri, bârfe, scuze... Toată lumea vede efectul: Combinatul este într-o situaţie delicată şi trimite oamenii acasă. O realitate socială dură, fără îndoială. Din păcate, nimeni nu vorbeşte despre cauzele acestei situaţii. La urma-urmelor, niciun fenomen economic nu este întâmplător, ci are la bază mecanisme foarte precise. Tocmai acest lucru ne propunem să elucidăm, în articolul de faţă.

Criza oţelului a început în august 2008

O analiză a evoluţiei preţurilor pe bursa de la Londra (London Metal Exchange) - cea mai mare bursă de metale din lume - indică faptul că la nivelul lunii august a anului trecut a început un declin abrupt al preţului oţelului. Dacă în iulie se înregistra un preţ pentru vânzare imediată de peste 1.000 de dolari pe tonă (1.002-1.121 USD/to, mai exact), la 18 august se ajunsese deja la 880 USD/to, iar la 15 septembrie la 705 USD/to.

Prăbuşirea a atins un moment de şoc în 20 octombrie, când preţul a ajuns la 300 de dolari pe tonă. A urmat o perioadă cu uşoare oscilaţii (300-350 USD/tonă), după care, în 10 ianuarie 2009, se părea că piaţa oţelului îşi revine: 420 USD/to.

Creşterea a fost însă doar o iluzie. În 9 martie am asistat la o prăbuşire catastrofală a preţului oţelului, care a plonjat la numai 250 de dolari pe tonă. Acesta a fost momentul în care conducerea ArcelorMittal a anunţat că este nevoită să treacă la măsuri drastice pentru reducerea cheltuielilor. Asta chiar dacă, între timp, oţelul a urcat din nou către 300 de dolari tona şi pare să se stabilizeze acolo.

Era prea scump în iunie 2008 sau e prea ieftin acum?

Desigur, toate aceste preţuri nu spun nimic oamenilor obişnuiţi. Dar şi analiştii se feresc să facă aprecieri categorice cu privire la evoluţia pieţei oţelului. Un lucru este destul de clar: În 2007, tona de oţel era 800 de dolari, în 2006 - 600 de dolari, în 2005 - 500 de dolari. Cum în 2008 ajunsese la peste 1.000 de dolari tona, mulţi se întreabă dacă nu cumva atunci a fost un moment în care preţul oţelului a fost ridicat în mod artificial, pentru a specula cererea mare din piaţă.

Că preţul a fost foarte mare în 2008 stau mărturie cifrele raportate de grupurile siderurgice mondiale: toate, inclusiv ArcelorMIttal Galaţi, au raportat pe acel an profituri istorice.

Însă este preţul de acum deasupra sau sub preţul de cost? Iată o întrebare la care nimeni (dintre producători, evident) nu vrea să dea un răspuns! Şi nu înţelegem de ce... Însă există speculaţii că marile combinate siderurgice încearcă să forţeze mâna guvernelor să aloce ajutoare de stat. Se vorbeşte chiar despre un dumping chinezesc (China vinde mari cantităţi de oţel pe piaţă cu 290-291 de dolari tona; ei de ce pot?). Se aude despre închiderea unor capacităţi. Nimic însă la nivel oficial. Transparenţa marilor concerne siderurgice tinde către zero.

ArcelorMittal Galaţi nu mai e demult motorul economiei...

În ultima vreme, se cere cu insistenţă sprijinirea de către stat a Combinatului gălăţean. De ce ar face statul acest gest?! În ultimii ani, patronii Combinatului au scos de aici profit consistent. Profit care, firesc, nu a fost împărţit cu statul român, ci a ajuns la patroni.

În aceste condiţii, sunt numeroase voci care spun că bugetul naţional nu are de ce să fie partener la pierdere cu Combinatul. Cu toate că taxe s-au încasat de către stat. Cazul AIG din SUA (ajutor de stat transformat în prime de sute de milioane de dolari) este, însă, de actualitate...

Dar sunt şi voci care spun că dacă lăsăm ArcelorMittal să moară, atunci întrega economie românească se duce de râpă. Oare chiar aşa să fie?

Ne-am obişnuit cu ideea, intens vânturată, că ArcelorMittal Galaţi este motorul economiei româneşti şi că pe baza producţiei lui trăieşte jumătate de ţară. Ei bine, trebuie să vă spunem că aceste afirmaţii sunt mai curând nostalgie. ArcelorMittal Galaţi poate fi un reper pentru Galaţi, dar în niciun caz pentru economia naţională.

Să şi argumentăm. Industria auto românească (Piteşti, Craiova) mai procură din producţie internă doar 20 la sută din tabla consumată. Restul este de producţie Turcia sau Germania şi este, din câte se spune, mai ieftină decât cea de Galaţi.

Industria navală (în special Aker Brăila şi Damen Galaţi) s-a orientat tot mai mult către tabla de Ucraina, care se zice că este şi mai ieftină. Producătorul de tablă subţire Intfor-Profiland se aprovizionează, de asemenea, pe filiera ucraineană. Fosta uzină „Semănătoarea” ia tablă din Turcia. Alţi beneficiari de tradiţie ai tablei şi oţelului de Combinat (Tractorul Braşov, Laminorul Brăila, ARO Câmpulung, Autobuzul Bucureşti, Uzina de Vagoane Arad etc) au închis porţile.

După cum vedeţi, nu a mai rămas cine ştie ce clientelă în industria naţională, aşa că mult-speculatul lanţ al falimentelor nu mai este o realitate. Fără îndoială, închiderea Combinatului ar fi o dramă pentru Galaţi, însă de aici şi până la colapsarea economiei naţionale e cale lungă...

Una peste alta, situaţia ArcelorMittal Galaţi rămâne una destul de delicată. Însă pentru ca societatea să fie ajutată e nevoie ca opinia publică să ştie care este situaţia reală pe relaţia preţ de cost - preţ de bursă. Până nu se elucidează acest aspect, totul e doar o speculaţie care trezeşte o mulţime de suspiciuni.

Explicaţii foto:

1 - Să ne temem pentru locurile lor de muncă sau pentru profitul lui Mittal?

2 - Evoluţia preţului oţelului pe bursa londoneză

Citit 2201 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.