Galaţiul - sedus şi abandonat

Galaţiul - sedus şi abandonat
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* În anul 2001, autorităţile anunţau gălăţenilor realizarea unui super-terminal de pasageri la malul Dunării, care să fie puntea de legătură între UE şi estul Europei * După opt ani de la lansarea ideii, constatăm că n-avem nimic din cele promise * Doar un studiu de fezabilitate din 2004, o estimare a costurilor - 3,98 milioane de euro şi o proaspătă promisiune de finanţare * Interesant este că terminalul de la Galaţi era prevăzut în condiţiile de aderare a României la UE, ca fiind una dintre măsurile importante de securitate la frontiera de est a Uniunii *

În anul 2001 am auzit pentru prima dată povestea cum că Galaţiul va deveni cel mai important port din zona estică a Uniunii Europene. Un nod strategic pentru turismul european. O intersecţie a Estului cu Vestul.

Parcă şi vedeam venind valurile de turişti estici tânjind după valorile vestului şi cohortele de turişti vestici incitaţi de tradiţiile estului. Iar Galaţiul - ehehei!... - ajungând un fel de punct alfa şi omega al celor două părţi de lume.

Dar să revenim cu picioarele pe pământ! La opt ani de la lansarea ideii (care, de fapt, este o cerinţă a UE legată de securitatea la graniţa de est), constatăm cu stupoare că suntem tot acolo de unde am plecat: la cota zero.

Fug nemţii de Galaţi ca dracul de tămâie

În urmă cu câteva luni, omul de afaceri Mihai Mihail ne atrăgea atenţia asupra unui fapt interesant: toate navele de croazieră care trec pe Dunăre dinspre vest către Deltă şi Marea Neagră (sau pe traseul de întoarcere) „sar” Galaţiul. Fac oprire fie la Brăila, fie la Tulcea, dar în niciun caz în oraşul nostru.

„Ia uitaţi-vă cum se vede Galaţiul de aici (N.R.: Eram pe un ponton aflat la vreo 7-8 kilometri în aval de oraş, către Cotul Pisicii). Parcă este sub un clopot de fum. Când eşti sub el nu-ţi dai seama, dar când te uiţi de departe, realizezi că ai în faţă un loc sufocat de poluare. Nimeni nu-şi doreşte să viziteze un oraş otrăvit”, concluziona Mihai Mihail. Şi zău că are dreptate!

Că oraşul este extrem de poluat, este o realitate împotriva căreia nu avem multe de făcut. Poate doar să obligăm colosul metalurgic şi autorităţile de Mediu să respecte legile din România şi din restul UE. Fără derogări negociate, pe sub masă, pe seama sănătăţii noastre.

Mai putem, de asemenea, printr-o decizie a Consiliului local, să interzicem circulaţia maşinilor pe anumite străzi. Mai putem construi o centură adevărată a oraşului, care să ne scape de o bună parte dintre ţevile de eşapament care ne afumă plămânii, aşa, în trecere.

De ce nu facem toate acestea?! Da’ chiar! De ce?! Pentru că aleşii noştri ştiu doar să ne promită?! Pentru că nu avem forţă civică?! Pentru că nu avem oameni competenţi la Mediu?! Pentru că nu avem bani?! Probabil că din toate câte un pic...

Un super-terminal de hârtie

Dar să revenim la chestiunea super-terminalului promis (la nivel guvernamental, nu doar local; mai ales că era o cerinţă de la UE) în 2001. După o scurtă analiză a chestiunii, Guvernul a decis: se va ocupa Compania Naţională Administraţia Portuară a Dunării Maritime (APDM) Galaţi. Motanul fiind pasat, lucrurile au intrat într-un păgubos anonimat.

Abia prin 2004, compania IPTANA SA Bucureşti a dat gata studiul de fezabilitate: „Modernizarea în conformitate cu standardele Uniunii Europene a facilităţilor pentru traficul de pasageri pentru porturile Dunării maritime - Terminal de pasageri la Galaţi”.

Iată ce chestiuni urma să rezolve acest proiect, conform unui raport întocmit chiar de către APDM Galaţi:

- separarea fluxurilor de procesare a pasagerilor pentru sosiri şi plecări internaţionale în vederea operării simultane a celor aflaţi în trafic, între cei proveniţi din Uniunea Europeană şi cei din afara Uniunii Europene, precum şi separarea între traficul intern şi cel internaţional;

- asigurarea spaţiilor necesare pentru organele de control-vamă, poliţie de frontieră, SRI - care trebuie să fie prezente în terminal pentru verificarea documentelor pasagerilor la trecerea frontierei.

- asigurarea spaţiilor pentru servirea şi deservirea pasagerilor şi însoţitorilor cum ar fi: spaţii comerciale, magazine duty-free, grupuri sanitare, etc.

- asigurarea spaţiilor tehnice  şi a celor pentru personalul de deservire al terminalului.

- lucrări la Dunăre pentru funcţionalitatea terminalului (modernizarea construcţiilor hidrotehnice, pontoane, pasarele etc)”.

Sună frumos, nu?

Io pot, vreau şi am cu ce! Da’ ce atâta grabă?

Amplasamentul propus pentru construcţie este platforma portuară din dreptul danei 15 de la Dunăre (pe strada Portulului, în aval de clădirea APDM Galaţi - Palatul Navigaţiei). Valoarea estimată a investiţiei: 3.983.462 de euro.

Să nu credeţi că studiul de fezabilitate a înţepenit într-un sertar. Nu! El a pornit la drum prin proverbiala birocraţie românească.

Mai întâi a fost analizat şi avizat de Comisia Tehnică de Expertiză (CTE) a APDM Galaţi. Asta după un an, adică pe 20 aprilie 2005. Apoi, a fost aprobat de CA şi de AGA, care au constatat, cităm, că „luarea deciziei va aduce beneficii mari, rezultând din păstrarea porturilor dunărene în funcţiune pentru traficul de pasageri în conformitate cu acquis-ul european, punerea în valoare a potenţialului turistic al ţării ca parte a Uniunii Europene, dezvoltarea regională limitrofă porturilor în cauză prin crearea de noi locuri de muncă şi relaţii turistice şi comerciale între diverşi agenţi comerciali”.

Măi să fie! Şi-au dat seama! Dar le-a trebuit timp, nu glumă!

Staţi aşa că nu-i tot! Studiul de fezabilitate, însoţit de avizul CTE-APDM, hotărârea CA şi AGA, au fost înaintate spre aprobare CTE din Ministerul Transporturilor. Şi-acolo a înţepenit timp de patru ani!

Ce-i drept, în luna mai a anului 2005 problema a fost luată în discuţie la Guvern (la propunerea Ministerului Administraţiei şi Internelor), la şedinţa Grupului Interministerial Român pentru Managementul Integrat al Frontierei de Stat. Evident, ca urmare a presiunilor UE.

În cadrul acestei şedinţe, a fost analizat programul de acţiuni şi investiţii privind realizarea Planului Unic Multianual de Investiţii pentru Securitatea Frontierei în perioada 2005-2011. Frumos! Mai ales că amintitul plan conţinea şi super-terminalul de la Galaţi, care a fost nominalizat pentru etapa a IV-a, respectiv perioada 2008-2011. Apoi o lungă tăcere...

Ca să vezi! Şi-au adus aminte de terminal!

De-abia la începutul acestui an, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi-a adus aminte brusc de Dunăre, Galaţi, terminal, promisiunile făcute UE. Ca să fim mai precişi, nu şi-au adus ei aminte, ci au fost traşi de mânecă de Comisia Europeană, care a bătut obrazul autorităţilor române în privinţa securizării frontierei de est la traficul de pasageri pe apă.

Drept urmare, către APDM Galaţi a fost trimisă în luna ianuarie o solicitare de date cu privirea la proiect (vă reamintim că actele sunt de patru ani la minister!), în vederea stabilirii surselor de finanţare şi includerii obiectivului în bugetul de stat. Să sperăm că se va face, deşi, la cum au mers lucrurile până acum...

Ne e jenă de jena lor!

A comenta modul imbecil în care a fost gestionată această problemă este oarecum de prisos. N-am fost în stare să facem ceva simplu pentru Galaţi, nici măcar atunci când ne-a presat UE. Ştiţi cât înseamnă cele patru milioane de euro pe care nu le-am avut pentru construirea terminalului? Un fleac! Cam cât vreo zece kilometri de drum asfaltat.

Apropo, că a venit vorba ceva mai înainte de frontiere. Ştiţi cum a fost „securizată” frontiera pe apă ca să scăpăm de gura UE? Simplu! De trei ani, din ordinul Ministerului de Interne, la Galaţi nu mai acostează nicio cursă de pasageri din afara UE.

Astfel de curse sunt primite doar de Tulcea, pentru că noi n-avem unde! Practic, am omorât cu mâna noastră posibilitatea de a dezvolta oraşul Galaţi. Ruşine!

Alternativa – un proiect pentru 2010

Dacă terminalul de pasageri cerut de UE e într-o postură, ca să zicem aşa, jenantă, iată că autorităţile judeţene vorbesc despre posibilitatea unui... alt proiect, cu termen de finalizare 2010.

Eugen Chebac, preşedintele CJ Galaţi, declara zilele trecute că e „pe ţeavă” un proiect portuar mare (Donauhause „Galaţi Marina - GaMa Port), în parteneriat cu Primăria şi Consiliul Local Galaţi. Proiectul, cu finanţare externă ne va aduce o gară fluvială de pasageri (alta?), un port de ambarcaţiuni mici, un club nautic şi locuri de agrement.

Foto 1: Suntem pe malul Dunării, dar nu ne foloseşte la nimic!

Foto 2: Ca o ironie a sorţii, ce n-a putut face Galaţiul au făcut basarabenii, la Giugiuleşti…

Citit 2343 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.