Gălăţenii plătesc asigurări mai scumpe!

Gălăţenii plătesc asigurări mai scumpe!
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)


* Suntem nevoiţi să plătim poliţe de asigurare mai mari (grupa de risc I) decât bucureştenii * Paradoxal, statisticile arată că zona noastră este sub media pe ţară la accidentele de circulaţie şi cu mult sub Bucureşti * Cum a fost posibil un astfel de calcul? *


Recent, un cititor care a ţinut să rămână anonim ne-a pus o întrebare extrem de interesantă: De ce gălăţenii sunt obligaţi să plătească poliţe de asigurare mai scumpe decît bucureştenii?

Sinceri să fim, în prima fază n-am ştiut ce să-i răspundem. Apoi ne-am dumirit: pen’că aşa vor muşchii unei instituţii a statului român şi „strategia de marketing” a firmelor de asigurare. Cel puţin asta e singura explicaţie posibilă.

Cu cine ţine Comisia de supraveghere?

În primul rând trebuie să stabilim un lucru: piaţa asigurărilor nu este total liberă. Asigurătorii (adică firmele de asigurări) trebuie să respecte, în stabilirea tarifelor, nişte reguli stabilite de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA).

CSA stabileşte, potrivit legilor şi cu consultarea societăţii civile, nişte plafoane tarifare în interiorul cărora asigurătorii pot „jongla” tarifele după anumite criterii: risc, fidelitate, tip de maşină, vârsta şi „antecedentele” conducătorului auto etc.

Toate condiţiile sunt lesne de evaluat, mai puţina una: riscul. Unde - din câte ne-am dat seama - amintita comisie a cam dat cu oiştea în gard. O să vedeţi ceva mai încolo de ce.

Până una-alta, iată care este, potrivit Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, clasificarea judeţelor ţării (inclusiv Bucureşti) pe criteriul risc:
- ZONA I (risc redus de accidente): Hunedoara, Buzău, Gorj, Ialomiţa, Suceava, Tulcea, Alba, Vrancea, Vaslui, Mureş, Prahova;
- ZONA II (risc mediu de accidente): Bucureşti, Teleorman, Călăraşi, Ilfov, Sălaj, Harghita, Dâmboviţa, Giurgiu, Olt, Covasna, Caraş-Severin;
- ZONA III (risc mare de accidente): GALAŢI, Brăila, Argeş, Iaşi, Sibiu, Constanţa, Braşov, Bacău, Neamţ, Timiş, Satu Mare, Dolj.

Potrivit criteriilor stabilite de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, judeţul Galaţi este unul dintre cele mai riscante judeţe din ţară în ceea ce priveşte traficul rutier. În aceste condiţii, societăţile de asigurare au dreptul de a solicita asiguraţilor tarife mai mari cu 10-15 la sută decât în alte părţi. Din păcate, amintita comisie a plasat total greşit Galaţiul. Ceea ce vă vom demonstra în continuare.

Statistici care arată eroarea în care se află CSA

Conform datelor pe care ni le-a pus la dispoziţie Inspectoratul General al Poliţie Române (IGPR), în cursul anului 2008 în ţară au avut loc 10.242 de accidente rutiere grave, respectiv o medie de 48,771 accidente grave la suta de mii de locuitori.

În acelaşi an de referinţă, în judeţul Galaţi au fost (sursa: Raportul pe 2008 al IJP) 233 de accidente grave, respectiv o medie de 37,399 la suta de mii de locuitori (populaţia judeţului: 623.000 de locuitori, potrivit ultimului recensământ).

Aşadar, se vede foarte clar că Galaţiul s-a situat cu mult sub media pe ţară, ceea ce ar fi impus plasarea judeţului în grupa 3 de risc (risc redus) sau măcar în grupa 2 (risc mediu). Paradoxal, Bucureştiul (care se află în grupa 2) are mult mai multe accidente decât Galaţiul.

Potrivit datelor furnizate de Poliţia Capitalei, în 2008 au fost 1.232 de accidente grave, respectiv o medie de 60,959 la suta de mii de locuitori (populaţia oraşului: 2,021 milioane, potrivit ultimului recensământ).

Şi în ceea ce priveşte numărul de morţi din accidente de circulaţie, Galaţiul se află sub media naţională şi sub Bucureşti. Dacă în judeţul nostru media este 12,52 decedaţi/100.000 locuitori, în Capitală se înregistrează 19,69, iar media naţională este de 14,03.

Nici în ceea ce priveşte drumurile de mare risc nu iese socoteala din teren cu cea de la CSA. Potrivit IGPR, drumurile cu cel mai ridicat risc în producerea accidentelor rutiere grave au fost, în 2008, DN 1, DN 2 şi DN 7. Prin judeţul nostru nu trece NICIUNUL dintre aceste drumuri...

Calcule complexe contra logicii?

Potrivit CSA, stabilirea zonelor de risc la accidente s-a făcut după nişte formule de calcul foarte complexe. O fi! Cert este că rezultatul acestora calcule pare împotriva logicii, iar datoria noastră este reacţionăm. Asta cu atât mai mult cu cât există destule voci (care, din păcate, nu-şi asumă oficial poziţia) care spun că principalul „ingredient” al mult-lăudatului şi complexului algoritm de calcul este de fapt negocierea dintre CSA şi principalii jucători de pe piaţa asigurărilor.

Chiar dacă, probabil, se vor găsi unii care să descopere „fisuri” în analiza de faţă, nu va putea nimeni nega faptul că la cel mai important criteriu pe baza cărora pot fi stabilite tarifele de asigurări - numărul de accidente rutiere grave - CSA a cam... scrântit-o.

Explicaţie foto: Or fi accidentele noastre mai cu moţ decât ale altora!?

Citit 1463 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.