Când Combinatul strănută, tuşesc porturile

Când Combinatul strănută, tuşesc porturile
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

*„Nu mai sunt fluxuri de mărfuri!”, spune senatorul Marius Necula * Probleme mai mari la ArcelorMittal înseamnă  lovituri date porturilor gălăţene * „Cheresteaua s-a mutat aproape în totalitate la Constanţa” * „Grânele sunt la Brăila”

Intenţia ArcelorMittal de a retehnologiza Uzina Cocso-Chimică îl lasă sceptic pe senatorul PD-L Marius Necula: „O astfel de investiţie durează doi ani!”

De aceea, el susţine intervenţia statului pentru a ajuta Combinatul: „respiraţie gură la gură” doi ani, cât ţine criza, plus un an, până se relansează piaţa siderurgică.

"Nu este populism, ci o decizie economică de a ne bate pentru Combinat”, mai ales că intervenţia statului se va face cu acordul şi supravegherea UE, a declarat parlamentarul, după întâlnirea între ministrul Economiei, Adriean Videanu, şi conducerea ArcelorMittal. Întâlnire la care au participat senatorul Necula şi deputatul Mircea Toader, liderul PD-L Galaţi.

Necula atrage atenţia că disponibilizaţii din Combinat nu pot găsi de lucru în agricultură, unde şi aşa sunt mai mulţi muncitori agricoli decât în ţările UE şi nici la alte societăţi, care depind de ArcelorMittal – de la unităţi de producţie la restaurante, unde se simte deja recesiunea.

„Dacă 12.000 de oameni vor pleca «mâine», cu încă o mie de la Atlas, o mie de la ICMRS, cu o mie de la Vâlceana - şi nu sunt singurii care lucrează, tradiţional, pe platformă - sunt vreo 17.000! Porturile pică în secunda următoare: ce mărfuri să mai dai, când ele «stau» pe metal?!”

Porturile: două fluxuri de marfă, în scădere...

Parlamentarul gălăţean a făcut un portret cumplit al portului Galaţi! „Şantierul Naval are mari probleme... Dacă a picat Combinatul, pică şi Portul Mineralier, iar celelalte două porturi, astăzi când discutăm, au două fluxuri mari şi late: fluxul de metal, care ţine de Combinat, şi cheresteaua. Dar cheresteaua s-a mutat aproape în totalitate la Constanţa! Grânele sunt la Brăila, pentru că acolo au făcut un terminal pentru grâne”.

„Deci, închidem şi porturile, vă spun foarte clar! Nu mai sunt fluxuri de mărfuri! Iar aici vin numai costierele (vasele mai mici care navighează de-a lungul coastei, n.n.), maxim 3.000 de tone. Nu mai transportă nimeni 3.000 de tone! În general, se ia tablă şi deasupra se pune lemn. La 1.500 – 2.000 tone deadweight. Atât!”

„Nu mai încarcă nimeni un vapor întreg de cherestea! Eu am lucrat în port, de aceea ştiu. Uitaţi-vă în „Sahara” – „Sahara” este zona de la Bazinul Nou care era plină de cherestea. Duceţi-vă acuma: nu mai e nimic! Uitaţi-vă în Portul Mineralier – eu am lucrat exact în zona de export. Înainte era multă tablă care pleca spre export, duce-ţi-vă acum să vedeţi!”

Concluzia: salvarea Combinatului

Combinatul merge în pierdere, a mai explicat parlamentarul situaţia. El produce 3,5 milioane tone tablă pe an, fiind proiectat pentru o producţie de 9,5 milioane tone, iar limita de producţie pentru acoperirea costurilor este de 6 milioane tone – „deci azi Combinatul este în pierdere, asta-i marea problemă”.

Uzina Cocso-Chimică nu putea exporta: „În timp ce anul trecut în Uniunea Europeană s-a importat cocs, anul acesta sunt între patru şi cinci milioane de tone de cocs pe stoc, motiv pentru care s-a închis Uzina Cocsochimică”.

În consecinţă, parlamentarul spune că numai intervenţia statului poate salva Combinatul, salvând astfel mai departe, ca într-un joc de domino, şi multe alte societăţi din Galaţi şi din ţară.

Explicaţie foto: O Dunărea cam pustie când Combinatul nu se simte bine…

Citit 2140 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.