De ce a ajuns Apaterm în pragul dezastrului

De ce a ajuns Apaterm în pragul dezastrului
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Societatea are nevoie de 3 milioane de lei lunar ca să îşi asigure existenţa, fără să plătească factura la Electrocentrale * Cu doar 3,4 milioane de lei încasate de la populaţie în luna decembrie e greu să se facă primăvară


Aflat cu mai mult de un picior în groapă, sistemul public de termoficare din Galaţi trage nădejde să se salveze pe ultima sută de metri. Chiar în mijlocul iernii, Apaterm e pe cale să tragă obloanele pentru simplul motiv că există un risc foarte ridicat de a rămâne fără obiectul muncii. Electrocentrale a anunţat deja că a redus semnificativ parametrii de distribuţie a agentului termic şi urmează să închidă de tot robinetul cu căldură şi cu apă caldă dacă nu se fac plăţi consistente în următoarea perioadă. "Viaţa liberă" vă prezintă astăzi câteva aspecte financiare esenţiale în relaţia proprietari-asociaţii-Apaterm-Electrocentrale, din care rezultă fără dubiu că distribuitorul de agent termic din Galaţi este, practic, în anticamera dezastrului.

Costul de funcţionare al societăţii

De cât are nevoie lunar Apaterm ca să existe, ca să distribuie în oraş, prin reţeaua publică, materia primă pe care o cumpără de la Electrocentrale? Ei, bine, potrivit cifrelor puse la dispoziţie de actuala conducere a Apaterm, e nevoie de aproximativ trei milioane de lei pentru ca societatea să supravieţuiască, fără să îşi plătească cel mai important furnizor, adică Electrocentrale. Astfel, în luna decembrie 2013, Apaterm a plătit salarii în valoare totală de 1.480.000 lei, la care se adaugă tichete de masă în valoare de 128.000 de lei şi obligaţii bugetare de 810.000 de lei. Practic asta înseamnă că peste 2,3 milioane de lei s-au dus pe forţa de muncă, adică în contul celor puţin peste 700 de salariaţi, şi către bugetele local şi de stat. E drept, cifrele din decembrie cuprind şi o serie de salarii compensatorii pentru cei câţiva oameni daţi afară.

Salarii şi obligaţii bugetare de 2,3 milioane de lei

Apoi, la cele peste 2,3 milioane de lei se mai adaugă facturile la Electrica (125.000 de lei), Apă Canal (30.000 de lei), la gaze naturale (pentru centralele de la blocurile ANL, aproape 40.000 de lei), diverşi furnizori de materiale (de la hârtie, electrozi, becuri, piese de schimb etc, 130.000 de lei), diverşi furnizori de servicii (130.000 de lei), administratorul judiciar CC Insol (157.000 de lei, sumă stabilită prin hotărâre judecătorească), precum şi alte taxe (puţin sub 5000 de lei). Trăgând linie şi adunând avem o sumă de peste 2,9 milioane de lei pe care Apaterm a cheltuit-o în luna decembrie, dacă excludem factura către Electrocentrale.

Cât s-a încasat şi cât s-a plătit în decembrie

În aceste condiţii este mai mult decât important ca nivelul încasărilor de la asociaţiile de proprietari să fie mult peste acest prag de supravieţuire a societăţii, adică peste 3 milioane de lei.

În luna decembrie, Apaterm a primit de la asociaţii 3.463.336 de lei, ceea ce înseamnă că a încasat cu aproximativ 500.000 de lei mai mult decât îi este necesar ca să existe. De fapt, suma reprezintă chiar nivelul plăţilor făcute în decembrie către Electrocentrale din încasările de la populaţie. Sigur, Apaterm nu a plătit doar această sumă către Electrocentrale, pentru că la toate acestea se mai adaugă şi ajutoarele de încălzire şi sumele alocate de Consiliul Local pentru subvenţionarea sistemului public de termoficare. În total, Apaterm a plătit în decembrie 5,5 milioane de lei către Electrocentrale, însă 5 milioane de lei provin din ajutoare şi subvenţii şi doar 0,5 milioane vin direct de la populaţie. Însă aici vorbim doar despre luna decembrie, o lună oarecum atipică întrucât se ştie că majoritatea populaţiei preferă să mai amâne plata întreţinerii în favoarea unor sărbători îmbelşugate. În anul 2013, Apaterm a încasat de la asociaţiile de proprietari un total de 73 de milioane de lei, adică o medie de 6 milioane de lei pe lună.

Încasările au crescut când s-au blindat asociaţii

Interesantă este şi analiza asupra fluctuaţiilor nivelului de încasare de anul acesta faţă de anii precedenţi. Două luni par a fi oarecum grăitoare pentru modul în care reacţionează populaţa faţă de anunţurile publice care se fac pe tema încălzirii.

Astfel, în luna noiembrie 2013 s-au încasat de la populaţie 4 milioane de lei, cu 25 la sută mai mult decât s-a încasat în luna similară a anului 2012. De ce este relevantă această creştere? Pentru că, în luna noiembrie 2013, Apaterm a blindat asociaţiile datornice. Adică punerea în aplicare a ameninţărilor cu privire la sistarea căldurii pare să fi funcţionat.

Apoi, tot grăitoare sunt şi cifrele lunii decembrie. În decembrie 2013 s-au încasat 3,4 milioane de lei de la populaţie, faţă de 5,3 milioane de lei încasate în decembrie 2012, adică cu 35 la sută mai puţin. Ce s-a întâmplat în luna decembrie 2013? Căldura a fost la liber, ca urmare a alocării celor 10 milioane de lei de la Guvern pentru deblocarea situaţiei termoficării de la Galaţi.

Producerea de agent termic costă 194 de lei, livrarea costă 132 de lei

De fapt, analiza costurilor de producţie şi de livrare a agentului termic poate fi făcută şi prin detalierea preţului gigacaloriei. Preţul total al gigacaloriei consumate în Galaţi este 326 de lei. Dar Electrocentrale o livrează către Apaterm la un preţ de 194 de lei. Restul de 132 de lei reprezintă costul cu distribuţia agentului termic, adică cu livrarea până la caloriferele gălăţenilor. Asta înseamnă că 60 la sută din preţul agentului termic îl reprezintă în Galaţi costurile cu producţia, iar restul de 40 la sută îl reprezintă costurile cu livrarea. E drept, populaţia nu plăteşte întregul cost, cel puţin nu direct. Din preţul de 326 de lei al unei gigacalorii, consumatorul plăteşte 247 de lei, restul de 79 de lei fiind subvenţionat.

În loc de concluzii

Acestea sunt doar câteva aspecte financiare care definesc sistemul actual de termoficare de la Galaţi. Concluziile sunt simple. Ca să existe, Apaterm are nevoie cam de jumătate din banii pe care îi încasează lunar de la populaţie (ca medie anuală). Dar ca să cumpere materie primă de la Electrocentrale are nevoie de mult mai mult de atât. Cum celelalte surse, ajutoare de încălzire, subvenţii etc ar trebui cât mai mult reduse, poate chiar eliminate, rezultă că singura şansă ca Apaterm să devină o societate funcţională este să crească substanţial gradul de încasare de la populaţie. În mod cert, doar de acest aspect depinde dacă Apaterm va dispărea sau se va repune pe picioare. Iar asta numai timpul o va dovedi.

Administratorul special, Didi Dunitru: "Am mers din uşă în uşă la datornici"

 

Chestionată pe tema acţiunilor iniţiate de Apaterm pentru recuperarea datoriilor de la populaţie, actuala conducere a instituţiei ne-a pus la dispoziţie un raport de activitate al comisiilor constituite pentru creşterea gradului de încasare.

Practic, acestea reprezintă primele acţiuni ale actualului adminsitrator special al Apaterm, Didi Dumitru, în vederea creşterii încasărilor societăţii. "În perioada 27 noiembrie 23 decembrie, un număr de 94 de salariaţi constituiţi în 47 de comisii mobile şi-au desfăşurat activitatea în teren la Asociaţiile din categoria celor «159 de asociaţii cu contract de furnizare energie termică suspendat» având următoarele obiective:

- încheierea de Acte adiţionale la Contractul de furnizare energie termică cu reprezentanţii legali ai asociaţiilor;

- încheierea de Convenţii individuale de plată cu consumatorii finali din cadrul asociaţiilor (campanie desfăşurata din uşă în uşă);

- recuperare debite de la consumatorii finali din rândul celor cu datorii istorice (campanie desfăşurată din uşă în uşă);

Oamenii au fost informaţi direct şi prin fluturaşi

În această perioadă s-a acoperit un număr de 119 asociaţii şi s-au încheiat 1.820 Convenţii individuale de plată. În ultima săptămână de activitate a comisiilor mobile s-a desfăşurat o campanie de informare a cetăţenilor prin distribuirea de fluturaşi informativi în cutiile poştale precum şi prin afişarea acestora în locuri vizibile din fiecare scară de bloc.

În total s-au confecţionat şi distribuit în teren un număr de 9.000 de fluturaşi. Aceşti fluturaşi au fost personalizaţi pentru fiecare asociaţie în parte, conţinând date cu privire la valoarea debitului restant al asociaţiei către SC Apaterm SA, valoarea penalităţilor neachitate, numărul de luni cu care aceştia sunt în întârziere cu plata către furnizorul de energie termică, valoarea plăţilor efectuate de asociaţie în contul energiei termice, precum şi efortul financiar al Primăriei Galaţi, care a redirecţionat suma de 15.000.000 lei de la investiţii către subvenţia pentru diferenţa de preţ a energiei termice furnizate populaţiei.

Citit 4545 ori Ultima modificare Duminică, 12 Ianuarie 2014 15:54

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.