RADAR ECONOMIC/ Cum a ajuns compania gălăţeană Consproiect de la pierdere la profit
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

RADAR ECONOMIC/ Cum a ajuns compania gălăţeană Consproiect de la pierdere la profit
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Interviu cu managerul societăţii, Ionică Simbanu


În mai puţin de un an şi jumătate, SC Consproiect SA a renăscut ca o pasăre Pheonix. De la situaţia economică împovărătoare şi total lipsă de perspective, s-a ajuns la obţinerea de profit şi la speranţă că - în condiţiile în care şi statul ar da dovadă de înţelegere - societatea comercială cu capital de stat ar putea depăşi nivelul luptei pentru supravieţuire şi ar ajunge să concureze, de la egal la egal, cu cele mai puternice firme de profil de pe piaţă.

Mai multe despre ascensiunea societăţii din ultimele 14 luni şi despre nevoile pe care le are în acest moment SC Consproiect SA ne-a spus managerul Ionică Simbanu. Vorbim despre acelaşi manager care a salvat de la faliment, printre alte firme, SC Seromgal SA, în perioada 2005-2009.

- Ce probleme avea SC Consproiect SA când aţi preluat-o?

- Societatea venea după o perioadă destul de lungă în care cheltuielile îi depăşiseră veniturile. Or, acest lucru nu putea continua. Situaţia era deja critică. SC Consproiect SA este o societate de stat înfiinţată în anul 2000, iar acţionar majoritar este Consiliul Judeţului, cu un pachet de 99,7 la sută. Restul de acţiuni le revine primăriilor din judeţ. Totuşi, trebuie spus că noi nu primim subvenţii sau vreo altă formă de finanţare de la buget. Trebuie să ne autofinanţăm. Când am venit eu aici, acum 14 luni, am constat că se înregistraseră pierderi mari. De fapt, în 2011, pierderile ajungeau la 580.000 lei. În 2012, erau pierderi de circa 1.300.000 de lei. Din septembrie 2012, când am preluat conducerea, am redus deficitul cu 280.000 de lei până la finele anului. A urmat 2013, care a fost primul an pe profit. Veniturile au crescut aproape de trei ori faţă de 2012. Mai exact, veniturile SC Consproiect SA au evoluat astfel: 589.000 de lei (în 2011), 688.000 de lei (în 2012) şi 1.700.000 de lei (în 2013).

- Câţi oameni aţi fost nevoit să daţi afară, în timpul restructurării?

- Niciunul. Avem 38 de angajaţi. E un colectiv de adevăraţi profesionişti. Sunt de acord că echipa trebuie întinerită, periodic, şi chiar am adus trei specialişti tineri. În acelaşi timp, însă, nu vreau să las pe nimeni pe drumuri, pentru că asta nu e o soluţie de dezvoltare.

- Consiliul Judeţului, acţionarul majoritar, susţine societatea?

- Cu excepţia unei probleme în cursul anului trecut, când mi s-a aplicat o penalitate de 1.100 de lei, nu-i pot reproşa nimic acţionarului majoritar, deoarece, pe întreg anul 2013, SC Consproiect SA a primit prin atribuire directă lucrări în valoare de 33.124 de lei.

- Auditul ce spune? Cum staţi în acest moment?

- Am avut, în acest an, foarte multe controale. Avem un corp de cenzori, avem auditori interni şi externi, la care se adaugă şi corpul de audit intern al Consiliului Judeţului. Controale am avut şi de la instituţiile fiscale şi de la Curtea de Conturi. Am trecut cu bine peste toate, iar acum se poate vedea foarte clar că activitatea SC Consproiect SA este una transparentă şi corectă.

- Ce s-a schimbat, efectiv, în firmă?

- Am încercat să ajut firma să treacă de la era proiectării pe planşă la cea a proiectării pe calculator. La acest capitol avem investiţii de făcut şi ne gândim chiar la accesarea unui fond de tehnologizare, în situaţia în care situaţia firmei ne-o va permite. N-ar fi rău nici să avem un spaţiu central în care să ne primim beneficiarii. E bun şi spaţiul pe care îl ocupăm acum (etajul cinci al clădirii Parcului de Soft), dar şi mai bun ar fi unul central.

- Care sunt problemele concrete şi acute cu care se confruntă SC Consproiect SA, în acest moment?

- Avem datorii care s-au acumulat în timp, din pricina faptului că veniturile erau mai mici decât cheltuielile. Iar aceste datorii cresc asemenea unui bulgăre de zăpadă. Am reuşit să le ţinem în frâu, dar pentru a le putea plăti am solicitat Finanţelor o eşalonare. Cererea a fost făcută în decembrie şi urmează să vedem dacă ni se aprobă.

- Ce poate face, de fapt, Consproiect?

- Facem lucrări de arhitectură, proiectare a instalaţiilor de apă şi termice, proiectare de drumuri şi poduri planuri de urbanism, documentare în vederea obţinerii avizelor şi aşa mai departe. Sunt toate pe site-ul nostru.

- În cât timp estimaţi că va putea SC Consproiect SA să concureze de la egal la egal cu firmele private?

- Vă pot spune sigur că, dacă ni se aprobă eşalonarea datoriei, chiar din acest an vom reprezenta o concurenţă serioasă pentru toate firmele private de profil. Putem lucra cu instituţii, cu persoane juridice şi fizice. Am lucrat şi pentru firme mari, cum ar fi Damen Shipyard şi Saltempo. Avem profesionişti, aşa că putem satisface exigenţe înalte. Dacă însă nu ni se aprobă eşalonarea, este greu de apreciat ce ne aşteaptă. Se poate ajunge chiar până la insolvenţă, dat fiind că în fiecare zi acea datorie creşte.

FIŞA MANAGERULUI

Ionel Simbanu are 46 de ani, este căsătorit şi are doi copii de care este foarte mândru. S-a născut la Târgu Bujor şi este dublu licenţiat, în economie şi relaţii internaţionale. Spune că îi plac lucrurile dificile şi acesta este singurul motiv pentru care preia postul de manager al societăţilor aflate în mare dificultate. Este expert în reorganizare judiciară, iar în portofoliul său figurează, printre altele, rentabilizarea Seromgal. Înainte de a deveni manager a acumulat experienţă pe tot felul de funcţii economice, de la revizor contabil la director economic.

Citit 5429 ori Ultima modificare Sâmbătă, 18 Ianuarie 2014 00:29

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.