De ce nu îşi pot lua gălăţenii maşini electrice

De ce nu îşi pot lua gălăţenii maşini electrice
Evaluaţi acest articol
(16 voturi)

Ministrul Mediului, Daniel Constantin, a declarat, în urmă cu câteva zile, că statul le va da, în acest an, prime de 10.000 de euro românilor care îşi vor cumpăra maşini electrice. Sună tentant, când te gândeşti că din preţul unei maşini noi ţi se scade, din start, o sumă atât de mare. Mai ales că pe piaţă există şi câteva automobile electrice accesibile, din punct de vedere al preţului. Cu toate astea, tot ar fi bine să vă gândiţi de două ori înainte să vă lăsaţi fermecaţi de mirajul maşinii electrice. O fi reprezentând ea viitorul, dar, în Galaţi, mai e mult până să ne putem măcar gândi la aşa ceva!

Funcţie de marcă şi tehnologie, maşinile electrice sunt mai ieftine sau mai scumpe. Renault are în ofertă modelul Twizy (cu un singur loc) la 6.750 de euro, dar şi Zoe (20.082 euro) şi Kangoo Z.E. (14.034 euro). Mitsubishi are i-Miev, care costă 31.200 de euro. BMW are modelul i3, la 37.000 de euro. Şi apoi, mai există regina maşinilor electrice, Tesla, al cărei preţ pleacă de la circa 33.000 de euro. Nissan are Leaf, care costă cam 22.000 de euro, iar exemple mai sunt. N-ar fi preţurile exagerate pentru maşini noi, cu tehnologie revoluţionară. Mai ales că ne plăteşte statul 10.000 de euro.

Costuri suplimentare  

Interesant este că preţul unei baterii care alimentează o maşină electrică nu este inclus în preţul total de achiziţie al acesteia. Şi, oricât de ciudat vi s-ar părea, bateria poate costa aproape la fel de mult maşina. Spre exemplu, în cazul modelului Nissan Leaf, potrivit celor mai recente informaţii comunicate de producător, bateria are 48 de celule, iar preţul fiecăreia era de 450 de euro. Or, asta ar însemna că Nissan Leaf, cu tot cu baterie, nu costă circa 22.000 euro, ci puţin peste 42.000 euro. Dar tocmai pentru că preţul bateriei e mare, dealerii de automobile v-o oferă oferă spre închiriere, la preţuri care pleacă de la 70 de euro pe lună. În fiecare lună. Chiar şi în perioadele în care lăsaţi maşina în faţa blocului sau în garajul casei.

Ce-i drept, în compensaţie, aţi economici ceva bani la costul combustibilului. O încărcare – suficientă pentru circa 100 - 150 kilometri de drum – costă, în medie, vreo 15 lei. E mult mai ieftin decât să pui benzină sau motorină.

Infrastructura lipseşte cu desăvârşire, în zonă

Chiar Tesla – pionierul automobilelor electrice, la nivel mondial – informa că ia în calcul amplasarea unor staţii de încărcare a maşinilor electrice, la Galaţi. N-a făcut-o, însă, aşa că nu avem, la acest moment, nicio staţie de încărcare. E un cerc vicios. Pentru că nu există maşini, nu se fac staţii de alimentare. Dar, cum staţii nu se fac, nici oamenii nu se încumetă să cumpere maşini.

Şi dacă am avea una sau două staţii de alimentare, tot ar fi o problemă, pentru că încărcarea unei baterii de maşină propulsată exclusiv electric nu se face în câteva minute, ca alimentarea cu un carburant fosil, ci poate dura până la nouă ore. Aşa că, dacă toate porturile unei staţii sunt ocupate, aţi cam avea de aşteptat. Sigur, aţi avea şi posibilitatea să vă amplasaţi o staţie în curte, dacă staţi la casă. Dar ar costa foarte mult şi tot n-aţi putea să călătoriţi mai departe de 50-75 de kilometri de casă, în condiţiile în care autonomia maşinii este de 100-150 de kilometri. Cu alte cuvinte, nici până la Tecuci n-aţi putea ajunge!

Citit 7423 ori Ultima modificare Joi, 16 Martie 2017 17:27

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.