Chiar se vede în oraş, după aproape trei decenii melceşti, începutul unor schimbări "pentru prima dată": este excelent că Galaţiul începe să fie respectat şi oraş adevărat, cu piaţete cu monument, cu intrări. O atracţie turistică în tot cazul, care să fie înglobată în ceea ce avem, ar putea fi complexul arheologic castru - necropolă - cavou roman - lapidarium. Un aspect care mă îngrijorează însă, constatând anunţurile guvernului privind construcţia agresivă (dă Doamne, s-o văd şi pe asta!) de autostrăzi într-o ţară acum ab/ruptă de fluxul circulaţiei europene, este că Galaţiul nu apare menţionat şi doar extratereştrii ar putea să ne viziteze fără probleme (dacă ar găsi loc de parcare; din fericire, se lucrează şi acestea). Pod, nu, tunel sub Dunăre, ba (în sine, ar fi fost o atracţie turistică), aeroport - nici măcar pentru curse charter, elicoptere, baloane, avioane de hârtie... Nu mai sunt ele gropile de altădat´, dar drumurile sunt înguste, trec prin localităţi. Şi mai uşor treci Atlanticul, decât să faci Galaţi - Sibiu în maşină!
Mi-a plăcut că ministrul Transporturilor are "ambiţ": se fac proiecte pentru autostrăzi precum Iaşi - Târgu Mureş, Iaşi - Ungheni şi Bacău - Braşov, drumul de mare viteză Paşcani - Siret, dar cum Galaţiul nu prea mai e port, nu vrea nimeni să-l lege. Măcar, pe vremea ministrului Băsescu la Transporturi, sperasem că marinarul va profita de inundaţii şi va băga naibii nave de pasageri pe şosele…
S-a tot văzut cu ochiul liber că din proiecte, care le aduc întotdeauna bani băieţilor deştepţi, nu ies şi construcţii de drumuri. Vorba franţuzului: "Promettre c'est noble, tenir c'est bourgeois" - promit cu nobleţe-n glas "baronii", se ţin de cuvânt, cum ar veni, doar mârlanii de burghezi şi, am adăuga, prostul trage nădejde. Păi, nu visa prin iulie alde Hagi, pardon, premierul Tudose la o reţea de trenuri chinezeşti pe pernă magnetică, probabil cu motor de ascuţitoare, cu viteze enorme ("Simţ enorm şi văz monstruos" - zicea taica Iancu, tot în gară), într-o reţea de transport feroviar dezvoltată în comun de România, Bulgaria, Serbia şi poate Grecia? Ce-or zice însă baştanii UE despre intrarea capitalului chinezesc în Uniune?
Carol I ne-a schimbat Porto-Franco-ul pe CFR şi scria că doar aşa se vor uni real Principatele. În mai 1878, trenul trecea prin Galaţi. Eram legaţi! Acum, ne tot "vrăjesc"… (b)Ozii.