Chiar pe ultima sută de metri a anului 2023, românii au primit vestea pe care o așteptau de mult timp: vom intra, din luna martie 2024, în Spațiul Schengen. Ce-i drept, vestea seamănă cu un pahar de șampanie... Unii au văzut partea plină, respectiv că vor fi ridicate frontierele maritime și aeriene, alții au văzut partea goală a paharului, respectiv că încă nu se știe când și cum vom depăși concret etapa ridicării frontierelor terestre.
Probabil că, pur și simplu, ar trebui să luăm lucrurile așa cum sunt. Faptul că, în plan diplomatic, am reușit, cu sprijinul celorlalte state din spațiul comunitar și al instituțiilor europene, să aducem Austria până în punctul în care să admită un compromis e o reușită. Pentru că, dacă nu s-ar fi menținut presiunea, Viena nu ar fi cedat. Extinderea Schengen, conexată cu migrația ilegală, este o temă politică sensibilă în Austria și în fața electoratului e puțin probabil că și-ar pune cineva problema de ce se întâmplă cu România sau Bulgaria. E un adevăr că politicile europene se joacă de multe ori în plan local, iar Austria nu face excepție.
Ce am fi dorit, totuși, să auzim în acest moment este stabilirea unui calendar de aderare și în ceea ce privește ridicarea frontierelor terestre. Aici, probabil, Guvernul austriac nu a vrut să meargă mai departe, pentru a lăsa propriului electorat timp să se obișnuiască cu ideea...
Putem observa însă, din reacțiile Parlamentului European și ale Comisiei Europene, că s-ar dori tranșarea problemei în prima jumătate a anului 2024. Altfel, se intră în perioada alegerilor europarlamentare și implicit a reconfigurării instituționale, ceea ce va lăsa puțin loc de negocieri. De altfel, o accelerare a negocierilor avem și pe tema migrației. S-a ajuns la o serie de decizii, dar și aici este de preferat să se ajungă la un acord final înainte de alegerile europarlamentare.
Nu ne rămâne decât să sperăm că toate aceste complicate "ițe" vor fi descurcate până la urmă și că Schengenul nu va deveni subiect de dispute politice nesfârșite. Fie și parțială, intrarea României în Schengen va avea beneficii importante și nu e cazul să le minimalizăm. Desigur, nu trebuie să lăsăm garda jos nici în ceea ce privește frontierele terestre și trebuie să ne apărăm drepturile, inclusiv cele la nivel european.
Ar mai trebui să (re)amintim că aici nu este vorba numai de România, ci de întreaga Uniune Europeană. Extinderea Spațiului Schengen este un examen al Europei unite în ceea ce privește principiile sale fundamentale. Iar libera circulație a persoanelor, bunurilor și serviciilor este temelia spațiului comunitar.