A murit puterea exemplului. E dureros…

Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Cândva, România era dominată de ambiţie şi de exemplele pozitive. Acum vreo trei decenii, toate gardurile de pe uliţa copilăriei mele au fost refăcute într-o singură vară. A fost suficient ca un vecin să-şi ridice gard nou la stradă, că toţi i-au şi urmat exemplul, deşi nu toate gardurile aveau nevoie de reparaţie capitală. „Gospodarii au ambiţie”, mi-a explicat tata, iar eu am început atunci să întrezăresc că puterea exemplului şi ambiţia sunt cele mai puternice motoare ale comunităţii.

Galaţi, 14 decembrie 2012. Străzile oraşului sunt practicabile. Zăpada a fost curăţată, aşa că traficul de desfăşoară normal. Asta dacă nu eşti cumva pieton. Trotuarele (nu toate, dar foarte multe dintre ele), sunt în continuare pline de zăpadă şi gheaţă, iar riscul de accidente e mare.

Ar fi tentant să dăm vina pe Primărie. Că n-a făcut, că n-a dres, că uite ce gheţărie e pe trotuare. Teoretic aşa e. Practic, însă, conform legii, problema nu e în curtea administraţiei publice (decât la nivel de sancţiune!): fiecare proprietar de imobil are obligaţia de curăţa de gheaţă trotuarul din faţa clădirii. S-a făcut asta? În foarte puţine locuri… Cei mai mulţi dintre locuitorii acestui oraş par să aştepte să vină Superman şi să le ia zăpada de sub tălpi, din faţa blocului, a magazinului sau a curţii. E drept, nişte amenzi ar fi mişcat lucrurile spre mai bine, dar asta e o altă poveste.

Cineva îmi atrăgea ieri atenţia, printr-un e-mail, că Viaţa liberă a dus într-un parc, pe spaţiul verde, zăpada strânsă de angajaţii noştri de pe trotuarul din faţa sediului. Omul se revolta peste poate de „tupeul” nostru de a pune zăpada în parc, fie şi temporar. În schimb, nu a avut nimic de obiectat despre faptul că 90% din trotuarele de pe Domnească sunt pline de gheaţă şi zăpadă. Civismul domniei-sale e ciudat. Nu-l înţeleg.

Într-o ţară normală, cu cârmuitori buni şi oameni care au de apărat lucruri oneste, firesc ar fi fost ca toţi proprietarii de clădiri să cureţe trotuarele. Semnalul dat de Viaţa liberă era un exemplu de urmat. Iar degetul acuzator al opiniei publice s-ar fi îndreptat împotriva celor care s-au cantonat în nesimţire. La noi, însă, cârcoteala e sport naţional, spiritul civic s-a dus naibii, iar puterea exemplului a murit de hipotermie într-un şanţ plin cu zăpadă necurăţată.

Şi n-ar fi nimic dacă acest exemplu, poate banal, n-ar fi dublat de zeci de astfel de atitudini bizare. Contrare logicii şi ideii de progres. Bunăoară, avem cazul consilierilor judeţeni. O recentă analiză făcută de colegul Ovidiu Amălinei arăta că mai toate afacerile consilierilor judeţeni de la Galaţi sunt falimentare. Cu toate acestea, aceşti oameni – ce pot fi suspectaţi fie de nepricepere managerială, fie de inginerii financiare cu iz penal - sunt desemnaţi să gestioneze uriaşele fonduri publice de la Consiliul Judeţului.

Păi, care-i logica? Dacă aceşti domni nu au fost capabili să ţină în viaţă propriile afaceri, ce ne face să credem că vor reuşi să administreze cum trebuie banul public? Întrebarea este, desigur, retorică. Ultimele alegeri mi-au arătat că, în unele colegii, dacă alegătorilor le-ar fi fost propus un câine mort de trei zile, acesta ar fi ieşit câştigător cu peste 51%. Logica nu mai e la modă, iar dorinţa de progres a fost înlocuită cu un soi de furie oarbă. Suntem o naţiune cu mari derapaje morale. E trist…

Citit 1900 ori Ultima modificare Vineri, 14 Decembrie 2012 16:22

13 comentarii

  • postat de Victor Jimbu
    Luni, 15 Iulie 2013 15:43
    Puterea exemplului prost este mai puternica decat puterea exemplului bun. Pe termen scurt, nu si pe termen lung, vorbim de sute chiar mii de ani. ;) N-a murit puterea exemplului :)
    0
    0
    Raportează
  • postat de Solomon
    Joi, 27 Decembrie 2012 15:32
    Esti complet idiot, bai, "no, pepeman, no"!
    Intimplator il stiu pe Crangan. E ziarist de cel putin 20 de ani. Stiu ca fost redactor sef la Impartial si la Adevarul de Seara, deci are ceva valoare daca l-au pus astia sef la aceste ziare. Eu cred ca tu esti doar un bou care se baga in seama. Dupa cum iti formulezi frazele esti un fost activist comunist de vreo 60 si ceva de ani, cu profesionala de tractoristi la fara frecventa. N-ai nci 1 la suta din valoarea lui Crangan, asa ca nu mai trancani pe aici ca mirosi a prost!
    0
    0
    Raportează
  • postat de no pepeman, no
    Luni, 17 Decembrie 2012 15:16
    de ce prietene cu nume biblic, ”Solomon” vorbesti astfel ? E simplu sa jignesti, mai greu e sa argumentezi politicos si astfel sa desfiintezi punctul de vedere care nu-ti convine. Dar d-ta te inscrii intr-un curent la moda in Romania, manelist si necivilizat, prin care inainte de toate se injura, ba chiar se replica folosind si violenta fizica. E ceva neadevarat in ce am afirmat ? Stii de ”reputatia” acestui ...”ziarist pur sange” in presa locala ? Intreaba pe unde a mai fost si vezi daca-l poti compara cu restul colectivului de la Viata Libera. Sau nu-ti convine asocierea numelor ciuca-durbaca-boldea ? Sau durbaca-casian-Muzeul de Arta ?
    0
    0
    Raportează
  • postat de Solomon
    Luni, 17 Decembrie 2012 14:35
    Esti deraiat rau de tot, prietene "NO,PEMPEMAN, NO".
    Pe bune, stiu un psihiatru bun!
    0
    0
    Raportează
  • postat de no pepeman, no
    Duminică, 16 Decembrie 2012 22:25
    straniu cum autorul si-a gasit si adulatori. Se uita chiar atat de usor articolele sale recente de o poltronie absolut detestabila si revoltatoare ? Jurnalist pur-sange ? Poate, pt. nevertrebrati ca el, postatori de serviciu in lipsa de altceva de facut si fara prea multa minte. Colti ascutiti sa ai si sa fii in vreo tabara politica. Activisti ieftini si de pripas, fara criterii si fara un dram de cultura ori patriotism local, pensionari ce i-au votat iar pe unii ca durbaca, ciuca ,pintea. Sa va traiasca prietenul boldea si sa constituiti cat mai curand o liga pt. eliberarea lui. Apoi la moaste cu totii si la pupat patrafirul lui casian.
    0
    0
    Raportează
  • postat de pepeman
    Duminică, 16 Decembrie 2012 16:16
    Crângan e un jurnalist pur sânge. Daţi-i ceva de investigat, lăsaţi-l să finalizeze o anchetă şi mai discutăm. Editorialele sunt altceva - necesită mai multă subtilitate, un fotoliu mai comod şi mai puţină incisivitate, ceva diplomaţie. Nu e cazul.
    0
    0
    Raportează
  • postat de Medic
    Duminică, 16 Decembrie 2012 13:58
    Cetateanul Gheorghe
    Te asigur ca am citit toate articolele lui Crangan. Sunt abonat la ziar de vreo 10 ani si pot sa spun ca sunt incintat de modul cum a evoluat Viata libera in ultimul an. In parte ai dreptate. Cred ca articolul despre balamucul de la sarbatorile Galatiului fost eronat. Insa acesta, despre care discutam acum, este corect. Iar acesta - http://www.viata-libera.ro/editorial/37199-galati-viata-libera-marius-stan-primarie-zapada-deszapezire - mi se pare ca este clar ANTI-STAN.
    Eu cred ca ziaristul incearca sa fie echilibrat, insa e prea subtil pentru unii dintre cei care comenteaza pe aici.
    Cat priveste trotuarele, ma insulti. Stiu foarte bine ce s-a intimplat pe strada mea. Eu vorbesc despre curatarea totala a trotuarului, nu de o pârtie de 30 de centimetri latime. Spre exemplu, la Monarch nu e nici acum curata de gheata. Ce naiba, incerci sa ma prostesti pe față?
    0
    0
    Raportează
  • postat de Cetateanul Gheorghe
    Sâmbătă, 15 Decembrie 2012 21:59
    @Medic: se vede ca tu n-ai citit articolul dlui. Crangan de dupa sarbatorile Galatiului, ce mai ridicare in slavi la patrat, ce mai comparatii cu Brasovul, Sibiul, Viena si Parisul!!! Iar cu trotuarul de la VL nu ai dreptate, primul trotuar curatat a fost la Prefectura la intrare si apoi la Universitate iar dupa aceea la restaurantul de langa VL, Monarh sau asa ceva. Dar de aici si pana la a suspecta omul ca are ceva de impartit cu ziarul adca le bate obrazul asa cum se pricepe el ca sunt partinitori si ii tin partea lui nea Stanica e cale lunga. Mai degraba te suspectez pe tine ca nu esti medic ci vreunul de la ziar... nu zic poate autorul... Apropo de tinut partea: mi-am amintit ca i-au day primarului 90 de zile de armistitiu. Stie cineva daca dupa cele 90 + inca 90 de zile cumva au ridicat armistitiul si ii numara greselile ori tot la pupat frumos au ramas cu articole despre spectacole care nu mai au loc, defilari moarte in proiect si autobuze pictate cu rasuflata aia de victorie in campionat?
    0
    0
    Raportează
  • postat de puterea Presei poate bate stalpi de pod
    Sâmbătă, 15 Decembrie 2012 20:09
    Cum ramane cu "puterea exemplului " celor care vad,stiu si "promoveaza " o campanie cu personaje electorale indoielnice ,dar butoneaza sirena "dupa bombardament " Inteleg asadar ca acesti "lupi "dupa ce si-au mancat propriile oi s-au angajat "ciobani"la oile noastre ,nu sa ni le manance ,prea ar bate la ochi, dar au calificarea de a face din ele un" pod"cu o calcatura tare si una moale,precum Pacala din poveste. Aceste "deZvaluiri " au solutie inainte de eveniment ,dupa ,este inutil sau chiar daunator "consortilor"care spun _da_ in fata altarului .In absurdul acestor situatii,in cine si la cine sa mai aiba incredere cetateanul obisnuit ?!. Chestia cu "consilierii "e mai alunecoasa decat zapada de pe trotuarele orasului ,deja vedem ca solutiile dumnealor duc spre marirea impozitelor locale ,subiect "evitat " in campanii de reprezentantii partidelor triumfatoare.Atentie la cap ,ca pentru maini si picioare spitalul are doctori foarte buni.
    0
    0
    Raportează
  • postat de val
    Sâmbătă, 15 Decembrie 2012 13:52
    Exista puterea exemplului, dar a exemplului negativ. Credeti ca cei 14 consilieri judeteni si cati ca ei or mai fi in consiliile locale, nu s-au luat unii dupa ceilalti? Daca Chirvasuta a facut afaceri cu statul mult mai convenabile ca fiind consilier judetean, nu i-a luat si Butunoiu exemplul? Daca, facandu-si suma, a poftit sa-si adauge titlul de parlamentar si, in pofida faptului ca nu are cultura si standardul moral corespunzator, i-a mers, cum sa nu incerce si Butunoiu?
    Ma intrebam de ce, de exemplu d-l Amalinei, sau alte personalitati mai luminate la minte avand, daca nu convingeri, macar cunostintele morale pe care cei care ne conduc nu le au, de ce nu au candidat pentru parlament si i-au lasa pe acesti trogloditi sa se instaleze acolo unde nu e de nasul lor?
    Ma gandesc, si chiar va fac o propunere, ca la alegerile urmatoare sa va constituiti o echipa de independenti, cate unul pentru fiecare colegiu si sa va faceti campanie fara mari cheltuieli, mergand printre oameni.
    Pariez ca vor iesi cel putin 3-4 parlamentari, Ca poporul nu e prost, dar trebuie sa recunoastem ca n-a avut alternative. A avut de ales intre un mare hotoman si unul care a furat mai putin, dar care n-a fost capabil nici macar sa explice diferenta.
    0
    0
    Raportează
  • postat de Medic
    Sâmbătă, 15 Decembrie 2012 12:29
    Tristane, lichea cu colti lungi ce esti. Eu cred ca ziaristul are dreptate, iar postarea ta confirmă că Romania e plina de oameni de kkt, ca tine, care se pricep doar la mancat ciuperci. Il faci sluga, dar adevarat sluga esti tu. ESTI SLUGA PROSTIEI, FRATICULE!

    Primul trotuar curatat de zapada si gheata pe Domneasca, chiar miercuri, a fost la Viata libera. Urmatorul am fost eu (am un mic magazin la câteva sute de metri de sediul ziarului). Recunosct că mobilizarea de la ei m-a mobilizat si pe mine sa pun mâna pe lopata.

    Te suspectez ca ai ceva personal de impartit cu cineva de la acest ziar (te-a concediat, ti-a calarit nevasta, ceva), că atâta răutate nu poate avea doar cauze medicale. Nici la cei cu schizofrenie paranoida n-am vazut atata strimbatate morala si lipsa de logica.
    0
    0
    Raportează
  • postat de Tristan si solda la patron
    Sâmbătă, 15 Decembrie 2012 11:48
    Auzi, prietene, las-o-n spirt cu trotuarele nedeszapezite de cetateni! Se vede ca pui cu gingasie si dibacie palma peste partile moi ale cui trebuie de prin marimi, prefacandu-te c-ai fi vreun revolutionar in ale presei. Dar pentru ochiul chia si neexpert se vede de la o posta... Acu lauzi sarbatorile, acu critici deszapezirea dar o dai pe-academiei, ca nu e primarele de vina ci subordonatii care-l fac la lant. Acu te superi ca te-a incontrat fosta subordonata de la libraria Adevarul, acu o dai ca are de fapt dreptate dar si tu ai prins-o pe ea (securistic, evident, ca i-ai luat IP-ul la ochi... Acu pui angajatii sa dea zapada din fata in graba mare desi n-ai facut-o din prima zi ca a doua zi sa poti tu iesi cu editorial ca altii n-au dat-o. Bre, nea Costele, stii prea bine ca nici in fata la Primarie, nici pe laturile Prefecturii, nici in spate pe toata strada Cuza sau dincolo pe Balcescu, paralelea strazii Domneasca, nu s-a dat nicio zapada la o parte din fata institutiilor dou zile dupa ninsoare. Las-o-n jos cu spiritul civic, ca la cat civism au autoritatile, la cum arata orasul de la General inspre centura si de la hotel Galati spre Vama, cetatenii au aviut PREA MULT spirit civic. Iar tu esti doar un catelus telecomandat sa se gudure pe pix dupa cum comanda interesele...
    0
    0
    Raportează
  • postat de Johnescu
    Sâmbătă, 15 Decembrie 2012 10:27
    In ultimii 15-20 de ani s-a intamplat ceva foarte ciudat in mentalul colectiv. In trecut, gospodarii erau modele sociale, acum, daca unul isi vopseste gardul, ceilalti vor spune ca asta are bani, sigur fura, si vor cere ajutorul statului, ca-s saraci. De fapt se cere ajutorul statului la tot pasul, iar guvernantii, de dragul unor voturi, ii ajuta pe toti.
    Cand eram copil si mergeam in vizita la bunici, mama imi povestea cum primavara, raul aflat la peste 1km distanta de casa, se umfla si ajungea pana foarte aproape de curtea lor. Intre timp casele au ajuns pana in buza apei. De peste 40 de ani raul ala a ramas mic si nevinovat. Dar cu siguranta va veni un moment cand va iesi din matca. Si sa vezi atunci amarati in nevoie de ajutor...
    Unul din atuurile pe care le-am pierdut peste timp este demnitatea. Comparati reactia combinistilor din urma cu 15-20 de ani, cand aveau de gand sa ocupe parlamentul, cu reactia lor acum, la negocierile salariale. Atunci isi aparau dreptul la munca. Acum...
    0
    0
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.