Afaceri penale în curtea Primăriei

Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Afacerea  „Ecosal” e o „castană fierbinte” care riscă să-i ardă la degete pe cei care râvnesc la ea. Între timp, la diversiune, unii de prin Primărie se căznesc, cu un zel demn de o cauză mai bună, să bage gunoiul sub preş, că doar-doar lumea n-o observa mizeria. Mizerie care nu-i de azi de ieri. Însăşi transformarea Ecosal SA în Serviciul Public este o „inginerie fiscală”, potrivit unui act de control al Fiscului, care constată că s-a produs astfel o gaură de sute de mii de euro în bugetul de stat.

Indiscutabil, Ecosal e o  mare problemă pentru Galaţi. Am putea vorbi la nesfârşit despre lucrările de mântuială făcute de entitate, în ambele ei forme juridice. Gălăţenii sunt martori ai mizeriei ce a acaparat oraşul de câţiva ani, ai asfaltărilor execrabile, ai marcajelor rutiere de doi bani, ai deszăpezirilor penibile, ai aroganţei afişate constat de şefii societăţii/serviciului. Nu insistăm, deja le ştiţi.

Dincolo de acestea, însă, suntem datori să scoatem la iveală lucrurile ilegale şi imorale comise sub umbrela Ecosal. Un exemplu recent este modul cum Primăria a încercat să îmbrobodească gălăţenii cu privire la contractul dintre Electrica şi Ecosal. Potrivit acestui contract, Ecosal se obligă să astupe, în 48 de ore de la lansarea comenzii, toate gropile rezultate în urma lucrărilor la reţeaua subterană de electricitate. Toate actele arată că Ecosal s-a achitat de această sarcină cu mare întârziere, uneori şi după 6-7 săptămâni, ceea ce a făcut ca gălăţenii să-şi rupă picioarele şi maşinile prin gropile descoperite. Însă Primăria nu şi nu. Apără incompetenţa cu cerbicie.

Dar mare bombă este legată modul cum s-a călcat în picioare, la Primăria Galaţi (stăpâna Ecosal!), legea privind reducerea cheltuielilor bugetare în instituţiile publice. Aşa cum arătam într-un articol din ediţia din 23 mai 2013, contractul de salubrizare încheiat între Ecosal şi RER – în valoare de 3,6 milioane de lei pe an – a fost reziliat la solicitarea Curţii de Conturi. Motivul, absolut legal: dacă ai un serviciu public specializat nu poţi să ai şi subcontractori ai lucrărilor respective.

Imediat, contractul de salubrizare de 3,6 milioane de lei a fost transformat în unul de „recrutare de personal” cu valoarea de 6,95 milioane de lei. Adică dublu! Practic,  firma de recrutare va face cam jumătate din ceea ce făcea RER, respectiv va asigura doar salariile şi impozitele pe salarii ale personalului aferent, însă nu şi utilajele de salubritate specifice, carburanţii, uneltele, consumabilele, coordonarea, transportul gunoiului etc. Şi nici n-ar putea face mai mult, căci nu are ca obiect de activitatea salubritatea şi, cum spuneam, firma nu poate fi angajată, legal, pentru altceva decât pentru recrutare. Totuşi, în ciuda acestei diminuări cu 50% a prestării efective, suma alocată s-a dublat, ceea ce înseamnă că, în realitate, avem de-a face cu o creştere de 4 (patru) ori a cheltuielilor de salubritate pentru jumătatea de oraş de care se ocupa RER. Curată eficienţă, nu?

Ca atare, explicaţia Primăriei, cum că de fapt se vor cheltui mai puţini bani, e străvezie. Conjugată şi cu faptul că firma privată care a câştigat licitaţia a fost reactivată fiscal special ca să prindă un contract cu statul, treaba devine mult mai serioasă, dacă nu cumva uşor penală, căci pare să întrunească elementele constitutive ale infracţiunilor de deturnare de fonduri şi abuz în serviciu. Alo! Parchetul? Se aude?

Citit 1723 ori Ultima modificare Vineri, 24 Mai 2013 21:53

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.