Cum îi creştem, aşa îi avem

Evaluaţi acest articol
(1 Vot)

Tind să cred că sistemul de învăţământ românesc se transformă din ce în ce mai mult într-o formă lipsită de fond. Vă dau un exemplu din viaţa personală, care pe mine m-a marcat profund. În această săptămână, fetiţa mea, ce va împlini în curând şase ani, şi-a încheiat definitiv socotelile cu grădiniţa. Cei care nu sunt încă părinţi sau care au deja copii mari, poate se aşteaptă ca finalul grădiniţei să însemne o serbare simpatică, unde cei mici recită două-trei poezii, dau un buchet de flori în semn de mulţumire doamnei, fac o poză şi gata. Ei bine, lucrurile nu stau tocmai aşa. Eu am terminat şcoala acum mai bine de zece ani, dar totuşi nu mă pot considera învechit. Sunt de acord că societatea evoluează. Dar noi parcă ne îndreptăm spre o demenţă totală.

După cum vă spuneam, petrecerea de „Adio, grădiniţă” s-a transformat în evenimentul de absolvire a grădiniţei. Puştii de-o şchioapă, ce de-abia au învăţat să meargă corect, s-au îmbrăcat frumos în robe, au avut parte şi de tichiuţele aferente şi au început o scenetă. Cu sceneta sunt de acord. Dar cu robele şi tichiuţa nu. Îmi exprim dezacordul, deoarece respectivele robe erau destinate, în cel mai bun caz, celor care terminau liceul, dacă nu absolvenţilor de facultate. Nu spun ce grădiniţă a absolvit fiică-mea, pentru că nu este relevant. Din păcate acest caz nu este unul izolat. Fie că este vorba despre grădiniţele de stat sau de cele particulare, lucrurile au stat anul acesta cam la fel. S-a impus o modă. Mai mult, nebunia unor părinţi a mers şi mai departe. Au organizat pentru progenituri chiar un banchet de absolvire a grădiniţei. Cu meniu, ţinute şi tot ce trebuie.

Practic, îi învăţăm de mici pe copii cu astfel de petreceri, încercăm să îi forţăm să participe la toate concursurile posibile şi imposibile, îi învăţăm cu competiţia, uitând însă un lucru esenţial. Copiii nu reprezintă prelungirea frustrărilor personale şi a nereuşitelor din viaţă, ci sunt personalităţi independente, care au nevoie de o dezvoltare armonioasă. Personal, nu am avut parte de serbarea de absolvire a grădiniţei. Amintirile mele din acea perioadă a vieţii nu sunt neapărat legate de robe şi tichii, ci de escaladat pomi pentru un pumn de dude, de coate julite pe la fotbal, de şotron, de nouă pietre, de copilărie, într-un cuvânt. Sunt de acord că cei mici au nevoie de tehnologie. Şi de concursuri. Şi de competiţii. Fără ele nu se poate. Să nu îi transformăm totuşi în nişte mase amorfe, incapabile să înţeleagă semnificaţia unui eveniment. Robele ne amintesc de facultate, de liceu, şcoli pentru absolvirea cărora am muncit patru ani de zile. Robele înseamnă încununarea unui efort îndelungat şi susţinut. Robele nu se primesc pentru învăţarea unei poezii. La fel stă treaba şi cu banchetele de absolvire. Să nu bagatelizăm evenimentele importante ale vieţii, ducându-le în derizoriu. Nu copiii sunt de vină pentru robele cu pricina. Nici chiar educatorii. Prost nu este cine cere, ci cel care dă.

Vinovaţi pentru situaţia în care a ajuns învăţământul românesc nu sunt numai profesorii. Vinovaţi, poate chiar mai mari decât profesorii, sunt generaţiile de părinţi care le-au oferit pe tavă odraslelor tot ce ei nu au avut. Nu ar trebui să ne mire lipsa de emoţie de la înmânarea diplomelor de absolvire a facultăţii. Copiii deja au trecut prin aşa ceva când au absolvit grădiniţa. Pentru mine, acest moment a reprezentat un duş rece şi un moment de trezire. Sper că a venit suficient de devreme, încât să nu îi afectez şansele fetiţei pe viitor. Şi poate că a venit momentul să ne trezim cu toţii!

Citit 2756 ori Ultima modificare Vineri, 21 Iunie 2013 13:36

17 comentarii

  • postat de Stănică Ambrinoc
    Vineri, 28 Iunie 2013 16:08
    Competiția Social-Capitalistă începe devreme. Acum educatoarea este mai importantă decât învățătoarea, iar grădinița devine facultativă, dar obligatorie la mofturi și pretenții. Grădinița nu este obligatorie, dar serbările fastuoase și slujbele religioase, sunt la modă, în societatea postdecembristă la care am contribuit, prin politica struțului sau politică fără valori. Sărbătorim Hramul Grădiniței, dar copiii stau acasă, să nu deranjeze pregătirile. Vine preotul să binecuvânteze reformele din educație și spiritul educatoarelor de excepție, copleșite de sistemul nedrept, care asigură măcar protecția divină, dacă procentul de 6 % din PIB, nu se poate. La salariile mici pe care le avem, mai vrei și activitate, fii serios coane Fanică ? Noi vrem ore puține, zile scurte și multe petreceri. La "teatru în grădiniță" și poze, stăm foarte bine, apoi vine pensia și este foarte mică. Am contribuit cu toții la stat ... la stat degeaba și așteptat minunea din ceruri.
    0
    0
    Raportează
  • postat de gabi
    Luni, 24 Iunie 2013 11:49
    Ma bucur mult ca ati scris acest articol. Dupa ce am citit acest articol am avut aceeasi surpriza la o serbare a unei gradinite private. La ce am asistat a fost mai mult decat in orice inchipuire de a mea.
    Tot ce ati prezentat in articol am revazut la respective serbare. in plus educatorii au folosit un limbaj trivial cu copii si intre ei.
    Copii nu au fost invatati nimic, decat sa raspunda la comenzi si sa recite texte in limba engleza pe care ei nu le intelegeau. In micile momente de actorie copii au fost pusi sa se impinga sau sa faca miscari de lovituri cu pumnii. Educatorii, am constatat ca nu se mai numesc astfel, ci teacheri.
    Ce este cel mai grav este ca dupa ce copii au fost supusi si admonestarii publice parintii nu au luat nici un fel de atitudine si in plus au oferit acestor " educatori" buchete mari de flori.

    Nu inteleg ce se intampla cu parintii: platesc, vad si asista fara sa aiba vreo reactie la distrugerea demnitatii copilului lor.
    Iar daca cumva iei atitudine esti aratat cu degetul.

    Este dezastruos ce se intampla si inspaimantator. Se pare ca problema cea mai grava este de fapt la parinti si la educatori.
    In fuga dupa bani am uitat sa ne uitam la ce se intampla langa noi.
    Este momentul sa luam atitudine si sa facem o schimbare in gandirea noastra privind educatia.
    0
    0
    Raportează
  • postat de Radu de Galati
    Luni, 24 Iunie 2013 00:19
    In tara orbilor, chiorul este Presedinte. Nu am sa incep sa explic celui ce nu vrea sa intelego ca fiecare dintre noi traieste o anumita perioada in timp iar timpul nu primeste lucrurile facute fara el. Zadarnic mi-as bate capul cu un dobitoc sau altul sa-l fac sa inteleaga ca si copii de gradinita trebuie sa-si traiasca perioada lor indiferent ca vrea unul sau altul, ca-i convine sau nu. Copii de azi nu se mai plimba cu cercul clasic ci cu cercul cu butoane cu sau fara aprobarea eminentului ziarist. Daca unii inca vor sa mai circule cu carul cu boi e treaba lor ca ati da copilul la gradinita nu-i obligatoriu mai ales una particulara, insa a impune tu un dobitoc o opinie obligatorie in comunitate este o prostie chiar daca prostia este la ea acasa si nu ma mira ca un ziarist va sta in capul mesei.
    0
    0
    Raportează
  • postat de cir
    Duminică, 23 Iunie 2013 23:00
    Pentru Edy: Chiar crezi ca mai conteaza adevarul pentru cei credinciosi ? Mai greu e pentru ceilalti, cei care sunt de serviciu si trebuie sa salveze lumea iar apoi sa faca sa para ca e miracol. Din fericire exista ei, putini, cei carora atat de multi le datoreza existenta.
    0
    0
    Raportează
  • postat de cir
    Duminică, 23 Iunie 2013 22:55
    Aveti dreptate 100 %, gradinitele particulare si nu numai s-au sclerozat.
    0
    0
    Raportează
  • postat de radule,nici nu stii,cat de mic incepi sa fii
    Duminică, 23 Iunie 2013 20:36
    asa radule,stai jos nota 3.daca in alte tari armele de foc se obtin ca 1 peste inseamna ca asa trebuie si la noi?daca in alte tari se intampla porcarii inseamna ca trebuie sa le copiem?da' nu poti sa gandesti?asa deci copilul de la 3-4 ani se joaca pe telefon si invata despre sex la gradinita.ti-ai crescut fetele carevasazica..si ce-au ajuns ma geniule?adevaratii copii pleaca in anglia,franta,america si fac facultati acolo si-s gasesc locuri de munca acolo si te fac mandru sa fii roman.pe cand copii care au fost crescuti in stilul tau vor ramane aici,sau vor munci in afara ca menajere,poate si mai rau..cred ca tu esti ala din copac si ne inviti si pe noi acolo.bine ca io-s bolsevic si tu esti 1 iluminat,nu?deci tu sustii copii sa se joace pe telefon de la 3-4 ani?bai geniule,stii de ce in trecut oamenii traiau mai mult si mai sanatos?pentru ca nu exista specimene ca tine.probabil ca n-ai nicio vina,probabil ca asa creierul tau mititel percepe lumea.sa fii sanatos,si poate, o sa te luminezi.
    0
    0
    Raportează
  • postat de Edy
    Duminică, 23 Iunie 2013 18:27
    Care oameni si care doamne ? oare puiul de evreu atarnat pe cruce sa fie doamne ? si puiul de bolsevic om ?
    0
    0
    Raportează
  • postat de Mariana
    Duminică, 23 Iunie 2013 14:48
    "Doamne!...unde esti Doamne?... sa vezi ce-a mai ramas din oameni!!!!!!!!!!"
    0
    0
    Raportează
  • postat de Horia C
    Duminică, 23 Iunie 2013 13:10
    Oare calificarea ta iti da dreptul sa fii judecator de educatoare ? Cu mai multi ani in urma, tot unul ca tine numai ca avea doua fete la liceu si era si consilier local a venit cu ideea ca la liceu fetele sa se duca imbracate cum vor ele si sa nu mai poarta uniforma ca ar fi insultator si sa adeverit ca a crescut doua vagaboante cu liceu si atat.
    Nu uita ca cine seamana vant culege furtuna.
    0
    0
    Raportează
  • postat de Radu de Galati
    Duminică, 23 Iunie 2013 13:02
    In fiecare comentariu pot vedea influienta bolsevica care va afectat educatia si gandirea si sa o luom pe rand. Nu va scriu din tiglina 1 sau Badalan ci dintr-o lume pe care unii dintre voi nici in visele cele mai frumoase nu o viseaza.
    Nu incercati sa va condamnati copii la viata "minunata" de sotron pe care ati traito. Acum copii se joaca de la 3-4 ani cu telefonul mobil si invata ce-i sexul inca de la gradinita si asta nu numai la o gradinita din Galati ci in intreaga lume inapoiatilor. Daca acele costume ar fi fost roz pentru fetite si bleo pentru baietei ar fi fost o sceneta de milioane oriunde in lume si parintii copiilor precum si copii ar fi fost tare mandri de ei. Daca marlica de la ziar a trait pe maidane si acum vrea si fetita lui sa se catare prin copaci este dreptul lui insa nu condamnati generatii de copii la incompetenta pentru ca un parlit de ziarist de 3 parale prefera cataratul in copaci in locul costumelor semnificative. In alte tari la terminarea gradinitei copii sunt imbracati ca adultii iar fetitele ca distinse doamne si machiate de parca ar fi actrite de cinema pentru a le da impresia ca sunt mai mari. Nu va luati dupa opinia unui adult crescut in copac pentru ca un copil de gradinita abia invata sa gandeasca si mintea unui adult nu gandeste ca un copil de gradinita.
    Parerea mea este ca astfel de parinti ar trebui sa-si vada de meseria lui si sa nu creada ca ar fi superior cuiva pentru ca are munca pe care o are. Fiecare copil are dreptul sa traiasca in perioada lui in rand cu leatul lui si nu va mai amestecati in educatia instutionala a copiilor, aveti grije ca acasa sa-i educati cum vreti insa la gradinita lasatii sa faca ca la gradinita ca de aceea au persoane calificate angajate. Adica vii tu mai ziaristul lui peste sa o faci acum si pe educarorul supra om ? Eu am crescut 2 fete de la gradinita pana la facultate si nu-mi pare rau ca au mers si la petrecere in pijama daca stii ce-i aia. Au ajuns la randul lor parinte si fara sa ma laud copile ca ale mele nu stiu daca ai sa gasesti in Galati, dar un lucru este clar, nu cred ca ar veni vreodata sa locuiasca intr-un oras cu asemenea persoane ca tine.
    0
    0
    Raportează
  • postat de cora
    Sâmbătă, 22 Iunie 2013 20:15
    Domnule Ghinea, imi pare rau sa va dau vesti proaste. Tara si societatea vor ca acesti copii sa ajunga tampiti sau c.ur.ve. Totul este despre bani. In tr-o tara unde toata lumea se aliniaza prestand munci de centura, copiii destepti nu-si vor gasi loc. Nici la gradi, nici mai departe, la gimnaziu sau liceu. ( pardon, colegiu! ). Daca va veti opune practicilor care va tampesc copilul, veti fi clasificat nebun sau asocial. Daca va educati copilul in respectul principiilor morale si de munca, veti constata ca biata fata va fi marginalizata si ironizata de colegii ei. Daca o invatati sa se ascunda si sa se conformeze, va capata caracter duplicitar. Iar daca baietii mai rezista ( unii ) conformismelor sociale, fetele sunt victime sigure, pubertatea lor fiind mult mai dificila decat a fost a parintilor lor. Va doresc liniste sufleteasca si multa rabdare, dar sa stiti ca veti avea suprize din ce in ce mai terifiante, pe masura ce copilul va creste. Veti vedea.
    0
    0
    Raportează
  • postat de VLAD VEPES
    Sâmbătă, 22 Iunie 2013 15:48
    Corect,prost nu este cine cere.Prost e acel ce face un juramant,fie el medic,procuror,judecator,avocat,primar,prefect,ministru,presedinte de tara si nu il respecta.Stimate domnule Ghinea invatamintul este´;microbul; natiei noastre.O natie nu poate avea coloana vertebrala dreapta daca dascali sunt lingai,parveniti,fara un pic de responsabilitate cetateneasca.Un om daca este invatat de mic sa stea ;drept; sta drept toata viata.
    0
    0
    Raportează
  • postat de Un (ne)dumerit
    Sâmbătă, 22 Iunie 2013 11:10
    Formă fără fond! Spoială pentru a acoperi contribuţia sărăcăciosă şi haotică a tuturor factorilor educaţionali. Prea mult ne preocupă fastul în defavoarea temeiniciei. Un întreg sistem - şi pe verticală, şi pe orizontală - parcă special croit pentru a aduce pregătirea tineretului în derizoriu. Fiecare etapă şcolară cu importanţa şi înălţimea sa! Aceeaşi ţinută şi după grădiniţă şi după facultate? Din păcate, personalul didactic, pentru a nu îndepărta elevii de unitatea scolară respectivă, devine coautor la multe fanfaronade dorite de unii părinţi,
    0
    0
    Raportează
  • postat de aici
    Sâmbătă, 22 Iunie 2013 09:33
    BUN ARTICOL.Bravo!Apropo daca doriti sa vedeti ceva similiar cautati la sectiunea "Educatie" de la Viata Libera articolul privind protestul inedit marca scoala 29.Ironia face ca la acelasi ziar sa se trateze 2 subiecte asemanatoare intr-un mod total diferit
    0
    0
    Raportează
  • postat de Tata Lelea
    Sâmbătă, 22 Iunie 2013 08:59
    Aveti perfecta dreptate,domnule Liviu Ghinea;eu cred ca in astfel de situatii sunt de vina atat educatoarele care organizaeaza astfel de evenimente cat si unii parinti,la care prostul gust frizand kitscul isis spune cuvantul pe fondul unei educatii precare,care in niciun caz nu poate fi suplinita prin potenta financiara considerabila uin unele cazuri!Educatia nu se poate cumpara la kilogram,doamnelor si domnilor!La biblioteca asadar cu voi!
    0
    0
    Raportează
  • postat de thea
    Sâmbătă, 22 Iunie 2013 07:43
    Scoala se afla in impas dar in cazul de fata de vina sunt parintii. Am trait o experienta similara la sfarsitul gimnaziului. La petrecerea organizata la un club din centrul orasului, toate fetele purtau pantofi cu tocuri ametitoare, erau machiate la salon si aranjate la par de stilist. Copile de 14-15 ani aratau de 18-20 si asta sub privirile pline de mandrie ale parintilor . In vadita discordanta, doamnele profesoare faceau cinste si profesiei si scolii pe care o reprezentau : tinute adecvate, eleganta lipsita de ostentatie, bun gust si bun simt .
    Cred ca in multe cazuri, din dorinta de a fi in rand cu societatea lipsita de ierarhie valorica in care traim, multi dintre profesori fac compromisul de a accepta ceea ce, un grup majoritar de parinti plini de ifose si de cele mai multe ori, cu gura mare, impun celorlalti . Daca scoala nu e perfecta, trebuie sa recunoastem ca si noi parintii avem o mare vina. Va sfatuiesc, asa cim m-au sfatuit si pe mine parinti ai unor copii mai mari, sa va inarmati cu multa rabdare pentru ca , la gradinita fiind, circul cel mare abea de acum incepe.
    0
    0
    Raportează
  • postat de Mihai
    Sâmbătă, 22 Iunie 2013 07:00
    Trebuie mentionat ca la majoritatea gradinitelor a devenit ceva obisnuit mancarea adusa de la firme de catering pentru care parintii platesc cel putin 200 de lei pe luna. Ce s-o fi intamplat cu "senvisurile" si sticluta cu ceai !? Cum se simt copiii a caror parinti nu-si permit luxul asta ?
    0
    0
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.