Daţi-ne tramvaiele înapoi!

Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Transportul în comun e o durere veche a gălăţenilor. Niciodată nu a mers ceas, personal îmi amintesc mai bine decât mi-aş dori oroarea autobuzelor dimineaţa, mersul pe scară agăţat de bară, troleibuzele pline ochi în care ne înghesuiam, din centru, elevii de la LVA, Marină şi Cuza. Alternativa, tramvaiul pe Basarabiei, nu era nici ea lipsită de riscuri, fiindcă vagoanele vechi luau foc atunci când îţi era lumea mai dragă.

De altfel, multă vreme s-a tot spus că înclinaţia străzii Basarabiei era prea mare pentru tramvaie şi că acesta ar fi fost motivul proastei funcţionări. Dacă e sau nu aşa nu ştiu, dar, în ultima perioadă, nici nu mai contează, fiindcă tramvaie nu prea mai avem. Într-o perioadă în care, peste tot în Europa, dar şi în oraşele importante ale ţării, reabilitarea căilor de rulare şi modernizarea tramvaielor e la loc de cinste, noi, la Galaţi, le îngropăm cu succes. Doi ani s-a lucrat pe Frunzei şi Oţelarilor, acum sunt în sfârşit gata, dar continuarea străzii Frunzei încă nu, aşa că tramvaiele nu circulă. Şi dacă aici orizontul de aşteptare pare să fie mai mic, pe Basarabiei, care iar are nevoie de reparaţii, şi pe Traian, unde nebunia reabilitării de-abia urmează să înceapă, tramvaiele moderne sunt o utopie îndepărtată.

N-am să-i dau municipalităţii exemplul Vienei, unde tramvaiele sunt atât de silenţioase încât nici nu le auzi venind, nici pe al Bruxellesului, unde, la fel, mare parte a transportului urban de suprafaţă este alcătuit din tramvaie, n-am să mă refer nici măcar la Bucureşti, unde s-au făcut eforturi pentru refacerea liniilor de tramvai pe mai multe tronsoane. Până la urmă, astea toate sunt capitale. Dar nu pot să nu atrag atenţia asupra Clujului, un oraş românesc - ardelean, ce-i drept, primul din România care a accesat fonduri europene nerambursabile pentru reabilitarea liniei de tramvai, pe o lungime de 26,6 kilometri. Contractul de execuţie s-a semnat la 15 iunie 2011, iar primul tronson reabilitat, cartierul Mănăştur - Gară, în lungime de 11,5 kilometri a fost dat în funcţiune în 6 iunie 2012. Anul acesta s-a redeschis circulaţiei cel de-al doilea tronson, în lungime de 15,1 kilometri. Primăria Cluj are pregătit, în completare, un alt proiect cu finanţare europeană privind reabilitarea străzilor pe traseul aferent liniei de tramvai estimat la 20 de milioane de euro. La asta se adaugă reabilitarea a patru poduri, pentru o infrastructură modernă de transport în comun. Potrivit primarului Clujului, Emil Boc, valoarea totală a investiţiei în reabilitarea liniei de tramvai se ridică la aproape 30 de milioane de euro.

Am prezentat deja, în cadrul campaniei "Să renaştem Galaţiul", exemplul Aradului unde, la fel, s-au găsit posibilităţi de reabilitare, în ultimii trei ani, a căilor de rulare şi podurilor aferente. Deci soluţii există, cu condiţia să existe şi voinţă politică. Dacă tot cumpărăm mijloace de transport la mâna a doua, măcar să fie tramvaie sau troleibuze, în locul autobuzelor vechi, poluante şi în care vara mori de cald.

Schimbările din oraş încep să se vadă şi, dacă tot o să avem străzi noi, mai frumoase şi, sperăm, mai rezistente, ce-ar fi să avem şi un transport în comun pe măsura lor?

Citit 2208 ori Ultima modificare Vineri, 23 August 2013 17:06

11 comentarii

  • postat de Onofrei Sergiu-Gabriel
    Duminică, 25 August 2013 10:38
    92.82.251.***
    Stimata doamna Anca Spanu. Nu lucrez la Transurb Galatici in cu totul alta parte ( CSG). Insa....Este asa de greu sa obtineti documentatie prealabiladin teren???
    Eu personal am asistat la probele cu tramvaiele pe tronsonul nou reabilitat. Singurele piese care mai trebuiesc montate sunt separatorii de trecere fir-contact tramvai / troleibuz la intersectia Str. Frunzei cu Prelungirea Brailei. In rest ceavem nou pe acest tronson in privinta infrastructurii de tramvai:
    -sine noi de tip,,Phoenix" montate in elemente elastice si antifonice la nivel cu asfaltul.
    -sistem de drenare a apei de sub terasament
    -fir contact si elemente de sustinere noi
    -sistem automat de ungere a buzelor de badaj montate in cale la fiecare inceput de curba si macaz/incrucisari
    -sisteme automate de actionare sisemnalizare prin semafoare a pozitiilor acelor de macaz
    -bretele de legatura intre sensuri pentru devierea pe ,,fir fals" a tramvaielor din trafic in caz de avarie a unui dintre vagoane
    -statii cu refugii mai lungi,protejate cu balustrazi metalice si in curand dotate cu adaposturi acoperite.

    Ca sa observati silentiozitatea tramvaielor din Galati,puteti urmari pe Youtube un film realizat de mine:
    h t t ps://www.youtube.com/watch?v=b0zBI-KFu1s
    sau un alt film postat pe pagina mea de Fb: h t t ps://www.facebook.com/photo.php?v=4554862448388

    In rest mesajul dvs este excelent! Sper sa dispara BUBELE de maxi-taxi. In Arad, Timisoara, Cluj, asa ceva nu exista!!!
    0
    2
    Raportează
  • postat de Dorin
    Duminică, 25 August 2013 07:50
    89.137.221.***
    Pentru Fresnescu Ionel - se vede din vocabularul pe care-l afisati, ca nu ne putem compara cu dumneavoastra, sunteti un savant de renume mondial... Nu va inteleg pornirea impotriva acestui oras, ati fost cumva refuzat de vreo galateanca, sau vi s-a refuzat un loc de munca la cel hulit combinat?!?
    0
    2
    Raportează
  • postat de jon
    Sâmbătă, 24 August 2013 20:27
    5.13.219.***
    Vise, vise ala e un lux, suntem rupti de foame si ne trebuie tranvaie, la noi vor ajunge in cel mai rau caz HODOROAGELE de la vest cu ce vrei tu scriitorule sa se cumpere infrastructura ptr tranvai, tranvai silentios pe care sa il schimbi la o perioada de timp sau de functionare.
    Tu scriitorule vorbesti aiurea in tranvai, noi nu avem A C la autobuze cu toate ca au montate instalatiile, visezi tranvai cu toate dotarile
    4
    0
    Raportează
  • postat de cetatean galatean
    Sâmbătă, 24 August 2013 18:07
    5.13.153.***
    de ce a fost scos tramvaiul de pe portiunea interaectia G. Cosbuc -Patinoar si de pe str. Bucovinei si str. Traian? Nu a fost pus nici un mijloc de transport in locul tramvaiului iar bubele maxi-taxi trec toate prin centru si pe Brailei intoxicand traficul. Chiar nu vede nimeni ?
    0
    4
    Raportează
  • postat de scorilio
    Sâmbătă, 24 August 2013 15:52
    89.136.6.***
    daca tramvaiul 5 ar circula iarasi regulat, in mod sigur autobuzele s-ar decongestiona, pt ca multi elevi , studenti si cadre didactice ar merge cu el. Din pacate traseul 5 circula doar pana la ora 7 dimineata, deci..nu inteleg de ce nu se vede utilitatea acestui lucru? Transurb, este in slujba galatenilor sau se ghideaza dupa spusele celor care circula doar cu masinile personale?
    0
    4
    Raportează
  • postat de R
    Sâmbătă, 24 August 2013 13:26
    5.13.167.***
    Dragă Transurb,

    1) Tare mult mi-ar plăcea să aflu la ce v-ați referit prin propoziția asta: "Daca reportera dvs ar fi fost la fata locului ar fi vazut ca str Frunzei chiar in mijlocul tronsonului reabilitat".

    2) Mi-e silă de voi!
    0
    5
    Raportează
  • postat de Transurb
    Sâmbătă, 24 August 2013 11:34
    5.13.202.***
    Pentru corecta informare a cititorilor, traseul reabilitat Bd Otelarilor-Str Stadionului-str Frunzei- str Ghe Asachi, finalizat in termen, permite circulatia tramvaielor fara probleme.
    Daca reportera dvs ar fi fost la fata locului ar fi vazut ca str Frunzei chiar in mijlocul tronsonului reabilitat, asa ca nu vad la ce continuare se refera, citez " Doi ani s-a lucrat pe Frunzei şi Oţelarilor, acum sunt în sfârşit gata, dar continuarea străzii Frunzei încă nu, aşa că tramvaiele nu circulă. "

    Probabil, este mai facil sa scrii din birou stiri prapastioase fara sa-ti pese cu adevarat de problemele orasului!
    2
    0
    Raportează
  • postat de 9057172
    Sâmbătă, 24 August 2013 06:44
    24.214.19.***
    Ceea ce se trece cu vederea este ca Galatiul este un oras sarac chiar foarte sarac
    0
    5
    Raportează
  • postat de IC
    Sâmbătă, 24 August 2013 05:57
    79.116.102.***
    Bre Fresnescule ,trezeste-te si mars la carte ,invata sa scrii ,chiar si prostiile trebuiesc scrise corect.Vezi ca mirosi a brailean de la o posta ,asa cu miroase in zona Pietroiu de la porcii lui Carus . Ancut-o te citez :"N-am să-i dau municipalităţii exemplul Vienei, unde tramvaiele sunt atât de silenţioase încât nici nu le auzi venind, nici pe al Bruxellesului, unde, la fel, mare parte a transportului urban de suprafaţă este alcătuit din tramvaie.... "Asa este si nu numai la Bruxelles si Viena ,asa este in toate orasele din vest . Problema este ca tramvaiele din Galati nu prea mai au pe cine transporta . Cativa elevi ( majoritatea prefera microbuzele mai rapide ) cativa pensionari la piata ,nepoti sau aiurea si cativa salariati la combinat ,santierul naval si depozitele din Piersicului. Poate actualii guvernanti incep sa se tina de promisiuni si sa creze conditii pentru relansarea economiei , sa duca si tramvaiele Galatiului oamenii spre munca si bunastare....care poate sa vina pe ori ce cale ,a Constantei , a Brailei , a Brailei-Galati s.a.m.d.
    2
    9
    Raportează
  • postat de silviu
    Sâmbătă, 24 August 2013 04:24
    5.13.128.***
    Mai fresenecule, da-te jos din copac cand scrii !! retardatule!!
    4
    6
    Raportează
  • postat de Fresnescu Ionel
    Sâmbătă, 24 August 2013 01:57
    79.117.154.***
    La voi la Galati ar trebui sa se introduca tramvaiul tras de cai mascati,mai panaramelor mango- galatene,descendenti lui Gin Gis Dej,calaul romanilor pe care voi il pupati in dos si acuma.De abia astept sa va vad cum Constanta va va da la geoale. Sunteti niste prabusiti ai soartei,in ceeace priveste dezvoltarea voastra spre desertul de zgura a combinatului. Degeaba va facut Dej universitate,ca voi tot prosti ati ramas.
    15
    3
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.