Oameni, câini şi multe javre

Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Nouă, românilor, ne place să avem drepturi ca-n Occident şi obligaţii ca-n Orient. Vrem salarii de nemţi, dar vrem să muncim mai turceşte, aşa, pe divan, cu narghileaua între dinţi. Vrem să fim respectaţi ca şi cum am fi lorzi, dar respectăm după obiceiurile fantelui de mahala. Noi, românii, măsurăm totul cu două ocale, dintre care cel puţin una este mincinoasă, dar nu vrem nici în ruptul capului să admitem asta.

Propun ca studiu de caz problema câinilor vagabonzi. O problemă controversată, născătoare de înjurături crâncene, de idei halucinante, de minciuni electorale, de „sifonări” de bani etc. La noi - tipic autohton - chestiunea se raportează, pe toate laturile ei, la modul coleric, ireductibil, beligerant. Nimeni nu ascultă pe nimeni, toţi calomniază pe toţi, iar rezultatul e previzibil: de 20 de ani batem pasul pe loc, în timp ce maidanezii pun stăpânire pe oraşe. Că doar suntem în ţara Mioriţei, nu?

Să fie clar: în nicio aşezare umană cu adevărat civilizată din Vest străzile nu-s bântuite de câini în libertate. Personal, am avut şansa să văd cum stau treburile la Madrid şi la Bruxelles (plus periferiile). Nici picior de câine vagabond. Nici pe stradă, nici în parcuri, nici în şantiere şi nici măcar pe lângă containerele de gunoi. Dacă un belgian vede un câine fără stăpân sună imediat la Primărie. În câteva ore, animalul este capturat, vaccinat şi hrănit, iar asociaţiile de protecţia animalelor sunt notificate că au un potenţial client. Au apoi la dispoziţie 30 de zile să îi găsească un stăpân sau un loc într-un padoc privat, după care - gata! - animalul nu mai este sub protecţia statului: ori e adoptat, ori e eutanasiat.

Evident, nu trebuie să uităm un lucru esenţial (care în Vest există, dar în România e la capitolul „diverse”): responsabilitatea oamenilor faţă de animale. Îmi spunea recent un bun prieten care trăieşte în Franţa, la Bordeaux, că acolo, la ei, a abandona în stradă un animal este un lucru pedepsit drastic de lege. Dacă te află autorităţile că îţi chinuieşti, maltratezi sau abandonezi animalele ţi se dau nişte amenzi de mii de euro şi rişti chiar şi ceva închisoare. Oameni serioşi!

La fel de interesant este că nicăieri în Europa civilizată nu există, ca în România, crescătorii de câini finanţate de stat. Există doar padocuri de tranzit, în care animalele fără stăpân sunt ţinute temporar (durata variază, de la ţară la ţară şi chiar de la oraş la oraş) între 5 şi 30 de zile, adăpostirea pe termen nelimitat fiind în atribuţiile ONG-urilor specializate, care nu sunt subvenţionate de stat, ci cu fonduri din donaţii, sponsorizări şi alte surse.

În fine, revenind la capitolul legalitate, e de spus că toate ţările europene au reglementări clare în privinţa animalelor fără stăpân. Ele fac parte din acel celebru aquis comunitar, care a pătruns şi la noi şi s-a materializat în OUG nr. 155/2001, modificată şi completată prin legile nr. 227/2002 şi nr. 391/2006. Potrivit art. 4, Câinii fără stăpân vor fi capturaţi şi transportaţi în adăposturile serviciilor pentru gestionarea câinilor fără stăpân, unde vor fi cazaţi o perioadă de 7 zile”, iar conform art. 6 „Dacă după expirarea termenului de cazare prevăzut la art. 4, câinii nu au fost revendicaţi sau adoptaţi (…), aceştia vor fi eutanasiaţi”.
Şi totuşi, mai-marii ţării scâncesc pe la TV că trebuie reglementări juridice noi!

Citit 2379 ori Ultima modificare Luni, 09 Septembrie 2013 13:10

Mai multe din această categorie:

18 comentarii

  • postat de frosa
    Joi, 12 Septembrie 2013 09:48
    92.80.188.***
    ALT ARTICOL DE KKT
    1
    0
    Raportează
  • postat de @la bush
    Miercuri, 11 Septembrie 2013 21:37
    5.13.168.***
    @la bush Sigur te vei alege cu un dosar penal. A omora animale, asa , dupa capul tau e o infractiune trecuta ca atare in Codul Penal. Sa nu te temi de ''mititica'', si becali e acolo pt. a doua oara.
    0
    5
    Raportează
  • postat de la bush
    Marți, 10 Septembrie 2013 14:22
    151.65.61.***
    alt os de ros la prostani hai sa ne certam de la caini poate asa mai uitam de foame si de ceea ce nu fac cei alesi sa faca cel carora le plac cainii sa si-i ia acasa si sa-i pupe unde vor ei cei ce vor fi gasiti pe strada ,pardon in ambient trebuie sa dispara intr-un mod sau in altul
    eu personal am sa-i impusc indiferent unde-i gasesc haladuind singuri pe unde-i taie capul si asta in legitima aparare daca un caine conteaza mai mult decat un om atunci am ajuns javre rau
    4
    2
    Raportează
  • postat de roman
    Luni, 09 Septembrie 2013 20:32
    5.13.204.***
    @idiot, incredibil cum poti sa-ti faci un titlu de glorie ca esti idiot. de platit taxele sa stii ca le platim cu totii. daca alaturi cuvintul de idiot cu romanii ce platesc de voie sau nevoie taxele inseamna ca te apropii de introducerea temei articolului. o seara buna mr. idiot. sigur si tu te crezi in afara definitiei propusa de d-l ziarist., ce caracterizeaza romanul in doua vorbe de duh si spirit..
    2
    0
    Raportează
  • postat de jiji
    Luni, 09 Septembrie 2013 19:42
    92.81.20.***
    @Domnule Costel Crangan, am o intrebare: Esti homosexual? ca dupa fata asa pari...
    Poti sa-mi raspunzi cu sa sau nu stiu.
    9
    1
    Raportează
  • postat de jiji
    Luni, 09 Septembrie 2013 19:38
    92.81.20.***
    @idiot care plateste taxe: taxele nu le platesti ci ti se iau. Daca plata taxelor ar fi ceva benevol nu ai mai plati nici macar un leu.
    O sa spui ca te duci de bunavoie sa-ti platesti impozitul la casa sau la masina. Nu platesi de bunavoie, ci platesti de frica sa nu fii executat silit.
    1
    4
    Raportează
  • postat de un idiot care plateste taxe
    Luni, 09 Septembrie 2013 19:30
    217.212.230.***
    @roman:
    Incredibil cum asemenea analfabeti si agramati vin de la carciuma din colt si scriu!
    5
    2
    Raportează
  • postat de un roman
    Luni, 09 Septembrie 2013 16:35
    5.13.204.***
    nu-mi place absolut deloc prima fraza. cea care face un fel de "prezentare" a romanului. cred ca doar un roman neaos era in stare de asa ceva. bineinteles ca d-l ziarist in mintea lui crede ca el face farte din minoritatea aia, a romanilor cu alt mod de gindire, civilizati, destepti, muncitori, si care au intotdeauna dreptate si judeca doar cu o oca. d-l costel banuiesc ca te uitai in oglinda cind ai facut tu, asa..., o prezentare de esenta a spiritului si modului de a fi a romanului. dupa aia te miri ca de ce altii din afara romaniei nu ne respecta. daca noi nu avem respect fata de neamul nostru, cine sa ne respecte? multumim, d-le ziarist ca spui franc ce parere ai despre cei carora le scrii si in rindul carora traiesti. poate nu esti sau nu te consideri si tu roman? sau vrei sa spui ca esti un autocritic pe cale de indreptare...... alt fel de roman, nu din asta de duzina? de fapt eu cred ca ideea e alta, una care e cel mai bun paravan fata de iresponsabilitatea politicienilor si ediliilor si anume: toate se intimpla sa fie cu fundul in sus in Romania pentru...ca sintem romani. si la romani care sint asa cum sint, asa trebuie sa fie pentru ca toti sint vinovati, prin certificatul de nastere pe care scrie cetatenia de roman. dupa parerea mea ar trebui sa-ti fie rusine, d-le ziarist...... despre ciinii maidanezi ai dreptate dar dupa prima fraza nici nu mai conteaza ce ai mai scris.
    8
    1
    Raportează
  • postat de jiji
    Luni, 09 Septembrie 2013 16:14
    92.81.20.***
    P.S. - eutanasiere inseamna ucidere pentru a curma suferinta unui pacient aflat intr-un stadiu final al unei boli incurabile.
    A lua un caine sanatos si a-l omora pentru ca nu iti place sa-l vezi pe strada inseamna ucidere pur si simplu. Macar aveti curajul sa spuneti lucrurilor pe nume. Sau cautati in DEX
    8
    4
    Raportează
  • postat de jiji
    Luni, 09 Septembrie 2013 16:11
    92.81.20.***
    Cata stupiditate si prostie.
    Acum cateva luni scriati maretele realizari ale lui armani - ionescu - ecosal: 8000 de caini eutanasiati in 2010, vreo 7000 in 2011 si nu stiu cate mii in 2012.
    Asta ar fi insemnat ca am terminat de eutanasiat cainii din galati si am inceput si cu cei din braila.
    Nu vedeti ca scrieti ca idiotii tot ce vi se dicteaza de sus.
    Conform celor publicate de voi, ecosalul aplica vechea lege care permitea eutanasierea si cu toate astea in galati inca mai sunt 25000 de caini.
    Chiar ne credeti prosti?
    Si voi comentatori de doi lei, ati fost vreodata sa vedeti adapostul asociatiei Ajutati-l pe Labus? Nu, pentru ca daca ati fi fost vreodata nu ati mai fi comentat.
    Hai cu micu, hai cu berea, hai la vot! Fi-mi-ar dor de tara asta primitiva!
    5
    7
    Raportează
  • postat de Îmi plac câinii, unul colo, unul dincolo, dar nu în haită !!!
    Luni, 09 Septembrie 2013 15:31
    92.86.69.***
    Îmi plac câinii, un câine ici, un câine colo, dar în haită începând de la cel puțin trei este pericol, sar să muște, vânează, își apără teritoriul, faci cu greu față atacului de tip haită de lupi. Ce mai, sunt periculoși pentru copiii ce au o talie mai mică, deci ușor de pus jos și hăcuiți cum a fost Ionuț de 4 ani în București, mai ales în parcuri unde copiii se zbenguie, pentru că de asta-i parc, copiii să socializeze liber în natură. Parcurile neapărat trebuie să fie împrejmuite, închise chiar și printr-o poartă rotativă cum este la Modern, la intrare. Câinii, mai ales în haită sunt periculoși pentru oamenii în vârstă ce nu se pot apăra, persoanele cu dizabilități și chiar bicicliști fugăriți de salturile la picioare a câinilor pentru a mușca.
    6
    2
    Raportează
  • postat de JEG DE TARA,
    Luni, 09 Septembrie 2013 15:20
    93.118.196.***
    bai Costel da tu ce salariu ai? minim pe economie?EU VREAU UN SALARIU DECENT ,nu am pretentii de occidental dar macar sa am o casa ,o masina cat de droaga , dar nu-mi permit macar o bicicleta ,asta-i viata spun unii, s.u.g.e.ti pl spun eu,de ce sunt preturi ca in UE INTR-O TARA CA ROMANIA unde salariile sunt de tot rasul
    5
    1
    Raportează
  • Luni, 09 Septembrie 2013 13:12
    86.124.200.***
    TO GALATEANU
    Aveţi dreptate. "Lorzi britanici" este pleonasm. Am făcut îndreptarea de rigoare.
    Mulţumesc pentru atenţionare!
    3
    9
    Raportează
  • postat de Galateanu
    Luni, 09 Septembrie 2013 12:32
    5.13.168.***
    " Vrem să fim respectaţi ca şi cum am fi lorzi britanici"! Ati facut fara sa vreti un pleonasm, lorzii nu pot fi decat britanici. Nu-i nimic, se-ntampla oricui.
    3
    10
    Raportează
  • postat de Haostel
    Luni, 09 Septembrie 2013 08:01
    5.13.161.***
    O minima documentare nu ar fi stricat mai ales cind vrei sa lasi impresia ca le stii pe toate. OUG la care faci referire si a carei claritate o invoci se loveste cap in cap cu o lege care interzice la fel de clar eutanasierea. Este vorba despre Legea 205/2004, cu prevederi precise in acest sens si care sunt active din ianuarie 2008. E drept ca Legea 205/2004 a fost modificata de mai multe ori, ultima data prin legea de aplicare a noului Cod penal, permitind din nou eutanasierea in conditiile OUG 155, dar aceasta prevedere se va aplica abia din 1 februarie 2014. Ia de rectifica din respect pentru cei care au citit pina la capat!
    2
    8
    Raportează
  • postat de insider
    Luni, 09 Septembrie 2013 07:42
    5.13.143.***
    hehe . vreau sa stiu cite plingeri penala a facut madam grigore impotriva hingherilor, cind si de ce, ce s-a intimplat cu respectivele dosare, in temeiul caror legi au fost facute, etc.
    Vreau sa stiu si cum a reusit ca fundatia pe care o conduce sa ii plateasca chirie pentru propriul apartament.
    Si mai vreau sa stiu ce puls avea bacalbasa cind i-au luat ciinii din spital, asta toamna.
    1
    10
    Raportează
  • postat de Logic, normalitate...unde ești???
    Luni, 09 Septembrie 2013 00:45
    92.86.70.***
    Bine Costel, logic Costel...o frecăm ca tot românul mioritic. Ăștia ne iau de proști? După cum se manifestă timp de 23 de ani eu zic că au intrat într-o nesimțire profundă, fără ieșire s-au îngropat în propriile lor excremente verbale.
    0
    13
    Raportează
  • postat de teach
    Luni, 09 Septembrie 2013 00:17
    79.116.101.***
    în OUG nr. 155/2001, modificată şi completată prin legile nr. 227/2002 şi nr. 391/2006. Potrivit art. 4, „Câinii fără stăpân vor fi capturaţi şi transportaţi în adăposturile serviciilor pentru gestionarea câinilor fără stăpân, unde vor fi cazaţi o perioadă de 7 zile”, iar conform art. 6 „Dacă după expirarea termenului de cazare prevăzut la art. 4, câinii nu au fost revendicaţi sau adoptaţi (…), aceştia vor fi eutanasiaţi”.
    Şi totuşi, mai-marii ţării scâncesc pe la TV că trebuie reglementări juridice noi!

    Deci vreau de maine sa aud ca au inceput sa se goleasca padocurile din Galati ...fie isi gasesc stapani fie eutanasiati. Punct.
    2
    21
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.