Promoţiile şi minciunile de pe rafturi

Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Să nu vă aşteptaţi să găsiţi cine ştie ce pomeni pe rafturile supermaketurilor din Galaţi în următoarele zile. De fapt, afirmaţia cred că e valabilă pentru orice moment din an. Doar că, în preajma unei sărbători, micile golănii pe care le fac retailerii ca să atragă cât mai mult din sumele pe care le cheltuiesc oamenii sunt mai vizibile.

În principiu, lucrurile funcţionează în felul următor. Se ia un produs, ouăle să spunem, şi se bagă o ieftinire vizibilă. Eventual, se mai adaugă maximum un alt produs căruia i se mai scade din preţ. Apoi, tot cu titlul de ofertă, se iau restul de cinci-şase produse de sezon şi se bagă adaosuri. Mi se pare evident că retailerii profită din plin de faptul că omul îşi face cumpărăturile dintr-un singur loc. Da, plăteşti doar 30 de bani oul, dar cei trei lei pe care îi câştigi (mă rog, nu îi plăteşti) îi dai înapoi la un alt produs, la un kilogram de miel de exemplu. Am comparat ofertele din aceste zile de la majoritatea supermarketurilor din Galaţi, aşa cum au fost ele promovate pe site-urile oficiale ale comercianţilor, şi am ajuns la concluzia că, dacă vrei să ieşi cu adevărat în câştig şi să cumperi produse aflate la modul cel mai cinstit într-o campanie promoţională, trebuie să te plimbi de la un supermarket la altul. Adică iei ouă dintr-o parte, ulei din altă parte, pentru miel te deplasezi la al treilea magazin şi tot aşa până când îţi faci toate cumpărăturile. E drept, pierzi totul pe benzină, care, evident, tocmai ce s-a scumpit. Ca să nu mai spun despre timpul pierdut.

M-am bucurat când Galaţiul a fost pur şi simplu împânzit de super/hipermarketuri pentru că, dincolo de ideea de comerţ civilizat, eram convins că vom avea parte de concurenţă şi, implicit, de scăderi de preţ. Se pare că m-am înşelat. Parcă toţi retailerii de pe piaţă se vorbesc între ei şi stabilesc de comun acord lista promoţiilor. Iar noi, cumpărătorii, picăm în plasa celui care ştie cel mai bine să îşi promoveze produsul şi / sau falsa promoţie. Sau alegem pe cel care are promoţii la produsul care ne ia ochii. Ni se pare că dăm tunul la ouă şi o furăm la carnea de miel sau la ulei.

Sigur, sunt mijloace absolut legale şi probabil că fac parte din strategii definite drept corecte. Dar nu pot să nu remarc faptul că se practică minciuna pe faţă. Noi avem cele mai mici preţuri, dacă vii la noi pleci şi cu bani în buzunar, avantaj client... dacă analizezi toate sloganurile şi pui în celălalt taler al balanţei adevărul despre promoţii, mai ales cele din preajma unor sărbători, realizezi că de fapt cei care fac comerţ te mint cu neruşinare. Ca şi cum cineva s-ar lăuda că nu a dat niciodată o palmă unei femei, dar de fapt, el dă cu pumnul. Şi apoi susţine sus şi tare că nu a greşit: "ce? am dat eu vreo palmă?".

Dincolo de toate, uneori limbajul reclamelor e de-a dreptul hilar: sigur aţi auzit măcar o dată formularea "reduceri de până la 80 la sută". Până la. Adică şi 1 la sută, nu? Exact ca pescarul care se lăuda că a prins un peşte mare: "Avea până în 80 de kile. Da, avea 200 de grame, dar asta nu înseamnă că avea până în 80 de kile?".

Citit 1729 ori Ultima modificare Miercuri, 16 Aprilie 2014 17:28

Mai multe din această categorie:

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.