Subfinanţarea Educaţiei subminează economia ţării | Raport al Comisiei Europene

Subfinanţarea Educaţiei subminează economia ţării | Raport al Comisiei Europene
Mai bine de jumătate din elevii din medii defavorizate din punct de vedere socioeconomic nu deţin competenţe suficiente la scris, citit şi socotit
Evaluaţi acest articol
(5 voturi)

Suntem printre primii în Europa la abandonul şcolar, printre primii la rezultatele proaste în dobândirea competenţelor de bază (scris, citit, socotit), dar pe ultimele locuri ca performanţe de vârf în domeniul ştiinţei sau la numărul de absolvenţi de studii superioare.

Toate acestea se explică prin faptul că România se numără printre ţările cu bugetele cele mai mici alocate Educaţiei, se arată în ultimul raport realizat de Comisia Europeană. "În România, nivelul cheltuielilor publice pentru Educaţie este printre cele mai scăzute din UE. Dacă se continuă astfel, aceşti factori vor continua să submineze potenţialul capitalului uman şi creşterea economică", scrie în raport.

În cadrul testărilor PISA s-au înregistrat rezultate slabe în ceea ce priveşte competenţele de bază. Prin urmare, mai bine de jumătate din elevii din medii defavorizate din punct de vedere socio-economic nu deţin competenţe suficiente la scris, citit şi socotit, ceea ce indică faptul că statutul socio-economic are un impact puternic asupra rezultatelor şcolare. Raportul  punctează  însă că ponderea elevilor cu performanțe de vârf în domeniul ştiinţei este scăzută. "Acest lucru riscă să frâneze în viitor potenţialul de inovare al ţării şi să îi afecteze competitivitatea pe termen lung", e o altă concluzie tristă.

În 2015, 19,1 la sută dintre elevi au părăsit timpuriu şcoala, iar în 2016 - rata este de 18,5 la sută, rezultat care ne plasează în continuare pe locul al treilea în UE la abandon şcolar. Această tendinţă este determinată de sărăcie şi de oferta insuficientă de educaţie de calitate, se mai spune în raport. Pentru reducerea fenomenului de părăsire timpurie a şcolii au fost lansate proiecte la scară naţională, finanţate prin Fondul social european. Numărul programelor de tip "a doua şansă" a crescut, dar este în continuare insuficient.

Rata de absolvire a învăţământului superior este una dintre cele mai scăzute din UE (25,6 la  sută în 2015, faţă de 38,7 la sută, cât este media UE) şi este puţin probabil să se îmbunătăţească semnificativ, din cauza procentelor scăzute de promovare a examenului de bacalaureat (68,1 la  sută, în 2016) şi a numărului mare de elevi care părăsesc prea devreme şcoala.

Nici la  capitolul angajării pe  piaţa de muncă a  absolvenţilor nu stăm deloc bine. Raportul arată că doar 77 la sută dintre absolvenţii unei forme de învăţământ şi-au găsit în 2015 loc de muncă, spre deosebire de 93 la sută, cât se înregistrase în 2008.

Citit 1963 ori Ultima modificare Miercuri, 15 Noiembrie 2017 19:06

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.