Generaţia Pokemon, la vârsta tentaţiilor

Generaţia Pokemon, la vârsta tentaţiilor
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Cei mai mulţi copii-infractori din judeţul nostru provin din mediul urban * Aşa reiese din analiza primelor opt luni din 2009 *

La nivelul judeţului Galaţi, în primele opt luni ale anului în curs au fost cercetaţi pentru comiterea de diverse infracţiuni 372 de copii cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani, 67 la sută dintre aceştia provenind din mediul urban.

În raport cu perioada similară din 2008, se constată o creştere a numărului de minori cercetaţi (+20), precum şi o creştere a ponderii minorilor proveniţi din mediul rural în totalul celor cercetaţi (de la 25 la sută în 2008, la 33 la sută în 2009).

Mai puţine infracţiuni în şcoli

Da, s-au înmulţit infracţiunile comise de copii. 93, acesta este numărul ilegalităţilor comise în şcoli şi în afara acestora, în care au fost implicaţi elevi - fie în calitate de victime, fie  de autori. 93, adică cu cinci infracţiuni mai multe decât cele constatate în perioada similară din 2008. Cele 93 infracţiuni au fost comise de 142 autori, dintre care 134 sunt elevi (majoritatea provenind din licee şi grupuri şcolare - 113).

Doar 16 dintre cele 93 infracţiuni s-au comis în incinta unităţilor şcolare, iar 77 în afara acestora. Cele mai multe dintre infracţiuni sunt caracterizate de implicarea elevilor din învăţământul liceal - 84 la sută. Din totalul de 80 victime ale diverselor fapte incluse în această categorie, 31 sunt elevi.

Principalele infracţiuni constatate în care au fost implicaţi elevi sau care au fost comise în zona instituţiilor de învăţământ sunt cele contra persoanei şi contra patrimoniului.

Ucigaşi, agresori şi violatori

Astfel, din prima categorie - infracţiuni contra persoanei - avem la Galaţi o tentativă de omor, având ca autori doi liceeni, tentativă comisă în afara şcolii şi două vătămari corporale comise de trei autori-elevi (unul de şcoală generală şi doi de liceu), una având loc în incinta şcolii, cele două victime fiind tot elevi.

Nu trebuie uitate cele opt loviri sau alte vătămări (trei în incinta şcolii şi cinci în afară), din care şapte comise de elevi (şase autori, trei fiind elevi de liceu şi trei provenind din şcoli speciale). Au mai fost şi două violuri - unul în incinta unei şcoli generale şi unul în afara şcolii, ambele având autori elevi şi un raport sexual cu o minoră, infracţiune comisă în afara şcolii de un autor-liceean, victima având acelaşi statut.

Copii-tâlhari

Infracţiunile contra patrimoniului sunt numite cele 53 de furturi comise de copii în primele opt luni ale lui 2009 - dintre care nouă în incinta şcolii, cu 12 mai multe decât în aceeaşi perioadă din 2008. Se poate remarca o scădere a numărului faptelor petrecute în interiorul unităţilor de învăţământ în raport cu perioada similară din anul precedent (când 14 din cele 41 cazuri de furt s-au produs în incinta şcolii). 50 dintre cele 53 fapte au fost comise de autori-elevi, majoritatea provenind din învăţământul liceal.

Cele şapte tâlhării (cu patru mai puţine în raport cu perioada similară din 2008) au fost toate comise în afara unităţilor şcolare, cinci dintre ele fiind săvârşite de elevi (11 autori, cei mai mulţi fiind elevi de liceu). Trei dintre cele şapte tâlhării constatate au fost comise prin smulgere.

Absenteismul şcolar – marcă a delincvenţei juvenile

Se poate concluziona că majoritatea infracţiunilor (83 la sută) s-au comis în afara unităţilor de învăţământ, cele mai multe fiind caracterizate de implicarea elevilor din licee şi grupuri şcolare. Din totalul faptelor analizate, ponderea cea mai ridicată aparţine infracţiunilor contra patrimoniului (68 la sută). De asemenea, trebuie precizat faptul că mulţi dintre minorii implicaţi în comiterea unor astfel de fapte - deşi înscrişi într-o formă de învăţământ -, au o rată extrem de ridicată de absenteism, fiind chiar în situaţie de abandon şcolar. Şi-au folosit pentru acte ilegale timpul liber astfel obţinut.

Factorii favorizanţi ai infracţiunilor comise de copii

Deficienţele în educaţia primară a copiilor, ca şi condiţiile socio-economice precare în care mulţi dintre elevi trăiesc şi care generează alterarea sistemului de valori sunt unele dintre cauzele infracţionalităţii în rândul copiilor. De asemenea, ineficienţa regulamentului de ordine interioară al unităţilor de învăţământ sau lipsa de cooperare între profesori şi familie conduc la aceleaşi nefericite rezultate.

Ascunderea primelor tendinţe deviante ale elevilor, sub pretextul păstrării prestigiului unităţii şcolare şi abundenţa de violenţă prezentă sub diverse forme în toate segmentele vieţii cotidiene (mai ales violenţa televizată, studiile demonstrând că expunerea pe termen lung la scene agresive contribuie la desensibilizare) – toate sunt în măsură să îi împingă pe cei mai tineri dintre membrii societăţii la comiterea ilegalităţilor.

În total, nouă la sută dintre persoanele cercetate de Poliţie în primele opt luni din 2009 pentru diverse infracţiuni sunt minori

Avertisment

Urmăriţi felul în care copilul dumneavoastră îşi gestionează banii de buzunar sau economiile, iar dacă observaţi că posedă lucruri pe care nu şi le putea permite, discutaţi cu el pentru a afla provenienţa acestora. Nu minimalizaţi avertismentele venite din partea şcolii, prietenilor, cunoştinţelor şi vecinilor despre eventualele schimbări în comportamentul copilului dumneavoastră.  Analizaţi cu atenţie rezultatele şcolare şi purtaţi periodic o discuţie cu învăţătorul, dirigintele sau alte persoane implicate în educaţia şi instruirea copilului dumneavoastră.

Ilegalităţile – interesante doar în filme

Cei mici trebuie să cunoască posibilele urmări ale actelor lor, iar părinţii sunt cei care pot sesiza primele indicii ale unor comportamente deviante şi pot lua măsurile adecvate. Explicaţi-le copiilor faptul că furturile, indiferent de valoarea lor, nu sunt probe de curaj, ci fapte pedepsite de lege. Nu uitaţi că anturajul poate avea o influenţă negativă asupra comportamentului copilului dumneavoastră. De aceea este bine să îi cunoaşteţi prietenii şi să îi supravegheaţi constant activităţile. În discuţiile cotidiene, nu ezitaţi să abordaţi subiecte considerate tabu, precum educaţia sexuală sau consumul de droguri. Vorbind cu el despre cauze, efecte şi implicaţii sociale, medicale şi juridice, veţi avea un copil informat şi mai bine pregătit să reziste tentaţiilor societăţii.

Citit 1571 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.