INTERVIU | Munca de salubrizare, mai complexă decât pare. Conducerea executivă a serviciului public Ecosal, la bilanţ

INTERVIU | Munca de salubrizare, mai complexă decât pare. Conducerea executivă a serviciului public Ecosal, la bilanţ
Evaluaţi acest articol
(14 voturi)

La un an după ce a preluat funcţia de director al serviciului public Ecosal, Mirela Furtună a fost de acord să răspundă reporterilor "Vieţii libere" la câteva întrebări despre provocările pe care le-a avut de înfruntat în această funcţie, dar şi despre realizările din ultimul an, precum şi despre planurile de viitor ale serviciului public de salubrizare.

- Cum a decurs primul an în funcţia de director al Serviciului Public (SP) Ecosal? Ce proiecte aţi reuşit să implementaţi, ce proiecte v-au eşuat? 

- Având în vedere că activitatea Serviciului Public Ecosal este o activitate complexă care se desfăşoară în întreg municipiul (salubrizare stradală, menajeră, deszăpezire precum şi întreţinere şi reparaţii urbane, marcaje rutiere, etc) nu pot spune că a fost un an uşor. În acelaşi timp, nu a fost nicio muncă foarte grea, deoarece am plecat la drum cu avantajul de a cunoaşte atât activitatea, cât şi personalul, dat fiind că lucrez în cadrul SP Ecosal de 12 ani.  În ceea ce priveşte proiectele, am continuat înnoirea parcului auto prin achiziţionarea unei autoutilitare transport containere de 24 mc, 4 autogunoiere şi o automăturătoare. Împreună cu echipa secţiei Menaj s-a reuşit implementarea parţiala a unei noi  strategii privind salubrizarea stradală. Astfel, oamenii au fost împărţiţi pe sectoare şi fiecare muncitor este instruit şi trebuie să cunoască harta sectorului pe care trebuie să-l salubrizeze, detaliile de execuţie şi reperele de ghidare. Pe viitor, ne dorim să implementăm un proiect privind colectarea deşeurilor reciclabile de la fiecare scară de bloc, în cadrul unei asociaţii de proprietari, iar în funcţie de rezultatele obţinute să extindem colaborarea şi cu alte asociaţii care doresc să colaboreze în acest sens. 

Ce nu am reuşit să facem. Ne-am dorit să continuăm îngrădirea punctelor de gunoi menajer şi selectiv, precum şi creşterea numărului de puncte de colectare a deşeurilor reciclabile, însă nu am reuşit. De asemenea, din cauza capacităţii limitate a padocului, nu s-a putut realiza o creştere semnificativă a numărului de câini capturaţi. 

- Ce atribuţii v-aţi dori să preluaţi de la Gospodărire Urbană pentru anul următor?

- Am solicitat primăriei Galaţi preluarea activităţii de montare şi întreţinere coşuri de gunoi stradale întrucât în momentul de faţă Ecosalul are atribuţii doar de golire a lor, iar în teren s-a constatat că multe dintre ele sunt deteriorate sau chiar lipsă. Momentan, nu mai avem competenţa de a interveni. Dacă municipalitatea va decide să preluăm anul viitor o parte din cositul ierbii, ne vom mobiliza şi organiza în sensul acesta, astfel încât să putem realiza o întreţinere corespunzătoare a spaţiului verde din oraş în anul următor.

- Cum stau lucrurile cu groapa de gunoi a oraşului? Ce durată de viaţă mai are şi ce soluţii avem ulterior?

- După aproape 6 ani de funcţionare, volumul ocupat din capacitatea depozitului de deşeuri este de aproximativ  60 la sută. Asta înseamnă că, dacă în viitor cantităţile de gunoi nu vor varia foarte mult, putem spune că mai avem capacitate de depozitare pentru încă alţi 4-5 ani, timp în care ar trebui să se contureze o soluţie privind managementul integrat al deşeurilor la nivel judeţean.

- În ceea ce priveşte colectarea selectivă a gunoiului, ce cantităţi din fiecare tip de deşeu se strâng, în medie, lunar? 

- Media lunară de deşeuri colectate separat şi reciclate/reutilizate este 350-400 tone. Menţionăm că sunt colectate separat şi deşeurile verzi, acestea fiind supuse procesului de compostare. După cum am mai menţionat, dorim să creştem aceste cantităţi şi de aceea dorim să demarăm parteneriate de colaborare în acest sens cu asociaţiile de proprietari, cu şcolile, instituţiile şi chiar cu persoanele fizice şi cu agenţii economici la care, în baza unei comenzi scrise sau telefonice la dispeceratul nostru, ne deplasăm pentru preluarea deşeurilor reciclabile.

- Actualmente, există în primărie o persoane care poate decide eutanasierea câinilor din padoc, în limitele legii. Este asta o măsură de luat în calcul pentru reducerea numărului de câini fără stăpân? Aţi identificat şi alte soluţii? 

- Cert este că noi, până în prezent, nu am primit nici o comandă de eutanasiere. Având în vedere capacitatea limitată a padocului, faptul că numărul adopţiilor se menţine constant şi nu a înregistrat o creştere care să permită eliberarea locurilor în padoc, în momentul de faţă intervenim pentru a captura doar în baza reclamaţiilor primite punctual. Nu cred că extinderea sau construcţia altor padocuri şi îngrijirea unui număr mai mare de căţei poate rezolva această problemă şi nu cred că bugetul alocat acestei activităţi poate susţine acest lucru. 

- Câţi angajaţi are SP Ecosal şi de câţi ar avea nevoie?

- Având în vedere că fluctuaţia numărului de angajaţi este destul de mare şi că salubrizarea nu este un domeniu de activitate facil, preferăm să lucrăm şi cu zilieri, urmând ca după ce aceştia  încheie perioada permisă de lege, de 90 de zile, să fie angajaţi. Numărul de angajaţi ai SP Ecosal este suficient pentru a realiza salubrizarea municipiului. Partea cu adevărat proastă este că sunt multe zone în oraş în care curăţenia nu se păstrează.

Citit 8060 ori Ultima modificare Joi, 05 Octombrie 2017 00:23

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.