VIDEO/ Descoperitorul galaxiilor: Hubble, sportivul care a studiat Universul

Edwin Hubble s-a născut în 1889 în America şi de-a lungul carierei a reuşit să schimbe radical felul în care omenirea privea Universul. Astronom şi cosmolog pasionat, el a demonstrat existenţa altor galaxii. Calea Lactee, de exemplu, este galaxia gazdă a sistemului nostru solar, a altor aproximativ 100-400 de miliarde de stele cu planetele lor, precum şi a peste 1.000 de nebuloase - atât de uriaşă este realizarea lui Edwin Hubble.

Tinereţea

Când era încă destul de mic a început să citească de zor romane S.F., preferatul său fiind „20.000 de leghe sub mări”, de Jules Verne. Contrar aşteptărilor, Edwin nu a fost un şoarece de bibliotecă, ci a excelat pe tot parcursul liceului la sport, doborând recordul statului Illinois la săritura în înălţime.

În 1906 primeşte o bursă şi începe să studieze la Universitatea din Chicago. Pe tot parcursul studiilor superioare, Hubble lucrează ca asistent în laboratorul lui Robert Millikan (laureat al Premiului Nobel pentru fizică). După absolvire, Edwin decide să-şi continue studiile la Universitatea Oxford, unde studiază filosofia legii, absolvind în 1910 cu diplomă în jurisprudenţă. La puţin timp după aceea, Hubble se întoarce la Chicago, unde studiază astronomia, obţinând un doctorat în acest domeniu şi este recrutat în armată, făcându-şi datoria faţă de ţară în Primul Război Mondial. Se întoarce de pe front şi i se oferă un post la un observator astronomic din California, pe care-l acceptă cu entuziasm.

Descoperirile

În anii 1920, Edwin Hubble a desfăşurat mai multe experimente şi măsurători, folosind observatorul la care era angajat pentru a determina relaţia dintre galaxii şi Pământ. Până în 1942, astronomul a publicat un studiu şi o carte în care explica relaţia dintre diferite galaxii, cum se depărtează una de cealaltă şi modalităţile de calcul folosite.

O dată cu Al Doilea Război Mondial, Hubble se mută în Maryland, unde munceşte în alt domeniu. În 1946 primeşte o medalie de merit pentru serviciile prestate în timpul războiului şi se întoarce la ceea ce-i place, activând la observatorul din California până în 1953. Pe 28 septembrie suferă un atac de cord şi moare, lăsând în urmă o adevărată revoluţie în ceea ce priveşte astronomia.

Unul dintre cei mai importanţi oameni din istoria Pământului

Într-o ierarhie făcută de către Citadel Press în anul 2000, Edwin Hubble a fost clasat pe locul 30 în top 100 oameni de ştiinţă care au conturat istoria Pământului. Adevărul este că activitatea lui Hubble în domeniul astronomiei este revoluţionară. Demonstrând că mai există şi alte galaxii, oamenii de ştiinţă şi-au putut face o idee mai clară despre mărimea universului şi a expansiunii constante. Pe lângă asta, Hubble a pus la punct şi un sistem de clasificare a galaxiilor, sistem care este folosit şi în prezent.

Pentru a-i onora memoria şi munca, NASA a decis ca cel mai important telescop al lor, care activează din spaţiu, să poarte numele Hubble.

Telescopul Hubble

Construcţia telescopului a început în anii 1970, deşi planurile au fost făcute încă din 1950. Telescopul orbitează în jurul Pământului cu o viteză de aproximativ 28.000 de km/h, ceea ce înseamnă cu nu se apropie de stele pentru a le surprinde, ci pur şi simplu le fotografiază pe măsură ce acestea trec prin dreptul obiectivului său. Deşi poate „privi” către cele mai depărtate galaxii din Universe, telescopul Hubble nu poate privi două obiecte aflate destul de aproape: Soarele (este prea luminos şi ar strica obiectivul) şi planeta Mercur, care este prea aproape de Soare.

Din păcate, Hubble este pe moarte. Cercetătorii cred că în 2014 sistemele sale vitale se vor defecta definitiv şi preconizează că, între 2019 şi 2030, telescopul va deveni o bilă de foc şi se va dezintegra pe măsură ce va cădea înapoi pe Pământ.

Citit 1661 ori Ultima modificare Vineri, 08 Noiembrie 2013 12:13