Principiul contează!

Principiul contează!
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Administratorul a două asociaţii de proprietari din municipiul Galaţi a semnalat o „problemă de principiu”, aşa cum singur a denumit-o: de ce societatea locală de furnizare a apei potabile nu acţionează în instanţă o asociaţie, în cazul în care are un litigiu cu ea, în loc să o ameninţe cu încetarea furnizării serviciului, pentru plata unor sume total nesemnificative?

Niţă Ungureanu, căci aşa se numeşte administratorul asociaţiilor 604 şi 611, din Micro 40, spune că „…în momentul în care vreau să mă duc să virez la casierie banii pentru factura curentă, mi se refuză plata, banii fiind direcţionaţi mai întâi pentru acoperirea unor penalităţi de întârziere la nişte facturi vechi, pe care oricum eu le-am refuzat la plată”.

„Pentru acele facturi vechi, pe care eu le-am refuzat la plată, pentru că nu au calculat corect, SC Apă Canal ar fi trebuit să mă dea în judecată, aşa cum s-a întâmplat şi în cazul Apaterm, căci şi acolo am avut astfel de probleme…”.

„În acel caz, Apaterm a câştigat în instanţă… Dar Apă Canal nu mă dă în judecată, ci preferă să îmi calculeze penalizări la nişte facturi pe care eu  le-am refuzat la plată”.

„Nu este corect ca eu să plătesc pentru factura din 2010, dar să mi se taie banii pentru penalizări din 2006. Ca să nu mai vorbesc că în loc să emită o factură pe care să scrie soldul majorărilor şi soldul cheltuielilor curente, toată datoria se trece la un singur capitol”.

Niţă Ungureanu ne-a spus şi despre ce sumă este vorba în privinţa acestor penalităţi: opt lei.

„Nu este vorba despre sumă, ci despre principiu. Nici pe acei opt lei nu îi dau, că nu este corect! Oricum, mai mult îi costă hârtiile de înştiinţare decât datoria în sine”, a mai comentat administratorul.

Acesta s-a mai plâns că SC Apă Canal ar fi ameninţat chiar că va sista furnizarea de apă potabilă (sau că o va furniza cu program) în cazul în care datoriile nu vor fi achitate.

„De la casieria Apă Canal mi s-a răspuns că „plăţile restante se achită în ordinea vechimii lor, dar eu repet, dacă  am refuzat la plată nişte facturi, ei trebuiau să soluţioneze în instanţă acest subiect”, a mai spus Niţă Ungureanu.

Cât te costă un principiu de doi lei (şi 65 de bani)?

Pe de altă parte, societatea locală de furnizare a apei potabile, SC Apă Canal spune:

„Asociaţia 604 înregistrează la data de 17.02.2010 un debit de 6.149,43 lei (facturile aferente lunilor decembrie 2009 şi ianuarie 2010) şi majorări de întârziere de 2,65 lei”.

„Asociaţia 611 înregistrează la aceeaşi dată un debit de 2.635,03 lei (factura aferentă lunii ianuarie 2010) şi majorări de întârziere de 37 lei”.

„Menţionăm că această asociaţie nu are obligaţii de plată către societatea noastră mai vechi de trei ani, majorările de întârziere la care face referire domnul administrator fiind prescrise şi, prin urmare, nu îi sunt impuse la plată”.

După ce a lămurit problema cuantumului majorărilor, răspunsul Apă Canal se referă la modalitatea de achitare:

„În conformitate cu prevederile legale în vigoare şi contractul de furnizare/prestare perfectat între S.C. Apă Canal şi asociaţiile de proprietari, acestea au obligaţia achitării contravalorii serviciilor prestate în termen de 15 zile de la data emiterii facturii”.

„Neachitarea facturii în termen de 30 de zile de la data scadenţei atrage după sine calculul majorărilor de întârziere”.

„Dacă sumele datorate şi comunicate lunar, inclusiv majorările de întârziere nu sunt achitate în termen de 45 de zile de la emiterea facturii, operatorul poate suspenda/întrerupe furnizarea/prestarea serviciului (art.6.1, art.6.3.(a), art.6.6., art.9.8., art.14, art.16)”.

Ceea ce înseamnă că da, chiar dacă datoria este de doar opt lei sau de doi lei şi şaizeci şi cinci de bani (ca la asociaţia 604) sau de 37 de lei – oricum o sumă nesemnificativă când vorbim de o întreagă asociaţie – dacă aceasta nu este achitată, furnizarea apei potabile ar putea fi întreruptă. Cam atât poate costa un  principiu…  

Datoriile se achită în ordinea vechimii

„Plata contravalorii facturilor emise se va face în ordinea cronologică a vechimii acestora, indiferent dacă facturile sunt de consum sau pentru majorări de întârziere, conform actelor normative în vigoare, respectiv:

·    Legea Contabilităţii nr.82/1991 cu modificările şi completările ulterioare (art.2.1);

·    H.G.R. nr.162/1992 privind reglementarea ordinii in efectuarea plăţilor (art.2, art.3, art.4, art.5);

·    Contractul de furnizare/prestare  a serviciului de alimentare cu apa şi de canalizare (art.14.2, art.26);

·    Codul Civil (art.1111, art.1113).

Utilizatorul, conform art.1113 alin.(2) Cod Civil, nu poate să impute plata vreunei facturi fără respectarea ordinii cronologice. În cazul în care utilizatorul a rămas restant şi are de achitat şi penalităţi, plăţile pe care le va efectua cu prioritate sunt penalităţile, în conformitate cu prevederile art.1111 Cod Civil.”, se mai arată în răspunsul societăţii, în care se precizează că  „în paralel cu plata facturilor restante (de consum şi majorări de întârziere), S.C. Apa Canal S.A. acceptă la plată factura curentă de consum apă şi canalizare”.

În final, răspunsul Apă Canal arată şi de ce are  principii aşa de dure: din cauza neplăţii la timp a facturilor, societatea are de încasat 29 de milioane lei (din care nouă milioane - majorări de întârziere), fapt care a condus la imposibilitatea societăţii de a-şi achita, la rândul ei, datoriile către ArcelorMittal şi S.C. Electrica S.A..

„În condiţiile în care nu se înţelege necesitatea achitării serviciilor prestate, inclusiv a majorărilor de întârziere generate de neplata în termenul scadent, vom utiliza toate mijloacele de recuperare: acţionare în instanţă, restricţionare/sistare”, mai spune conducerea Apă Canal.

Serviciul din cadrul Primăriei mediază

Pentru administratorii care contestă modul de calcul al societăţii de furnizare a respectivului serviciu sau pentru cei care au o problemă pe care nu reuşesc să o soluţioneze împreună cu reprezentantul societăţii locale respective, există Serviciul Asociaţii de Proprietari, din cadrul Primăriei Galaţi, condus de Dragoş Grăjdeanu.

Potrivit acestuia, „cunoaştem problemele de la asociaţiile domnului Ungureanu şi am discutat şi cu cei de la Apă Canal, pentru a reglementa această situaţie”.

Citit 1343 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.