Ziua T, de la Transport

Ziua T, de la Transport
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Noul regulament de transport local şi-a intrat în drepturi * SC Transurb a scos în stradă aproape tot parcul auto pentru a face faţă noii provocări * Directorul societăţii, Genica Totolici (FOTO 3), a fost „controlor de trafic” în Micro 19 * Indicaţii pentru gălăţenii „pierduţi” * Microbuzele maxi-taxi au embargo pe Brăilei, zona Micro 19 * Plăcuţele care indică staţiile, montate printre rămurele şi cuiburi de păsărele * Unele microbuze circulă burduşite, altele consumă carburant degeaba * Trafic mai lejer pe Brăilei * Troiebuzele se mişcă…  mai cu talent *

Uşor dezorientat, transportul urban gălăţean şi-a schimbat măcar pălăria, dacă nu faţa în întregime.

Dacă ziua de duminică a fost doar una de încălzire, atât pentru şoferii societăţii Transurb, cât şi pentru conducătorii auto de max-itaxi, ieri a avut loc examenul în sine.

Pe strada Brăilei traficul a fost ceva mai lejer, dar, în cartiere, maşinile mici s-au simţit intimidate de microbuzele care le-au tăiat calea. Împuţinate la jumătate, microbuzele au fost ori  supraaglomerate, ori au şomat pe traseele  noi sau modificate. 

În schimb, s-a simţit o revigorare a mijloacelor de transport Transurb. Chiar şi troleibuzele, care mai mult se târau decât mergeau, s-au mişcat mai cu viaţă pe traseu.  

Controlor de trafic rutier

La ora 7,45 în staţia de la Spitalul Judeţean, am avut surpriza să dăm de directorul Transurb, Genica Totolici, care monitoriza de zor traficul.

În locul unde gălăţenii erau obişnuiţi să ia maxitaxi, un salariat Transurb, îmbrăcat în roşu, le explica faptul că microbuzele nu mai circulă pe tronsonul dintre capătul troleului şi Spitalul Judeţean şi îi îndemna să cumpere bilete şi să urce în autobuze. Unii preferau să bage „viteză” până la staţia maxi-taxi de la McDonald’s.

„Azi am folosit aproape 90 la sută din parcul auto (conform normativelor, ar trebui folosit zilnic 70 la sută - n.a.). La parcul pe care îl avem, de 119 autobuze, chiar este un efort, pentru că mijloacele de transport se mai şi strică”.

„Am mai adus şi conducători auto de acasă, timp de o lună, până când ne reorganizăm cu noul grafic de transport”.

„Pe zona Micro 19, circulă 18 autobuze, cu o frecvenţă din 3 în 3 minute. Problema este că din Ţiglina I iarăşi se aglomerează cu autobuze şi maxi-taxi”.

„Autobuzele, fiind de mare capacitate, trebuie să aibă cale liberă de acces pentru a se încadra în frecvenţa dorită, şi atunci toată lumea ar fi mulţumită. Poate în următoarele două-trei luni se va face o bandă unică pentru transportul urban”, ne-a declarat Genica Totolici, directorul Transurb.

Managerul a ţinut să le transmită gălăţenilor că Transurb are de luni traseu şi de la Fileşti, respectiv, de la Bac, în Piaţa Centrală.

Debusolare totală

„Da’ unde ne duceţi?”, a fost întrebarea pe care şoferii de microbuze îmbrăcaţi "ca la carte" în cămaşă, cravată şi pantaloni de stofă - au auzit-o cel mai des în ultimele două zile.

Călătorii erau nedumeriţi când, de la Casa de Cultură a Sindicatelor, microbuzele se încadrau pe banda a doua pentru a intra pe Regiment 11 Siret.

Ca pieton, trebuie să ai ochi de vultur ca să nu treci pe lângă „staţiile maxi-taxi”. Plăcuţele care anunţă că acolo opresc microbuze sunt mici, şi postate prin copaci, printre rămurele şi cuiburi de păsărele.

Dacă şoferii de pe traseele deja cunoscute şi rămase neschimbate n-au avut timp nici să respire pentru a face faţă numeroaselor curse, graficului şi numărului mare de călători, în Cartierul Cantemir, de exemplu, microbuzele ardeau gazul de pomană.

În contrapartidă, în Ţiglina III sau la Port Bazinul Nou, gălăţenii şi-ar fi vândut sufletul pentru un maxi-taxi. Am văzut şi autobuze burduşite cu călători, dar şi microbuze în care călătorii se călcau în picioare să urce în maşinile deja pline, se înghesuiau câte doi pe un loc, numai să ajungă la destinaţie.

„Lumea nu cunoaşte traseele astea şi e o debusolare totală. Unde laşi oamenii atâta timp cât ei vor să ajungă la Neacşu, la Spital, în Ţiglina III?”

„Traversaţi Ţiglina III sau Cartierul Dunărea ca să ajungeţi la un maxi-taxi? Ce facem dacă vrem să ajungem cu bunica la spital? Ce facem cu bunicii dacă vor în Piaţa ruşilor, cum ajungem acolo?”

„Ca să fim realişti, în acest cartier nici măcar un magazin sau o consignaţie nu există. Suntem şi noi oameni! O toaletă ecologică e undeva la vreo 50 de metri în spate”.

„Sunt la a patra cursă şi în tot acest timp doar o singură persoană am luat!”, ne-a declarat dezamăgit un şofer de maxi-taxi pe ruta Cantemir – Piaţa Centrală.

Dacă prima zi de examen a trecut cum a trecut, rămâne de văzut ce se va întâmpla în zilele şi săptămânile care vor urma.

E greu de crezut că Transurb va putea scoate zilnic la bătaie 90 la sută din parcul auto.

Şi atunci s-ar putea ca numărul de 170 de microbuze rămase în circulaţie să ni se pară tare mic!

Vocea străzii - ce spun gălăţenii despre noul regulament de transport local

„Nu sunt mulţumit pentru că în plină criză sunt evacuaţi cei care oferă locuri de muncă. Tot oraşul pute de Mercedes-uri subvenţionate din banii mei, ai dumneavoastră, ai tuturor. Ar trebui să folosim forţa de muncă pentru care nu plătim subvenţii. Acum e exact invers. Am fost în cartierul Dunărea unde nu circulă microbuze, de ce? Nu ştiu, că sunt o grămadă care au nevoie şi chiar dacă nu îţi dă ţie bilet, produc locuri de muncă, plătesc taxe la Primărie, dau bani la Primărie, nu iau!”.

„Problemele noastre ale oamenilor de jos sunt altele, nu transportul! Cu transportul putem să facem noi ce om face, că tot aşa o să fie. Problemele noastre sunt traiul de zi cu zi, ce fac guvernanţii ăştia de paie şi oameni de nimic!”.

„Nu, sigur că nu sunt mulţumită. Aştept de 30 de minute un mijloc de transport. Ar fi fost bine să se menţină numărul de maşini”.

„A fost chiar mai bine decât mă aşteptam, sunt mulţumită”.

„Ar trebui microbuze pe mai multe rute, ca să nu fiu nevoită să iau taxiul, pentru că mă costă”.

Citit 2988 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.