Când pandemia impulsionează tehnologia. Cum a accelerat COVID-19 digitalizarea instituțiilor publice

Când pandemia impulsionează tehnologia. Cum a accelerat COVID-19 digitalizarea instituțiilor publice
Evaluaţi acest articol
(17 voturi)

Nu mai este niciun secret faptul că teribila pandemie de COVID-19 a adus cu sine și efecte benefice în viața noastră de zi cu zi, mai ales accelerarea digitalizării (unii sunt, mai degrabă, de acord cu termenul digitizare - n.a). Lăsând la o parte progresele făcute în acest sens de mediul privat, nevoia eliminării contactului fizic dintre funcționarii publici și beneficiarii serviciilor prestate de aceștia a cunoscut o dinamică nebănuită în ultimul an.

În urmă circa două luni, într-un dialog cu Adrian Bența, acesta, în calitate de consultant fiscal, aducea în discuție faptul că obținerea unei hârtii de la o instituție publică devine o luptă cu sistemul. "Această pandemie a creat cadrul digitalizării, dar ritmul ar trebui să se accelereze. Poate, cândva, în viitorul nu foarte îndepărtat, o să apăsăm pe un buton și vom obține certificatul de care avem nevoie", a precizat Bența, în contextul în care a amintit cazierul fiscal ca fiind unul dintre cele mai solicitate documente.
Din acest punct de vedere, trebuie să recunoaștem că modul în care contribuabilii pot interacționa în prezent cu fiscul a cunoscut schimbări majore. Spațiul Privat Virtual (SPV), depunerea on-line a declarațiilor fiscale, asistența prin e-mail, sau diversele servicii web oferite în prezent de ANAF pentru obţinerea informaţiilor publice din situaţiile financiare/ raportările contabile anuale, sau în materie de TVA reprezintă pași importanți în direcția stabilirii unor relații corecte și obiective ale contribuabililor cu finanțele publice.
Un domeniu grav afectat de pandemie, Educația, a fost obligat, la rândul său, să se adapteze din mers. Implementarea și standardizarea unor platforme digitale care să ofere posibilitatea realizării claselor virtuale în vederea comunicării în timp real cu elevii a reprezentat o mare provocare. Departe de noi ideea de a urca pe vreun soclu școala on-line, dar în momentele critice ale pandemiei a reprezentat singura soluție pentru continuarea procesului de învățare. Nu e mai puțin adevărat că nu există termeni de comparație între învățământul fizic și ceea ce s-a petrecut în școli începând din luna martie a anului trecut, cu repercusiuni clare asupra elevilor.
În periplul nostru "digital" prin instituțiile publice nu putem să nu remarcăm faptul că și fermierii au cunoscut beneficiile digitalizării. La APIA, interacțiunea fizică s-a redus până aproape de un minim absolut, toate cererile de plată putând fi depuse on-line în prezent, iar toate informațiile necesare se află pe site-ul instituției.
La Casa de Pensii, printre solicitările ce pot fi adresate în format electronic instituției se numără: eliberarea adeverinței privind stagiul de cotizare, recalcularea pensiei, schimbarea numelui/ adresei sau a modalității de plată, ajutoarele de deces pentru pensionari, asigurați și membri de familie, suspendarea sau reluarea plății drepturilor, transferul de la o casă teritorială la alta, precum și transmiterea buletinului de calcul al pensiei și a datelor care au stat la baza stabilirii acesteia. De asemenea, cei interesați pot vizualiza date din sistemul public de pensii, precum stagiile anuale și lunare aferente perioadei de cotizare începând cu luna aprilie 2001, informații din declarațiile D112 depuse de angajatori și chiar date referitoare la viramentele la Pilonul II de pensii private.
La rândul său, Casa de Asigurări de Sănătate este în măsură să furnizeze, pe propriul website, informații grupate în funcție de adresabilitatea acestora, atât pentru asigurați, cât și pentru furnizorii de servicii medicale, dar și pentru angajatori. Enumerăm aici drepturile și obligațiile asiguraților, verificarea calității de asigurat, informații despre asistența medicală oferită în afara României, precum și diverse formulare utile furnizorilor și angajatorilor, printre altele. Aici, însă, când îți este lumea mai dragă, crapă sistemul...
La ITM, în afară de aplicația Revisal, utilizată pentru transmiterea registrului de evidenţă a salariaţilor în format electronic, cu actualizările periodice de rigoare, am notat existența a numeroase ghiduri, disponibile în același format, pe site. Este vorba despre ghidul privind desfășurarea activității în regim de muncă la domiciliu/ telemuncă, cel de completare și transmitere a Registrului General de Evidență a Salariaților în baza OUG 132/2020 sau ghidul lucrătorului român în statele membre ale UE. De asemenea, există un formular electronic în format prestabilit pentru transmiterea petițiilor către instituție.
Digitalizarea AJOFM presupune accesarea, de către angajatori, ce-i drept prin portalul ANOFM, a Platformei Servicii Online Angajatori pentru utilizarea aplicației SEMM (Sistemul Electronic de Mediere a Muncii) pentru declararea locurilor de muncă vacante, precum și pentru accesarea Registrului electronic de evidenţă a contractelor de Internship în conformitate cu prevederile legale. În ceea ce privește partea de servicii on-line pentru persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, tot de pe site-ul ANOFM am aflat că aceasta este în curs de dezvoltare.
La AJPIS, instituție cu atribuții în zona sistemului național de asistență socială, am identificat existența, în format electronic, a numeroase formulare utile. Acestea îmbracă o paletă largă de necesități, de la drepturile persoanelor cu handicap, la cereri de ajutoare sociale și alocații și până la acordarea indemnizației de creștere a copilului sau cereri de acordare a ajutorului pentru încălzirea locuinței. ne place să credem că acestea pot fi completate și transmise, ulterior, în același mod.
Nu în cele din urmă, în zona administrației publice locale, noul site al municipalității gălățene oferă o gamă destul de largă de servicii electronice. Este vorba despre programări on-line pentru acte de identitate, transcrieri și certificate de urbanism, dar și de sistemul E-Tax de plată electronică a taxelor și impozitelor prin intermediul internet-bankingului, mai exact un link către platforma Ghișeul.ro. Nu de alta, dar în pandemie s-a ajuns la închiderea, de mai multe ori, a sediilor la care se efectuează plăți fizice ale acestor servituți fiscale.
Prezentarea, ușor exhaustivă, a tuturor acestor servicii pe care instituțiile publice le oferă are nevoie de un mic îndreptar din partea utilizatorilor, mai exact a cititorilor noștri, de la care aşteptăm opinii şi comentarii despre modul în care au interacţionat on-line cu "firmele" statului.  

CONCLUZIE

Nevoia eliminării contactului fizic dintre funcționarii publici și beneficiarii serviciilor prestate de aceștia a cunoscut o dinamică nebănuită în ultimul an.

Citit 1488 ori Ultima modificare Marți, 01 Iunie 2021 23:51

3 comentarii

  • postat de Pandemism obsesiv compulsiv
    Miercuri, 02 Iunie 2021 14:12
    77.111.246.***
    Unii nu reusesc sa scape de obsesia de a descoperi si promova numeroasele si maretele "beneficii" aduse de pLandemie...
    Daca tot este atat de benefica aceasta pLandemie atunci nu pot decat sa va urez sa aveti parte de ea!
    0
    8
    Raportează
  • postat de Katia
    Miercuri, 02 Iunie 2021 09:34
    89.136.3.***
    Am cont de utilizator pe ghiseul.ro. Am incercat sa completez documentul de inrolare pe https://e-digital.primariagalati.ro/, dar pe formularul pdf "inteligent" nu se genereaza caseta necesara creerii semnaturii digitale. De ce sa fie simplu, cand se poate complicat!
    1
    2
    Raportează
  • postat de Cocovid
    Marți, 01 Iunie 2021 14:42
    89.136.6.***
    Nu ăsta a fost unul din scopurile declanșării"pandemiei" ?
    0
    9
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.