Ordinea Publică şi Rutiera, la Poliţia Locală!

Ordinea Publică şi Rutiera, la Poliţia Locală!
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* În total, în judeţul Galaţi lucrează 587 de poliţişti la Rutieră şi Ordine Publică * Şeful Poliţiei Locale vorbeşte despre avantaje şi dezavantaje * Secretarul de stat MAI Mihai Capră susţine că  transferul se va face cu tot cu buget

Luni, Consiliul Suprem de Apărare al Ţării (CSAT) a adoptat „concepţia de reconfigurare a sistemului de ordine publică prin transferul de personal şi responsabilităţi în coordonarea administraţiei locale. În acest context, Guvernul României va adopta legislaţia necesară pentru transferul de responsabilităţi în domeniile ordinii publice şi circulaţiei rutiere de la Poliţia Naţională către Poliţia Locală pentru a creşte astfel eficienţa acţiunilor de pe teren”. 

La nivelul Inspectoratului Judeţean de Poliţie Galaţi (în tot judeţul) există 87 de lucrători la serviciul de Circulaţie Rutieră şi aproximativ 500 la Ordine Publică, spune purtătorul de cuvânt al IJP, inspector principal Cristina Tatulici.     

La grămadă, indiferent de studii şi salarii?

Transferul poliţiştilor de la Rutieră şi Ordine Publică la Poliţia Locală ar putea genera o stare de tensiune. Pe de o parte, poliţiştii locali ar putea să îşi invidieze noii colegi de muncă pentru salariile mai mari pe care le au (dat fiind că sunt funcţionari publici cu statut special), în timp ce aceştia s-ar putea considera nedreptăţiţi pentru că îndeplinesc atribuţii similare cu persoane care nu au acelaşi nivel de studii.

Vorbim despre faptul că poliţiştii de la Rutieră şi/sau Ordine Publică au, la bază, fie Academia de Poliţie, fie studii superioare de specialitate (ofiţerii), fie o şcoală de agenţi de poliţie (subofiţerii). Asta, în timp ce poliţiştii locali provin din rândurile absolvenţilor de liceu (condiţia minimă la încadrarea iniţială, ca gardieni publici), care au urmat, ulterior, cursuri de specializare.

Este drept, în ambele tabere există şi excepţii; şi în Poliţia Naţională sunt poliţişti care au absolvit facultăţi de inginerie, ori mecanică (şi nu şcoli de poliţie), dar şi la Poliţia Locală Galaţi există absolvenţi de facultate, cu masteratul dat. Totuşi, excepţiile nu fac decât să întărească regula… Şeful Poliţiei Locale, Cristian Gâscă, confirmă: „Este drept, poliţiştii noştri poate că nu au făcut Academia de Poliţie, dar au urmat cursuri de specializare. Însă avem şi noi oameni cu masterul luat – 73 de oameni din totalul celor aproximativ 280 de poliţişti locali”.   

O altă diferenţă va fi cea salarială. Căci un funcţionar public cu statut special câştigă aproape dublu decât unul simplu. „Trebuie lămurit acest aspect. Cum am să pot eu, de pildă, să trimit pe teren, în patrulă, doi oameni de la care aştept aceleaşi rezultate ale muncii, în timp ce unul câştigă 2.000 de lei pe lună, iar altul numai 1.000 de lei?”, se întreabă Cristian Gâscă.

Radarele şi etilotestul la Poliţia Locală?

Şeful Poliţiei Locale mai spune că „sunt mai multe aspecte ce trebuie analizate pentru a mă pronunţa dacă decizia este bună sau nu. Apar diverse întrebări: transferul se va face numai în privinţa personalului sau preluăm cu totul, cu dotări, uniforme şi buget?

O altă întrebare care se pune este dacă se va opta pentru încadrarea tuturor poliţiştilor ca funcţionari publici cu statut special sau nu?”. Cât priveşte operativitatea, Gâscă crede că „prin preluarea Rutierei şi Ordinii Publice, într-adevăr s-ar reduce timpii de intervenţie, pentru că acum, pe Ordine Publică, poliţiştii locali nu pot acţiona decât pe contravenţii, în timp ce în restul cazurilor trebuie să predăm făptuitorul Poliţiei Judeţene…

În privinţa Rutierei, acum poliţiştii locali sancţionează doar opririle şi parcările ilegale, accesul pe „interzis” sau încălcarea restricţiilor de gabarit depăşit. Dacă ar trece la noi şi celelalte atribuţii – radar, alcoolemie, centură, încălcarea liniei continue etc am putea acţiona mai eficient”.  

Transferul de personal se va face cu buget cu tot

Secretarul de stat MAI, gălăţeanul Mihai Capră, spune că transferul Rutierei şi Ordinii Publice la Poliţia Locală „nu este o idee nouă, ea face parte din procesul de descentralizare, iar pentru reorganizarea Poliţiei, era nevoie de avizul CSAT, de aceea a şi fost luată în discuţie luni”.

Deşi nu se ocupă direct de segmentul de ordine şi siguranţă publică, ci de relaţia cu instituţiile prefectului, Mihai Capră şi-a prezentat părerea faţă de acest demers: „Acest transfer se va face cu tot cu personal, infrastructură, buget şi patrimoniu. Pentru susţinerea financiară a personalului transferat se vor aloca fonduri de la bugetului Ministerului Administraţiei şi Internelor către bugetele locale”.

„Încă nu ştiu ce se va decide în acest sens, însă am participat, recent, la o şedinţă a Asociaţiei Municipiilor în care s-a pus această problemă. Răspunsul dat a indicat faptul că, probabil, pe viitor, şi poliţiştii locali vor deveni funcţionari publici cu statut special”, spune Mihai Capră. Ceea ce ar putea însemna nu doar avansarea statutului poliţiştilor locali, ci şi o majorare salarială…

Citit 4505 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.