Bilete de călătorie şi scenarii politice

Bilete de călătorie şi scenarii politice
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Legătura dintre politică, voturi şi transportul în comun * Scumpirea biletului se face în mod nejustificat * Plângere pe această temă, adresată prefectului *

Intenţia de a majora, cu 50 la sută, preţul biletului de transport în comun a suscitat o serie de reacţii pro şi contra.

Fără ca cineva să îşi asume, în mod oficial declaraţiile, pe la colţuri se vorbeşte despre scenarii care, dacă ar fi adevărate, ar însemna că gălăţenii sunt victimele unui simplu troc politic.

Se spune, de pildă, că scumpirea biletului de transport ar fi doar o modalitate de protecţie financiară a societăţii locale de transport în comun, unde ar lucra un număr însemnat de membri PC, „nucleul dur” al partidului care trebuie mulţumit, cu locuri sigure de muncă, astfel încât la viitoarele alegeri oamenii să reacţioneze corespunzător şi recunoscător…

Un alt scenariu politic ar fi acela că scumpirea biletelor de transport în comun nu este „dedicată” societăţii locale de transport în comun, ci, din contră, operatorilor privaţi, care, în semn de recunoştinţă pentru cei care au votat aprobarea noului preţ (care le va aduce profituri serioase), îşi vor oferi sprijinul la viitoarele alegeri şi campanii electorale.

În lipsa unor dovezi clare, astfel de scenarii rămân simple fabulaţii, care, însă, dacă ar fi adevărate, ar însemna, nici mai mult, nici mai puţin, că gălăţenii „plătesc” din banii lor „datoriile politice” ale partidelor…        

Măsuri antisociale luate de un partid social-democrat

„Înarmat” cu extrase din legislaţia în domeniu, Ştefan Gherasim (FOTO), fost consilier judeţean, care, timp de aproape 30 de ani, a activat în domeniul transportului, spune că „scumpirea călătoriei este total nejustificată şi nu se bazează pe legi. De aceea sunt şi de acord cu unicul consilier care nu doar că m-a consultat în această problemă, dar a şi făcut o plângere, la prefect, pe tema scumpirii biletelor, domnul Roman Apostol Picu”.

„Eu am auzit şi de ce scenarii se fac prin oraş, că scumpirea ar fi în favoarea unuia sau a altuia, dar astea sunt discuţii… Realitatea este pe lege. Iar legea nu a fost respectată de cei care au iniţiat proiectul de hotărâre privind scumpirea transportului în comun”.

„Eu chiar nu înţeleg cum de consilierii PSD au votat pentru scumpire, iar PDL-iştii nu. Adică, social-democraţii iau măsuri antisociale, iar democrat liberalii, nu. Ştiţi ce înseamnă să se facă biletul 1,5 lei, pentru o familie de trei membri? Păi dus-întors, zilnic, la cei trei, înseamnă trei pâini în plus!”

„Ca să nu mai vorbim că ceva nu este în regulă, chiar şi pentru unul care nu se pricepe: cum, în primăvară, înainte de licitaţia traseelor pentru privaţi, operatorii au cerut chiar ei să nu se majoreze preţul călătoriei, lucru recunoscut şi de domnul viceprimar Ciumacenco, iar acum tocmai ei au cerut scumpirea!?”, spune Ştefan Gherasim.

Acesta mai are şi alte întrebări: „ De ce toată lumea ţipă că Transurb ia subvenţie prea mare? A cerut vreun consilier o analiză reală a cheltuielilor, că probabil Transurb ar fi prezentat-o”.

„De ce nu se numără clar câţi din pensionarii care au gratuitate chiar circulă pe mijloacele de transport în comun, ca să se aloce o subvenţie cât mai aproape de realitate? Dacă aceştia ar avea o cartelă, ceva, pe care să o composteze de fiecare dată când urcă în autobuz, atunci s-ar şti cu exactitate numărul de beneficiari ai subvenţiei”.

„Când s-a stabilit ca Transurb să aibă acelaşi preţ de 1,5 lei, de ce nu s-a calculat, diferenţiat?, căci sunt categorii care beneficiază de subvenţii de la buget. Deci, un student sau elev nu plăteşte tot 1,5 lei pe bilet, că beneficiază de reducere cu 50 la sută”.    

Legi care nu se respectă

Gherasim spune că scumpirea biletelor „se trage” de la o „bubă” mai veche, administrarea transportului local în comun. Fostul şef al ACR spune că Primăria nu a respectat, de la început legea, care obliga administraţiile să înfiinţeze un serviciul local de transport „care să înglobeze şi operatorul public şi pe cei privaţi, aşa cum este la Brăila. Adică, operatorii privaţi să fie în subordinea societăţii locale de transport în comun”.

„La Brăila, se circulă cu acelaşi bilet şi în autobuzele primăriei, şi la privaţi, iar privaţii dau 40 la sută din profit Primăriei, iar 60 la sută păstrează ei”.

Am făcut o socoteală; dacă la Galaţi s-ar fi înfiinţat din 2006 un astfel de sistem, Primăria ar fi strâns la bugetul local, până acum, vreo 5 miliarde de lei vechi.  Înfiinţarea unui astfel de serviciu, cam cum ar fi SADP, este precizată în Legea 51/2006, dar şi în ordinele 207/2007 şi 353/2007 ale Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Servicii Comunitare de Utilităţi Publice (ANRSC) privind normele de aplicare ale Legii 92/2007”.

„Însă, la Primărie, în loc să se înfiinţeze un astfel de serviciu, s-a făcut un simplu birou, cu 3 oameni. Ce să faci cu ei?, sunt insuficienţi. Cine să verifice evaziunea fiscală, cine, condiţiile de transport, cine, licenţele?”.

Propunere: preţuri diferenţiate

Gherasim prezintă altă prevedere legală care nu se respectă: „Ordinul 272/2007, publicat în ianuarie 2008, al preşedintelui ANRSC pentru aprobarea normelor cadru privind stabilirea ajustarea şi modificarea tarifelor pentru serviciile de transport”.

„La art. 28 se spune că fiecare operator este obligat să prezinte fundamentarea economică financiară pe ultimele 12 luni. Deci, ei trebuia să prezinte numărul de curse, cât combustibil se consumă, ceea ce nu au prezentat. Plus că, tot potrivit acestui ordin, se putea stabili un preţ diferenţiat în funcţie de traseu, că una este să ai un traseu Parc CFR-Micro 19 şi alta, un traseu scurt”.

„Pe un traseu principal, se fac 6-7 milioane pe zi, din care 4 merg la operator, iar restul, la şofer. Cine îi verifică? Bilete la călători nu se dau nici acum”.

„Tot potrivit acestui ordin, mai trebuia stabilite preţuri diferenţiate pentru transportul pe cablu, că nu se consumă la fel de mult pentru transportul cu troleul sau tramvaiul faţă de cel clasic, cu benzină sau motorină. Consilierii locali ar trebui să ia în consideraţie toate acestea”. 

Cerere pentru suspendarea hotărârii CL

În prezent, la Prefectura Galaţi există o plângere depusă de consilierul local Roman Apostol Picu, prin care acesta cere suspendarea HCL 510 din 23.11.2010 de majorare a tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane. Consilierul invocă greşeli de procedură, la adoptare, în CL, idei pe care „Viaţa liberă” le-a mai prezentat.

În plus, în plângere se evidenţiază şi faptul că în luna mai, la licitaţia traseelor, transportatorii au acceptat preţul de un leu pe bilet, spunând că vor avea şi un profit rezonabil.

Prefectul judeţului Galaţi, Cosmin Păun, spune însă că hotărârea respectivă de CL „nu a fost depusă şi înregistrată la Prefectură, în mod legal, cu respectarea tuturor condiţiilor…”.   

CITEŞTE ŞI    Genica Totolici: Se doreşte falimentarea şi privatizarea Transurb

Citit 1147 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.