Izolaţia termică a blocurilor, la mâna consiliilor locale

Izolaţia termică a blocurilor, la mâna consiliilor locale
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Prezent vineri la Galaţi, dl Răzvan Murgeanu (foto dreapta), secretar de stat la  Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, a vorbit despre „noutăţile” ordonanţei de urgenţă emise miercuri, 4 martie, de Guvern, prin care cele peste 90.000 de blocuri din România ar putea fi izolate termic, în timp.

Cheltuielile ar fi practic subvenţionate cu 50 la sută  de către Guvern, treizeci la sută urmând să fie subvenţionate, în continuare, de consiliile locale, iar 20 la sută chiar de către cei interesaţi: asociaţiile de proprietari de bloc.

„Ordonanţa aceasta rezolvă de fapt foarte multe probleme ale administraţiei locale”, a anunţat ministrul. „Înainte spuneam că facem blocurile care erau mai nenorocite ca echivalent termic, dar ajungeam la concluzia că nea Gică nu vrea să-i fac anvelopare, pentru că el prefera să bea o cinzeacă la colţul străzii”.  

Bani de la mansardă sau muncă în folosul comunităţii

Acum, ordonanţa dă administraţiei locale posibilitatea de a negocia cu cetăţenii şi de a-i credita, de pildă, dintr-un împrumut special, locatarii urmând să dea banii înapoi în timp. Sau Primăria îi poate cointeresa pe cei ce mansardează blocurile, care pot suporta acest tip de construcţie, constructorii mansardelor suportând şi costul „anvelopării” blocurilor.

Primăria Sectorului 1 Bucureşti face anvelopare din buget propriu, dar există chiar şi posibilitatea ca locatarii care nu pot plăti lucrările să presteze în schimb muncă în folosul comunităţii.  „Sunt multe variante”, toate însă cu consultarea Consiliului Local.

Câteva noutăţi

Iată „noutăţile” aduse de ordonanţă: „În primul rând, nu mai este un program anual, ci unul multianual, ceea ce este foarte important, pentru că putem da bani în continuare!

Doi: nu se mai consideră blocuri făcute până în 1990, ci proiectate până în 1990, pentru că ele s-au dus [cu construirea lor] până în 95 - 96. Este un adevăr de care nu se ţinea cont!

Trei: ne-am dat o ţintă – trebuie să avem [după anvelopare] mai puţin de o sută de kilowaţi pe metrul pătrat consum pe an. Până acum nu exista o ţintă, puteai să pui [pentru izolaţie] nişte aglomerat de 5, puteai să pui poliester expandat – nu conta, nu se ştia exact cum se face!

Patru: foarte important, se comasează etapele! Se numeşte proiect de execuţie şi intră aici, pe lângă auditul energetic, care este foarte important, o expertizare a clădirii, ca să-ţi dai seama dacă merită să o faci sau nu, căci dacă pică la primul cutremur… Pe urmă intră proiectul tehnic şi detaliile de execuţie. Deci toate se licitează odată!

Şi cel mai important lucru este că dăm posibilitate administraţiei locale să crediteze administraţiile de bloc. Dacă poate”. 

Iar aici secretarul de stat a precizat că „o meteahnă” a vechilor guverne era să ceară primăriilor „să facă”, în loc să li se spună să facă „dacă pot”, căci condiţiile, posibilităţile, diferă de la o localitate la alta. 

*    *    *

Promisiune pentru Galaţi: se va da cât mai repede drumul… la drumuri

Răzvan Murgeanu, gălăţean la origine, a avut amabilitatea să ne răspundă la câteva întrebări, în exclusivitate, la plecare - cu mâna pe clanţa Consiliului Judeţului, cum s-ar zice.

- Speram că ne aduceţi o veste bună, legată de drumul expres sau de drumul de centură… Tot aşteptăm!

- Nu este încă făcut. Este pe masă, îl lucrăm cât mai repede. Credeţi-mă că tot ce văd [de la] Galaţi, îi dau repede drumul!

- Aveam o curiozitate: ca fost primar de sector şi chiar primar general interimar al Capitalei, ce impresie vă face Galaţiul? Fiind de aici, aţi putut compara…

- Vin în fiecare an, deci nu am venit aici după zece ani şi-am văzut altceva!

- Dar vedeţi o creştere în timp, o scădere, o stagnare?

- Nu pot să-mi dau seama acum… E mult mai aglomerat faţă de ce ştiam, asta pot să vă spun. Ce nu înţeleg eu, de ce nu se pun linii de tramvai în prefabricat, cu pretensionare,  aşa cum se pun acum în Bucureşti? Aşa cum arată, cu piatra asta cubică… Dar mă rog, poate că-i mai bine, că nu mai merge nimeni pe linia de tramvai, poate c-a avut o gândire primarul când a lăsat-o aşa…

- Ştiu că aţi fost şi director de şantier la Canalul Dunăre – Bucureşti. Ce se mai aude cu continuarea lucrărilor?

- Noi sperăm… Domnul ministru Berceanu a şi spus chestiunea asta, să se treacă la studiul de fezabilitate şi imediat să se rezolve problema canalului, pentru că e păcat de Dumnezeu să fie lăsat aşa.

- Anul acesta e posibil să se facă măcar acel studiu de fezabilitate?

- Nu ştiu să vă spun…

Citit 1365 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.