GALERIE FOTO / Capcane stradale: Trecerile de pietoni, sublime, dar inexistente
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

GALERIE FOTO / Capcane stradale: Trecerile de pietoni, sublime, dar inexistente
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

În municipiul Galaţi există 319 de marcaje pietonale, dar numai pe hârtie * În realitate, cele mai multe nu sunt marcate cum ar trebui * În cursul anului trecut, au fost înregistrate 21 de accidente grave pe trecerile de pietoni * În ciuda evidenţei, autorităţile afirmă că toate trecerile de pietoni sunt semnalizate corespunzător


Dacă facem un mic tur al oraşului, nu este prea greu să observăm că multe treceri de pietoni sunt semnalizate în mod deficitar, ba, dimpotrivă, chiar am putea spune că nu există trecere de pieton bine marcată. Din cele 319 treceri de pietoni existente în oraş sunt prea puţine care s-ar putea bucura de o evaluare de nota 10. Cu toate acestea, întotdeauna există scuze pentru modul în care se prezintă situaţia de fapt, cel puţin după autorităţi.

Accidente pe marcaj

În cursul anului trecut, 26 la sută din ponderea accidentelor au avut drept cauze generatoare neacordarea priorităţii pe trecerea de pietoni. În total, au fost 21 de accidente grave la nivelul municipiului, potrivit informaţiilor furnizate de purtătorul de cuvânt al Poliţiei Rutiere, Aurelian Ropotan. Pe 16 ianuarie, anul curent, în aceeaşi zi, la interval de câteva ore, au fost rănite patru persoane pe zebrele din centrul Galaţiului, o dată pe strada Domnească şi a doua oară pe strada Brăilei.

„Normal că sunt semnalizate”

După ce am fotografiat trecerile de pietoni de pe străzile Domnească, Gării, Basarabiei, Nae Leonard, Siderurgiştilor, Prelungirea Brăilei, Oltului, Brăilei, Oţelarilor şi micile străduţe de tranzit, am ajuns la concluzia că situaţia nu prea este roz. Unele dintre trecerile de pietoni nu se mai disting aproape deloc. Vopseaua este ca şi inexistentă. Oricum, nu era nevoie să mai facem un tur prin oraş să tragem concluzia asta, era de ajuns doar să ne uităm pe unde traversăm în fiecare zi când mergem spre muncă sau şcoală, doar că aveam nevoie şi de dovadă, de fotografii. Cu toate că este situaţia este vizibilă pentru orice trecător, viceprimarul Florin Popa, care se ocupă şi de Comisia pentru siguranţa circulaţiei din cadrul Primăriei, ne-a spus: „Normal că toate trecerile sunt semnalizate". Semnalându-i că unele marcaje au devenit invizibile, ne-a răspuns că: "Sunt zone în care este un trafic mai intens şi erodarea lor este mai mare". Potrivit acestuia, nu există nicio perioadă anume la care se face revopsirea, dar se face "de câte ori este nevoie". 

Pe Oltului, fără indicator

Oricât de bine şi de integral ar fi, după viceprimar, semnalizate zebrele din oraş, există suficiente precum cea de pe strada Oltului (vezi foto), care nu numai că nu se mai distingea din cauza vopselei degradate şi erodate, dar nici măcar nu avea indicator. În asemenea circumstanţe e şi uşor de imaginat de ce se întâmplă accidente chiar pe trecerea de pietoni.

Interesant este că oamenii Primăriei nu se pun de acord. Deşi viceprimarul afirmase că reînnoinrea vopselei se face de câte ori este nevoie, potrivit purtătorului de cuvânt al Primăriei, Mihai Costache, revopsirea marcajului se face o singură dată pe an şi, de obicei, asta se întâmplă în lunile de vară, când asfaltul este uscat. „Noi avem un contract cadru cu Ecosal care este defalcat pe diferite activităţi. Plătim Ecosalul pentru operaţiunea de marcare a trecerilor, iar ea durează timp de mai multe luni, vara, şi se face de obicei seara, ca să nu încurce circulaţia”, a explicat purtătorul de cuvânt. Toate marcajele din Galaţi, inclusiv cele de delimitare a benzilor, adună 33.000 de metri pătraţi, iar Primăria a plătit anul trecut 12 lei pe metru pătrat, cu manopera şi vopseaua inclusă. Chiar dacă vopseaua folosită este una specială pentru efectuarea marcajelor, se pare că nu e suficient de rezistentă, dacă se duce la prima cădere a zăpezii şi nu rezistă nici măcar jumătate de an, oricât de mult trafic ar fi pe o stradă sau alta.

Ghiceşte unde-i zebra pe-ntuneric

Noaptea, şoferii au şi mai multe bătăi de cap în a vedea trecerile de pietoni, întrucât multe nu sunt luminate corespunzător. Adică ori nu sunt becuri funcţionale, ori stâlpii sunt setaţi în aşa fel încât să fie aprinşi din doi în doi (pentru economie) ori becul se închide la fiecare nu ştiu câte secunde. În lipsa marcajului de pe asfalt, practic, zebra devine inexistentă. Situaţia ne-a fost semnalată de mulţi şoferi, cu precădere de către taximetrişti. Potrivit unui şofer de taxi, să mergi noaptea cu maşina e nebunie curată, în unele locuri nu se distinge nimic. „Dacă becurile astea nu dau tot timpul lumină sau dacă este unul ars, nici nu ai cum să vezi omul că vine”, a spus I.M., şofer de taxi. Cu toate acestea, oficial, tot bine ne merge. Viceprimarul Popa ne-a declarat că toţi stâlpii ar trebui să aibă lumină, iar orice disfuncţie sau orice bec ars se raportează la dispecerat. „Temporizatoarele se reglează la fiecare zece zile, în funcţie de lumină. Dacă s-a ars vreun bec şi se semnalizează, un echipaj se deplasează în cel mult 24 de ore pentru a rezolva situaţia”, a explicat viceprimarul.

Citit 2233 ori Ultima modificare Joi, 14 Februarie 2013 11:57

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.