Mobilitatea urbană, în viziunea societăţii civile: Trafic relaxat, parcări subterane şi transport public electric

Mobilitatea urbană, în viziunea societăţii civile: Trafic relaxat, parcări subterane şi transport public electric
Evaluaţi acest articol
(8 voturi)

* În septembrie, compania Eptisa ar trebui să finalizeze Planul de Mobilitate Urbană al municipiului Galaţi, motiv pentru care Consiliul Societăţii Civile a venit cu o serie de propuneri concrete de proiecte pentru a îmbunătăţi traficul în Galaţi


În acest moment, posesorii de autovehicule aleg străzi micuţe şi scurtături pentru a ajunge cât mai repede dintr-un pol al oraşului în altul, sufocând, astfel, traficul din interiorul unor sectoare. Membrii Consiliului Societăţii Civile consideră că soluţia cea mai bună pentru ca străduţele acestea să fie mai libere este ca unele dintre ele să fie dedicate numai traficului rezidenţial, iar traversarea oraşului cu maşina personală să se realizeze prin alegerea celui mai apropiat punct de ieşire din cartier, apoi traversarea dintr-un pol în altul al oraşului să se realizeze pe un bulevard principal de tranzit. De asemenea, acest mod de tranzit trebuie să fie dublat de un sistem de control de acces compus din opritoare hidraulice programabile, semne de circulaţie şi indicatoare cu LED, programabile şi interschimbabile, precum şi semaforizare inteligentă. Totodată, Consiliul propune rezervarea unei benzi de circulaţie pe întreaga reţea de traseu public, adică autobuzele să aibă o bandă de asfalt pigmentat cu sistem electronic de semaforizare prioritizată.

Reţea extinsă de tramvai şi troleibuz

Unul dintre obiectivele Planului de Mobilitate este tranziţia către transportul public ecologic, ori, în contextul în care liniile de tramvai au fost dezafectate la noi, Consiliul Societăţii Civile cere extinderea acestora.

„La nivel european, s-a demonstrat faptul ca introducerea liniilor de tramvai este una dintre cele mai eficiente metode de optimizare a traficului auto”, arată propunerea de proiect a Consiliului Societăţii Civile.

Motiv pentru care, reprezentanţii societăţii civile propun extinderea liniei de tramvai pe bulevardul Traian Vuia (bulevardul Milcov - Centura Galaţi), bulevardul Milcov (strada 1 Decembrie 1918 - Calea Smârdan), strada Siderurgiştilor (Spitalul de Copii - strada Brăilei), strada Brăilei (strada Siderurgiştilor - Hotel Galaţi), Prelungirea Brăilei (strada Siderurgiştilor - Drumul Viilor), strada Oţelarilor (strada Brăilei - bulevardul Dunărea), strada Traian (strada Brăilei - bulevardul George Coşbuc), bulevardul George Coşbuc (strada Brăilei - strada Traian), strada Navelor - strada Portului - strada Gării nr. 8.

Extinderea reţelei ar trebui coroborată cu instalarea de linii de tramvai avansate, pentru protecţia arhitecturală, dotate cu amortizoare de şină special proiectate pentru zone istorice, şi asigurarea transportului în comun în zona istorică doar cu ajutorul acestui mijloc specializat.

În paralel cu extinderea reţelei de tramvai, aceştia propun şi extinderea liniei de troleibuz pe toate străzile ce beneficiază de transport în comun, nedeservite de linie de tramvai, respectiv, Oltului, Gheorghe Doja, Regiment 11 Siret, Nicolae Bălcescu, Radu Negru, bulevardul George Coşbuc, dar şi alte străzi şi trasee complementare sau paralele cu linia de tramvai. Miza ar fi obţinerea unui transport public asigurat sută la sută electric.

Pe lângă transportul public sută la sută electric, Consiliul Societăţii Civile doreşte transformarea Galaţiului într-un mic Amsterdam, în sensul în care să se creeze piste speciale pentru cliclişti, dar şi achiziţionarea de rastele pentru parcarea bicicletelor.

Parcări subterane mecanizate

Potrivit societăţii civile, parcările comerciale de pe marile bulevarde ocupă, în acest moment, una dintre benzile de circulaţie şi nu permit dedicarea primei benzi mijloacelor de transport în comun, a mijloacelor de transport speciale şi pistelor pentru biciclişti, cu toate că parcările rezidenţiale, din interiorul cartierelor, ar putea fi neutilizate în timpul zilei. Drept urmare, se vine cu propunerea de a fi realizate parcări subterane mecanizate, care ar putea fi folosite atât de rezidenţii cartierelor, cât şi ca parcare comercială. Ideea de ansamblu este ca masa de autoturisme să se concentreze, mai ales după-amiaza şi noaptea, în zona „dintre blocuri” şi în parcaje subterane, pentru a lăsa libere spaţiile de parcare din spatele blocurilor ce constituie diafragma la bulevard.

Ce este Consiliul Societăţii Civile

Consiliul Societăţii Civile Galaţi integrează nu mai puţin de 21 de asociaţii şi are ca scop identificarea problemelor punctuale ale societăţii, dar şi a soluţiilor. Consiliul se reuneşte o dată pe lună, pentru a emite soluţii ce sunt transmise, în final, mediului de afaceri şi autorităţilor publice. Printre asociaţiile membre sunt Atelierul de Idei, Centrul de Iniţiativă Comunitară, Asociaţia Galaţi - Oraşul Meu.

Foto Bogdan Codrescu

Citit 2337 ori Ultima modificare Miercuri, 15 Iulie 2015 18:50

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.