Planurile autorităţilor privind POLUAREA din Galaţi. Ce substanţe PERICULOASE AMENINŢĂ SĂNĂTATEA gălăţenilor

Planurile autorităţilor privind POLUAREA din Galaţi. Ce substanţe PERICULOASE AMENINŢĂ SĂNĂTATEA gălăţenilor
Evaluaţi acest articol
(4 voturi)

* Cea mai mare a problemă a calităţii aerului din Galaţi o reprezintă depăşirile la indicii de dioxid de azot şi oxizi de azot * Substanţele sunt extrem de toxice atât pentru oameni, cât şi pentru animale


Potrivit studiilor efectuate de către specialiştii din cadrul Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, cea mai mare problemă a calităţii aerului din municipiul Galaţi o reprezintă depăşirile la indicii de dioxid de azot şi oxizi de azot. Conform specialiştilor, oxizii de azot se formează atunci când combustibilii sunt arşi la temperaturi înalte, dar cel mai adesea sunt rezultatul traficului rutier, activităţilor industriale şi producerii energiei electrice. Însă, potrivit şefei Serviciului Monitorizare şi Laboratoare, din cadrul Agenţiei pentru Protecţia Mediului Galaţi, Mioriţa Arfire, acest poluant poate fi emis şi de către încălzirea rezidenţială.

„Sunt trei surse generale de emisie: de suprafaţă, care sunt asociate încălzirii rezidenţiale, ceea ce însemnă că poate emis şi prin prepararea hranei, liniare, adică transport, şi punctuale, adică sursele industriale”, ne-a explicat şeful Serviciului Monitorizare şi Laboratoare.

Oxizii de azot sunt responsabili pentru formarea smogului, a ploilor acide, deteriorarea calităţii apei, efectului de seră, reducerea vizibilităţii în zonele urbane.

Dioxidul de azot este cunoscut ca fiind un gaz foarte toxic, atât pentru oameni, cât şi pentru animale (gradul de toxicitate al dioxidului de azot este de patru ori mai mare decât cel al monoxidului de azot). Expunerea la concentraţii ridicate poate fi fatală, iar la concentraţii reduse afectează ţesutul pulmonar.

La nivelul judeţului, pentru a se asigura că nu sunt probleme, Consiliul Judeţului trebuie să ţină sub control indicii pentru pulberi în suspensie, benzen, nichel, dioxid de sulf, monoxid de carbon, plumb, arsen şi cadmiu.

Primăria şi CJ, planuri pentru calitatea aerului

Dacă până anul acesta, Agenţiile pentru Protecţia Mediului erau obligate să elaboreze un plan integrat de gestionare a calităţii aerului, un ordin al Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, intrat în vigoare la 8 septembrie 2015, însărcinează primăriile şi consiliile judeţene să întocmească planuri de îmbunătăţire a calităţii aerului, respectiv, de menţinere a calităţii aerului. Propriu-zis, cele două instituţii trebuie să pună la punct un set de măsuri pentru a fi atinse valorile-limită ale poluanţilor: dioxid de sulf, dioxid de azot, oxizi de azot, particule în suspensie (PM10), benzen, monoxid de carbon, plumb sau valorile-ţintă pentru arsen, cadmiu, nichel, benzo(a)piren şi PM2,5, astfel cum sunt ele stabilite în lege.

Potrivit Ordinului 1206/2015, municipiul Galaţi este încadrat în regimul de gestionare I a ariilor din zone şi aglomerări, care trebuie să îmbunătăţească calitatea aerului, tocmai din cauza depăşirilor la indicele de dioxid de azot şi oxizi de azot, iar judeţul Galaţi este încadrat în regimul II, ceea ce înseamnă că trebuie să menţină calitatea aerului. Încadrarea în regimul I a municipiului înseamnă că aerul din oraş este mai poluat decât cel din judeţ, iar Primăria trebuie să găsească soluţii pentru a diminua emisiile anumitor factori poluanţi.

„Încadrarea în regimul de gestionare I sau II a ariilor din zone şi aglomerări s-a realizat pe baza rezultatelor obţinute în urma evaluării calităţii aerului la nivel naţional, care a utilizat atât măsurări în puncte fixe, realizate cu ajutorul staţiilor de măsurare care fac parte din Reţeaua Naţională de Monitorizare a Calităţii Aerului, aflată în administrarea autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, cât şi pe baza rezultatelor obţinute din modelarea matematică a dispersiei poluanţilor emişi în aer”, arată ordinul.

Elaborarea planurilor de mediu la Galaţi

Potrivit metodologiei de elaborare a planurilor de calitate a aerului, autorităţile de administraţie publică trebuie să iniţieze planul în zece zile lucrătoare de la publicarea în Monitorul Oficial al României a ordinului de aprobare a listelor care cuprind unităţile administrativ-teritoriale care se încadrează în regimul de gestionare I, iar „în termen de 10 zile lucrătoare de la comunicarea privind necesitatea elaborării planului de calitate a aerului, dar nu mai târziu de 20 de zile lucrătoare de la publicarea ordinului de aprobare a listelor (…), comisia tehnică îşi începe activitatea, iar coordonatorul acesteia convoacă membrii şi iniţiază planul de calitate a aerului”.

Propriu-zis, iniţierea constă în formarea unei comisii de specialitate care să elaboreze planul şi să anunţe public că demarează procedura de elaborare a acestuia.

Cu toate că Ordinul 1206/2015 este în vigoare de la 8 septembrie 2015, lucrurile merg destul de greu. Asta pentru că, pe de o parte, potrivit reprezentanţilor APM, este o noutate, fiind prima oară când cade în sarcina instituţiilor administraţiei publice să elaboreze aceste planuri, iar pe de alta, potrivit Primăriei Galaţi, pentru că informarea pe care a făcut-o ministerul către primării a fost înceată. Astfel, chiar dacă, potrivit termenelor prevăzute de metodologie, procedura de elaborare a planului trebuia deja iniţiată şi făcută publică, potrivit purtătorului de cuvânt al Primăriei Galaţi, Emanuela Turcu, municipalitatea abia a reuşit să nominalizeze comisia care să elaboreze planul.

„Ministerul ne-a informat târziu, aşa că şi la noi s-a întârziat începerea demersurilor. S-a emis dispoziţia primarului pentru înfiinţarea comisiei de specialitate, am nominalizat 16 persoane pentru a o forma; este vorba de persoane din cadrul Primăriei, de la direcţiile cu impact în domeniul mediului, dar şi din afara Primăriei, reprezentanţi ai transportului public, ai agenţilor economici a căror activitate are impact asupra mediului, cum ar fi ArcelorMittal, Damen, Tancrad. Urmează să se întrunească comisia, pentru ca apoi să iniţiem elaborarea”, ne-a declarat purtătorul de cuvânt al Primăriei.

Ceva mai bine stă situaţia la Consiliul Judeţului, unde nu numai că s-a întrunit comisia, dar a şi fost făcut publică iniţierea elaborării planului de menţinere a calităţii aerului. De la anunţarea iniţierii procedurii pentru elaborarea planurilor de calitate a aerului, Primăria Galaţi are termen nouă luni pentru a-l finaliza, iar Consiliul Judeţeului are termen şase luni.

„Galaţiul este printre judeţele fruntaşe. Chiar dacă Ordinul este din septembrie, iar unităţile administrative au la dispoziţie între 10 şi 20 de zile pentru a forma comisiile tehnice şi de a iniţia planurile, judeţul Galaţi este al treilea din ţară care a anunţat iniţierea procedurilor de elaborare a planului”, a mai explicat şefa Serviciului Monitorizare şi Laboratoare, din cadrul APM Galaţi, Mioriţa Arfire.

Foto-arhivă "Viaţa liberă"

Citit 5407 ori Ultima modificare Marți, 24 Noiembrie 2015 16:05

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.