Bugetari, mânia ţării!

Bugetari, mânia ţării!
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

De miercuri seară, de când primul ministru Emil Boc a anunţat „marea restructurare”, lucrătorii din sistemul bugetar nu mai au linişte. Oamenii se tem pentru locurile de muncă mai ales că nimeni nu a detaliat informaţiile prezentate de premier şi miniştri „la cald”, după şedinţa de guvern.

Nimeni nu ştie care este „raţia” de posturi tăiate ce va reveni Galaţiului şi nici în ce condiţii vor fi daţi funcţionarii afară, dacă într-adevăr vorbim de disponibilizări, pentru că unii miniştri au anunţat doar desfiinţarea unor posturi, care s-au dovedit, ulterior, că oricum sunt  libere. 

Întrebări fără răspuns

Disponibilizarea angajaţilor din sistemul public nu bucură pe nimeni din mai multe motive. În primul rând, este vorba despre îngroşarea rândurilor şomerilor, care se reflectă negativ în economia ţării – prin pierderea locului de muncă, scad veniturile, scade puterea de cumpărare etc…

În al doilea rând, există posibilitatea – mică ce-i drept, dar nu exclusă, ca reducerile anunţate să fie, de fapt, disponibilizări, care presupun şi acordarea unor plăţi compensatorii. Care, ar conduce, în final, la… o creştere a plăţilor de la bugetul de stat – prin acordarea salariilor compensatorii, efectul fiind invers celui urmărit de Guvernul Boc – reducerea cheltuielilor. 

Oricât de multe nemulţumiri ale cetăţenilor s-ar raporta la comportamentul funcţionarilor publici, sau al angajaţilor din sistemul bugetar, nimeni nu este atât de naiv să creadă că reducerea posturilor va conduce, obligatoriu, la o creştere a eficienţei muncii.

Nu că n-ar fi de unde…

La o scurtă privire pe organigrama Primăriei, se poate remarca faptul că există diverse servicii sau birouri care au cam acelaşi obiect de activitate.

La Direcţia Tehnică există două compartimente care se referă la acelaşi lucru – transportul urban, respectiv, Compartimentul Dispecerat Transport Urban şi Compartimentul Siguranţa Circulaţiei şi Transport Urban.

La Direcţia de Patrimoniu există un serviciu de cadastru şi un compartiment comunitar pentru cadastru şi agricultură.

Alt exemplu: în Primărie există un Serviciu de Audit Intern – care se ocupă de verificarea activităţii structurilor interne ale Primăriei, dar în cadrul Direcţiei Tehnice mai există un serviciu de coordonare urmărire şi control al serviciilor publice!

Mai sunt şi alte „curiozităţi”: primăria are un compartiment veterinar şi unul de inspecţie ecologică, în condiţiile în care  are în subordine serviciul public de salubritate Ecosal, care se ocupă şi de curăţenia în localitate, dar şi gestionează serviciul de ecarisaj. 

Din ciclul „Ştiaţi că?…”

Sunt şi alte  exemple, din altă zone. De pildă, în subordinea Consiliului Judeţean există un Serviciu Public Comunitar Judeţean de Evidenţă a Persoanelor Galaţi, serviciu înfiinţat prin Hotărâre a CJ în ianuarie 2005, de fostul preşedinte al consiliului, Eugen Durbacă.  În acelaşi timp, în subordonarea Primăriei există Serviciul Public Local de Evidenţă a Persoanelor Galaţi – cu sediul pe Domnească 102, adică lângă Catedrală, locul în care toţi gălăţenii vin să îşi facă buletinele!

Alte exemple: avem, la nivel local, instituţii întregi cam cu acelaşi obiect de activitate; de pildă, avem o Gardă judeţeană de mediu şi una regională, la fel, o agenţie judeţeană de protecţia mediului şi una regională!

În plus, sunt o serie de instituţii despre care „gurile rele” spun acum că nu mai au ce face, precum Direcţia Agricolă, care pur şi simplu nu face altceva decât să supravegheze legislaţia în domeniu, căci terenuri agricole de stat nu mai sunt, reţeaua de irigaţii s-a furat, etc etc.

Sunt şi alte agenţii despre care lumea a auzit extrem de rar, dovadă, poate şi a activităţilor reduse desfăşurate. Câţi din gălăţeni ştiu că în plan local funcţionează Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale – filiala Galaţi, Agenţia Română pentru Conservarea Energiei, Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipienţilor sub Presiune şi Instalaţii de Ridicat, sau Inspectoratul Teritorial pentru Calitatea Seminţelor, Biroul Judeţean de Rentă Viageră Agricolă (ADS), Oficiul de Mobilizare a Economiei şi Pregătirea Teritoriului pentru Apărare…  

Dumitru Nicolae nu comentează!

Primarul municipiului Galaţi, Dumitru Nicolae a declarat scurt: „Nu vreau să comentez nimic până când decizia de reducere a personalului nu va fi publicată în Monitorul Oficial, pentru că în ultimele două săptămâni au apărut tot felul de idei”.

Eugen Chebac, preşedintele CJ: Vom rămâne noi şi şoferii….

Precizând că nu a primit nicio informaţie în plus referitoare la reducerile de personal din administraţie, preşedintele CJ Galaţi, Eugen Chebac a declarat:

„Atât timp cât avem posturi vacante, conform a două hotărâri de CJ, din ianuarie şi aprilie, nu se pune problema reducerii de personal. La nivelul CJ avem 21 de posturi vacante, iar la nivelul celorlalte societăţi şi instituţii subordonate avem 350 de posturi neocupate. Vom analiza oportunitatea însă de când cu OG 34  privind blocarea posturilor vacante, cred că în final vom rămâne doar noi şi şoferii şi poate câte un portar!”.

Şi totuşi, neoficial, în anumite instituiţii subordonate CJ se vorbeşte deja despre trimiterea oamenilor acasă, la toamnă, în concedii neplătite de câte o lună!

Preşedintele CJ Galaţi, ne-a răspuns: „La Centrul Cultural este o situaţie deosebită. Este vorba despre angajaţii cu jumătate sau cu un sfert de normă la care se va renunţa, adică vom gândi o reorganizare. Acest lucru se va stabili probabil în septembrie, când se va aproba în şedinţă de CJ organigrama Centrului”.        

Incertitudine şi personal insuficient la Mediu

La nivelul instituţiilor de mediu din Galaţi nu există informaţii precise despre o eventuală reducere de personal. În aceste condiţii, reprezentanţii Gărzii de Mediu şi ai Agenţiei de Mediu aşteaptă precizări clare ale Executivului în acest sens.

"Dacă varianta celor zece zile fără plată va fi aplicabilă, vom fi şi noi afectaţi. În ceea ne priveşte, numărul de comisari şi alţi angajaţi din cadrul Gărzii este oricum destul de mic, raportat la normele de legislaţie europeană. Cu tot cu aparatul de conducere suntem 13 şi trebuie să efectuăm acţiuni în tot judeţul. Nu cred că se poate pune problema plecărilor pentru că atunci nu am mai  fi capabili să ne desfăşurăm eficient şi corect activităţile", a declarat Ion Avram, purtătorul de cuvânt al Gărzii de Mediu Galaţi.

"Am înţeles din mass-media că vor exista reduceri în ceea ce priveşte numărul de angajaţi la nivelul Ministerului. Noi nu am primit însă până acum o adresă oficială care să stabilească acest lucru, aşa că nu putem oferi o informaţie legată de acest lucru. În acest moment, la Agenţia locală de Mediu sunt 51 de angajaţi şi există şi două posturi vacante", a spus şi Ingrid Mirabela Miron, directorul Agenţiei de Protecţie a Mediului Galaţi.

Plăţi şi concediu fără… plată, la APIA

La Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) Galaţi, valul reducerilor de cheltuieli se pare că se va limita la cele zece zile de concediu fără plată impuse, de altfel, întregului sistem bugetar.

„Banii sunt puţini, trebuie să înţelegem situaţia. La urma-urmei, chiar dacă toată lumea va lua acest concediu fără plată, este totuşi bine că sunt păstrate locurile de muncă. Pentru a acoperi lucrările vom mai sta şi peste program, vom mai lua şi acasă, nu putem face abstracţie de dificultăţile bugetare care sunt”, ne-a explicat directorul coordonator al APIA Galaţi, Dumitru Buţurcă.

Verdict în videoconferinţa de astăzi, pentru DGFP Galaţi

Angajaţii Direcţiei Generale a Finanţelor Publice (DGFP) Galaţi vor afla astăzi cum vor fi afectaţi. Mai exact, la sediul Prefecturii, conducerea DGFP Galaţi a fost convocată la o videoconferinţă susţinută la nivel naţional de secretarul general ANAF, Adrian Cucu.

„Pe ordinea de zi se află asigurarea încadrării în fondurile alocate cheltuielilor de personal. Într-un fel sau altul vom şi noi afectaţi. Rămâne de văzut ce decizie se va lua la nivel central”, ne-a declarat directorul coordonator adjunct al DGFP Galaţi, Clavinia Petrescu.

Învăţământul: „Noi am făcut deja restructurări”

În ceea ce priveşte Învăţământul, se pare că noua restructurare nu va afecta foarte mult Galaţiul. Potrivit purtătorului de cuvânt al Inspectoratului Judeţean Galaţi, inspector Nicoleta Crânganu, la Galaţi deja s-au redus aproximativ 250 de posturi prin comasări de şcoli şi prin blocarea unor posturi pentru suplinitori.

„Orele urmează a fi, probabil, date titularilor, însă, deocamdată lucrurile nu sunt bătute în cuie, întrucât nu se ştie dacă acestea vor mai fi plătite”, a comentat Nicoleta Crânganu. Şi, în orice caz, eventualele restructurări ce vor fi cerute Galaţiului nu au fost comunicate oficial de către Ministerul Educaţiei.

Poliţiştii de la Frontiera internă – către cea externă

Ion Daniel Popa (Inspectoratul Poliţiei de Frontieră), unul dintre reprezentanţii sindicatului Pro Lex (al poliţiştilor şi vameşilor) anunţă că oamenii legii nu au motive de îngrijorare:

„Poliţia are promisiuni ferme că nu va fi afectată, cu atât mai mult cu cât numărul poliţiştilor este oricum deficitar. Dar există posibilitatea unor transferuri, de la frontiera de vest, internă, către frontiera externă, unde traficul tot mai mare face extrem de necesară prezenţa unui număr sporit de poliţişti”, conchide sindicalistul.

Electrica Galaţi: „Deocamdată nu se pune problema disponibilizărilor”

Personalul sucursalei Electrica Galaţi este „relativ îmbătrânit”, cu o medie de vârstă de 54 de ani, ceea ce e „foarte mult”, spune directorul Iulian Aramă. „Avem foarte mulţi angajaţi în pragul pensionării şi nu cred, că, la această oră, se pune problema disponibilizărilor. Avem 360 de angajaţi, iar necesarul este de 380, deci avem deficit de personal”.

Restructurarea bugetarilor, salutată de IMM-işti

Reducerea numărului de salariaţi bugetari este apreciată de câtre reprezentanţii întreprinzătorilor mici şi mijlocii drept o măsură necesară şi care se impune cu maximă urgenţă. Sătui de faptul că, timp de atâţia ani, au „contribuit” la „zestrea” agenţiilor de şomaj, IMM-iştii vorbesc acum, în contextul restructurării sectorului bugetar, de „solidarizare şi o povară echitabilă a efectelor crizei, care trebuie suportată de către toate categoriile sociale, nu numai de întreprinzători”.

Acesta este punctul de vedere al preşedintelui Patronatului IMM-urilor (PIMM) Galaţi, Marian Filimon, care afirmă că, în numai patru ani, numărul salariaţilor bugetari „a crescut ca Făt-Frumos”: „În anul 2004, în administraţia publică erau angajate 154.400 de persoane, în învăţământ – 381.300, iar în sănătate – 306.100. Conform datelor Institutului Naţional de Statistică, la jumătatea anului 2008 se ajunsese ca numărul celor din administraţia publică să crească până la 212.800 de persoane. În învăţământ, numărul salariaţilor a ajuns la 400.600 de persoane, iar în sănătate, la 367.900 de angajaţi”, declară preşedintele PIMM Galaţi. 

În România, excepţiile ne omoară

Pentru a lămuri legalitatea deciziei Guvernului Boc de a trimite întregul aparat bugetar în concediu fără plată, timp de zece zile, am stat de vorbă cu avocatul Lăcrămioara Stavire. Aceasta ne-a explicat că în România te poţi aştepta la orice, chiar şi la o astfel de decizie.

„Aceste măsuri nu au o bază legală. Nu cred că sindicatele vor accepta aceste măsuri. Codul muncii şi contractele individuale de muncă nu prevăd aceste măsuri, iar decizia premierului mi se pare abuzivă. Indicat ar fi fost ca aceste măsuri să se aplice la nivelul guvernului”.

„În acest moment nu e o măsură legală, dar, la noi, legalitatea se face, rin ordonanţe. Momentan nu există nicio lege care să prevadă aceste aspecte, dar ne putem aştepta să se dea o ordonanţă de urgenţă prin care să se stipuleze aceste aspecte impuse de FMI. Va fi o excepţie, iar pe noi excepţiile ne omoară”.

„În acest moment, dacă se vor pune în aplicare aceste decizii de trimitere în concediu fără plată, se comite un abuz. Cei care se vor afla în această situaţie pot da Guvernul în judecată şi au foarte mari şanse de câştig pe baza Codului Muncii şi a contractului individual de muncă. Nimeni nu semnează la angajare un act adiţional contractului de muncă prin care este informat că, în funcţie de condiţiile impuse de FMI, condiţiile de plată şi de muncă se schimbă”, ne-a explicat Lăcrămioara Stavire.

Concediu fără plată doar la cererea angajatului

Pentru personalul contractual din sectorul bugetar există reglementări exprese în privinţa concediului fără plată. Astfel, conform  art. 25 din H.G. nr. 250/1992 privind concediul de odihnă şi alte concedii ale salariaţilor din administraţia publică, din regiile autonome cu specific deosebit şi din unităţile bugetare, republicată, salariaţii au dreptul la 90 de zile de concediu fără plată pentru rezolvarea unor situaţii personale, cum ar fi: examene de bacalaureat, admitere la facultate, licenţă sau doctorat etc., sau pentru prezentarea la un concurs în vederea ocupării unui post în altă unitate.

Pe motive medicale, orice angajat poate cere concediu fără plată nelimitat. Dar, acestea sunt motive pentru angajat să ceară concediu neplătit şi nu pentru angajator…

Maria Măndiţă, Tudor Neacşu, Ovidiu Amălinei, Elena Parapiru, Cristinel Luca, Teodora Miron

Citit 2229 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.