Interviu cu primarul oraşului, Ionuţ Pucheanu. Investiţii de 300 de milioane de lei în Galaţi (HARTA şi FOTO)

Interviu cu primarul oraşului, Ionuţ Pucheanu. Investiţii de 300 de milioane de lei în Galaţi (HARTA şi FOTO)
Evaluaţi acest articol
(84 voturi)

"Un exerciţiu interesant pe care îl voi face, iar dacă cineva va fi interesat îl voi pune la dispoziţie: ce au reuşit să facă în primii doi ani de mandat primari care sunt ridicaţi acum pe piedestal pe bună dreptate, dl. Boc, dl. Bolojan, dl. Falcă, dl. Scripcaru?”, spune primarul municipiului Galaţi, Ionuţ Pucheanu, în interviul pe care ni l-a acordat. Un interviu din care puteţi afla ce lucrări au demarat sau vor începe în acest an, câte investiţii se vor finaliza în 2018 şi cu ce bani vor fi plătite.

 

- Domnule primar, până acum aţi semnat contractele de finanţare europeană pentru reabilitarea termică a blocurilor G1 şi G8 din Micro 18, pentru anveloparea Şcolii Nr. 3 şi pentru reabilitarea primei zone istorice din Galaţi – imobilul din strada Domnească nr. 58. Ce alte fonduri europene ar mai putea câştiga Galaţiul?

- Aşteptăm să semnăm finanţările europene pentru anveloparea şcolilor nr. 22 şi „Iulia Hasdeu”, unde lucrările sunt deja licitate şi atribuite. Urmează finanţarea pentru achiziţia a 18 tramvaie noi, şi prima parte din proiectul de refacere a liniei de tramvai de la Casa Roşie până în Bariera Traian, la intrarea în depou. Investiţia se va realiza în două proiecte separate. Prima parte pe care o scoatem la licitaţie este Siderurgiştilor - 1 Decembrie, proiect de aproximativ 20 de milioane de euro, şi urmează cealaltă jumătate, încă pe atâţia bani.

Am câştigat contestaţia pentru proiectul de punere în valoare a sitului arheologic Tirighina. Pentru regenerarea urbană a Uzinei de Apă nr. 1 urmează să ne fie predată documentaţia pe care o vom depune, dar sunt banii noştri, n-avem cum să-i pierdem! Mai urmează finanţări pentru: anveloparea a 18 blocuri, reabilitarea, extinderea, modernizarea şi dotarea Unităţii de Primiri Urgenţe şi, respectiv, pentru extinderea ambulatoriului de la Spitalul de Copii, Velo-City – un sistem de bike sharing.

Tot ca proiecte majore, putem obţine finanţare pentru reabilitarea şi dotarea Colegiilor Auto şi „Radu Negru”, dar avem pregătite şi două proiecte de construcţii noi: o grădiniţă cu opt săli şi o grădiniţă cu 12 săli. Forţăm să vedem dacă putem obţine aproximativ cinci milioane de euro pentru refacerea depoului de tramvaie, unde am început deja studiile de fezabilitate. Vrem să mutăm tramvaiele de unde sunt în momentul de faţă, de pe Coşbuc, în depoul pe care îl avem, dar pe care nu prea îl folosim, de la Viaduct.

- În concluzie, câţi bani europeni este pregătit să atragă Galaţiul?

- Având în vedere modul în care se pune problema acum, pentru că ni s-a acordat posibilitatea de supralicitare cu 200 la sută, cred că ne apropiem de 100 de milioane de euro, bani care ar trebui atraşi şi implementaţi, noi ne-am dori până în 2020. Greu de crezut, pentru că procedurile ne omoară! Am să spun: până în 2021-2022, aproape o sută de milioane de euro din fonduri europene vor ajunge strict în municipiul Galaţi.

- În Galaţi s-au deschis, în această primăvară, şantiere noi pe străzile Cerealelor şi dr. Carnabel (între Basarabiei şi Alecsandri) care vor fi modernizate, în Ţiglina II – unde se lucrează la amenajarea arterei, a parcării cu loc de joacă şi părculeţ aferent blocului E6, la Şcoala Nr. 3 - unde a început anveloparea, şi a fost predat amplasamentul pentru a reîncepe lucrările la corpul de clădire abandonat acum mai bine de opt ani, la Şcoala Nr. 7. Unde se vor mai deschide şantiere de lucrări?

- Eu cred că se vor deschide cam peste tot dacă includem şi lucrările din interioarele de cartier. Primele trei scoase la licitaţie sunt Ţiglina I, Mazepa I, Mazepa II şi mai urmează încă trei: zona Aurel Vlaicu – însemnând tot arealul I.C. Frimu, după cum îl cunoaşte lumea, zona Micro 39 A, B, C şi o bucăţică din Micro 13, şi zona Cartierului Dunărea, mă refer la Micro 19, 20 şi 21, tot arealul respectiv. Lucrările vor începe anul acesta, dar în măsura finalizării licitaţiilor. Cel mai probabil, în primele trei se va interveni din iulie – august. Pentru celelalte trei zone, mai devreme de septembrie, e greu de crezut. Mulţi ar spune „vă apucaţi când vine iarna!”. Surprinzător, în ultima perioadă, iarna ţine cu noi. Anul trecut, în cartierele Ţiglina I şi Mazepa, s-a lucrat şi în noiembrie, deci mai prindem cel puţin două luni, ceea ce ar fi suficient pentru începerea lucrărilor.

- Care sunt cele mai importante lucrări care vor demara în 2018?

- Dintre lucrările majore - pentru că asta doresc oamenii să vadă - cea mai importantă, din punctul meu de vedere, şi care va schimba mult imaginea Galaţiului, este amenajarea zonei centrale între Potcoava de Aur şi strada Navelor, limita blocurilor P. O investiţie de 13 milioane de lei cu TVA, cu finalizare în a doua jumătate a lui 2019. Proiectarea este aproape de final, iar lucrările vor începe după a doua jumătate a acestei luni, dinspre Potcoava în jos, spre Spicul. Pentru anul acesta ne-am propus să ajungem până la Pasajul „Dunărea”, urmând ca anul viitor să facem restul, inclusiv pasajul.

Următoarea lucrare ca importanţă este prima parcare supraterană din Mazepa, lângă blocul R5, unde mai sunt vreo două garaje care ar trebui demolate. Vom începe, în primă fază, cu devierea ţevii care trece pe sub viitoarea construcţie şi cred că anul acesta cetăţenii vor putea vedea ieşind structura din pământ, urmând ca ea să fie finalizată anul viitor. O investiţie de 11 milioane de lei cu TVA.

Un alt proiect la care ţin foarte mult şi care se duce, oarecum, în zona de restructurare urbană, este sistematizarea zonei Colegiului Naţional „Mihail Kogălniceanu” (CNMK), investiţie de 5,2 milioane de lei cu TVA. Strada lărgită va mai prelua puţin din aglomeraţia de pe Brăilei, vor dispărea ceva-ceva garaje, vor apărea peste 350 de locuri de parcare, loc de joacă, zone de socializare, şi cred că aducem la un cu totul alt standard întreaga zonă.

Vezi aici harta tuturor lucrărilor derulate de Primăria municipiului Galaţi

Aş putea continua cu intrarea în Galaţi dinspre Tirighina, acolo unde vor începe cât de curând lucrările în valoare de 12 milioane de lei cu TVA. Am avut o mică problemă pentru că ne suprapuneam cu o intervenţie pe care Apă Canal urma să o facă. Nu am fi vrut să ajungem din nou „Doreii” care abia au asfaltat ca să vină cei de la Apă Canal să spargă. Până la urmă am găsit o soluţie: o bucată dintr-un trotuar va fi lăsată liberă tocmai pentru ca Apă Canal să îşi poată face lucrările.

- Când finalizaţi lucrările la intrarea în Galaţi dinspre Brăila? Din câte ştiu, doar Sigiliul lui Petru Rareş mai lipseşte, iar la licitaţiile organizate până acum pentru achiziţia şi montajul acestui obiect de artă urbană nu s-a prezentat niciun ofertant.

- Vom vedea dacă a treia licitaţie va fi cu noroc. Ca să închidem tot arealul respectiv din zona Micro 21 - aţi văzut că am scos brăduleţii aceia de jur-împrejurul ceasului - absolut tot scuarul acela va fi regândit. Va rămâne ceasul ca element central, dar din punct de vedere peisagistic va fi adus în standardul întregii zone. Aţi văzut că bulevardul Galaţi este deja modificat, parcările, trotuarele au fost asfaltate, urmează să venim şi pe stradă efectiv, să-i turnăm un covor asfaltic, şi atunci cei care vor intra dinspre Brăila vor avea un întreg areal care să pară din acelaşi film. Dar toate acestea se vor putea vedea după a doua jumătate a anului. Eu înţeleg că cetăţenii nu mai au răbdare, dar, punând pe hârtie cât durează o licitaţie, mai devreme de un an şi jumătate spre doi ani e aproape imposibil să reuşeşti.

- Ce străzi intră în modernizare în 2018 şi când se finalizează?

- Reabilitarea străzii Basarabiei, între Baia Comunală şi Mihai Bravu, începe şi se va finaliza anul acesta. Vom finaliza străzile Pictor Isser şi Leonida Zamfirescu, iar pentru ultima etapă din Valea Oraşului se finalizează licitaţia. Sunt ultimele nouă străduţe din Valea Oraşului pe care nu s-a intervenit încă. La momentul finalizării, sperăm noi sfârşitul lui 2019, putem spune că toată zona Portului a fost canalizată iar în urma intervenţiilor Primăriei din ultimii ani, nu s-a mai pus problema inundaţiilor când a plouat mai tare. Vom interveni şi la reţeaua de troleibuz acolo unde trebuie să o refacem.

- Cum se face că tocmai la proiectele majore de investiţii apar tot felul de deficienţe, de lucrări suplimentare care necesită documentaţii, timp şi bani? De pildă la prima parcare multietajată e nevoie de devierea reţelelor, la amenajarea zonei centrale s-a uitat tocmai pasajul subteran, doar la sistematizarea zonei CNMK n-am auzit să fie nevoie de lucrări în plus. Dar restul, de ce nu au fost luate în calcul de la bun început?

- În zona CNMK o să auziţi că trebuie Plan Urbanistic Zonal. Am găsit tot felul de subterfugii pentru ca lucrurile să meargă înainte şi să fim în legalitate. Pe de o parte sunt aspecte care intervin în momentul în care ceri avize de la deţinătorii de reţele - Apă Canal, Electrica, Distrigaz. Din păcate, sunt şi societăţi care nu ţin de Primărie şi care nu-şi pot face musai planul de investiţii după nevoile Primăriei. E posibil ca anul acesta, de exemplu, Electrica, Distrigaz să nu aibă prevăzute fonduri pentru a merge în paralel cu investiţia noastră. Nu ne-ar conveni să facem totul frumos şi să vină a doua zi să spargă! De aceea e posibil ca noi să trebuiască să întârziem anumite proiecte sau să le facem separat. Pe de altă parte, nu pot să neg faptul că există scăpări la nivelul aparatului de lucru al Primăriei. Pun presiune destul de mare pe angajaţii Primăriei ca lucrurile să se mişte într-o viteză, şi atunci când nu ai fost învăţat cu un anumit ritm, e posibil să mai apară mici scăpări. Mulţumesc lui Dumnezeu din ce în ce mai puţine sau mai rare!

- Şi cine răspunde pentru aceste scăpări? Pentru că gălăţenii tot aşteaptă să vadă schimbări în Galaţi!

- Cu siguranţă cei vizaţi se ştiu. Ştiu şi câte greşeli admit. Extrem de puţine! Aţi văzut că atunci când am considerat că paharul s-a umplut nu am avut nicio problemă în a-mi schimba „generalii” cum vă place să le spuneţi. Trebuie să le livrăm cetăţenilor Galaţiului lucruri palpabile şi cât mai rapide. Deja avem exemple de bune practici şi în România - oraşele din vestul ţării - unde lucrurile par că au intrat pe un făgaş normal. Din păcate, oamenii compară doar ceea ce le convine. Uitaţi-vă la cei care au reuşit şi care livrează oarecum sistematic lucruri bune către cetăţeni: sunt la al treilea, la al patrulea mandat. Un exerciţiu interesant pe care îl voi face eu – şi pentru liniştea mea – iar dacă cineva va fi interesat îl voi pune la dispoziţie: să vedem ce au reuşit să facă în primii doi ani de mandat primari care sunt ridicaţi acum pe piedestal pe bună dreptate, dl. Boc, dl. Bolojan, dl. Falcă, dl. Scripcaru?

Din păcate, cam asta-i modalitatea noastră de comparaţie: centrul oraşului Oradea, cu un cartier oarecare din Galaţi. Nici cu centrul Galaţiului nu pot să spun că ne mândrim foarte tare în momentul de faţă, dar lucrurile se vor schimba. Din păcate, nu se poate peste noapte! Avem nevoie de bani şi de timp, dar şi de forţă de muncă pentru că e posibil, cât de curând, să fim în postura de a nu mai avea cu cine lucra atâtea câte ne propunem.

- Făcând un bilanţ, care este valoarea totală a investiţiilor care au început sau vor începe în 2018?

- Dacă întrebaţi constructorii, vă vor spune că Galaţiul nu a avut niciodată atâtea licitaţii. Bugetul propriu include şi partea de împrumut bancar. Nicăieri în lume banii de la bugetul local, ceea ce reuşeşti să strângi de la cetăţeni, nu sunt suficienţi şi atunci dezvoltarea merge mână în mână şi cu creditarea. Dacă vom cumula tot ce înseamnă fonduri europene, Programul Naţional de Dezvoltare Locală, împrumuturi, buget propriu, cred că ne ducem în aproximativ 300 de milioane de lei. O sumă extrem de consistentă, care va fi injectată în economia locală, pentru că banii aceştia se vor regăsi, într-un fel sau altul, într-un circuit economic local.

Citeşte şi --> Walk of fame pe Domnească şi un nou concurs de soluţii pentru zona Inelul de Rocadă

Citit 26591 ori Ultima modificare Duminică, 15 Septembrie 2019 00:52

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.