Ce-a făcut Primăria Galaţi cu banii de autobuze. Istoria cheltuirii a 25 milioane de lei (FOTO și DOCUMENTE)
Foto: Iulia Kelt

Ce-a făcut Primăria Galaţi cu banii de autobuze. Istoria cheltuirii a 25 milioane de lei (FOTO și DOCUMENTE)
Pentru a călători cu un aşa autobuz, gălăţenii vor mai plăti dobânda şi ratele unui nou credit
Evaluaţi acest articol
(24 voturi)

Din 25 milioane de lei, bani din creditul de 100 milioane de lei pe care aleşii locali i-au alocat în 2017 pentru achiziţia de autobuze, n-a mai rămas, în prezent, nici măcar un bănuţ. În decursul celor doi ani, suma stabilită iniţial pentru autobuze a tot fost diminuată, până a ajuns la zero. Banii respectivi au fost redistribuiţi către alte obiective de investiţii, care nu figurau în lista iniţială pentru care s-a luat creditul. Pentru că un sfert din suma împrumutată nu-i tocmai un mizilic, am încercat să vedem unde s-au dus banii de autobuze.

Săptămâna trecută, Consiliul Local a decis contractarea unui nou credit, în valoare de 100 milioane de lei. Din aceşti bani, 31,2 milioane de lei vor majora capitalul SC Transurb, pentru a-i permite achiziţia a 40 de autobuze Euro 6, iar 30 milioane de lei sunt alocate pentru cumpărarea de autobuze hibrid.

Dacă pentru prima sumă se va semna astăzi contractul de achiziţie, pentru cea de-a doua rămâne de văzut dacă va fi cu adevărat folosită pentru autobuze hibrid. Şi spunem asta privind ce s-a întâmplat cu cele 25 milioane de lei alocate pentru achiziţia de autobuze din creditul de 100 milioane de lei contractat în 2017.

Cei mai mulţi bani din primul credit

Pe 31 mai 2017, aleşii locali au aprobat contractarea unui împrumut de 100 milioane de lei de la CEC Bank, pentru realizarea a zece obiective de investiţii.

În iulie acelaşi an, împrumutul era defalcat pe obiective de investiţii şi achiziţii. Cea mai mare parte a sumei, 25 milioane de lei, era alocată achiziţiei de autobuze, ultima din lista de obiective. Pe listă mai figurau: centrale termice unităţi de învăţământ - 18 milioane de lei, câte 10 milioane de lei pentru construire parcare surpraetajată aferentă blocului R5 din Mazepa I, resistematizare strada Brăilei între bulevardul Dunărea şi intrarea în municipiul Galaţi (fost DN 2B Tirighina), reabilitare infrastructură transport inclusiv viaducte axa Est-Vest, intrări în Galaţi (strada Basarabiei, între Traian şi Mihai Bravu) şi, respectiv, amenajare zonă centrală între strada Navelor, limita blocurilor P şi Potcoava de Aur. Mai erau repartizate câte 5 milioane de lei pentru amenajare extindere Talcioc şi amenajare târg auto strada Macului, 4 milioane de lei pentru modernizare Parc Eminescu şi 3 milioane de lei pentru amenajare parcare şi parc Ţiglina II, aferent blocului E6.

Prima modificare

La finele lunii octombrie 2017, creditul şi lista aveau să sufere prima modificare. Erau introduse alte patru noi obiective de investiţii: amenajare scuar bulevardul Galaţi - strada Oţelarilor - 3 milioane de lei, construire locuinţe sociale Micro 17 şi alimentare cu energie electrică a acestor locuinţe - câte 2 milioane de lei şi remedierea accidentului de teren de pe bulevardul Marii Uniri, zona Elice, Faleza Superioară şi Inferioară - 1,5 milioane de lei. Din fericire, autorităţile nu s-au atins de banii de autobuze!

Banii erau luaţi de la centralele unităţilor de învăţământ - 5 milioane de lei (contractul fusese atribuit cu o valoare mai mică), amenajarea extinderii Talciocului - 1,19 milioane de lei şi amenajarea târgului auto - 2,3 milioane de lei. Justificarea autorităţilor era că, pentru anul 2017, Comisia de Autorizare a Împrumuturilor Locale a alocat un plafon de 25 milioane de lei din credit, bani care trebuie cheltuiţi, prin urmare e necesară redistribuirea sumelor către lucrările aflate în derulare.

15 milioane de lei dintr-un foc

În februarie 2018, din cele 25 de milioane de lei alocate din credit pentru achiziţia de autobuze mai rămâneau doar 10. Prin votul aleşilor locali, care n-au avut nimic de obiectat, sumele şi lista de investiţii au fost din nou modificate. Cei mai mulţi bani au fost luaţi de la autobuze - 15 milioane de lei şi de la reabilitarea străzii Basarabiei - 6,1 milioane de lei. Extinderea Talciocului rămânea fără bani, fiindu-i luate toate cele 3,8 milioane de lei, iar la parcarea supraetajată din Mazepa I finanţarea era diminuată cu 1,2 milioane de lei. Explicaţia autorităţilor era că "redistribuirea sumelor alocate din împrumutul CEC a devenit necesară întrucât pentru unele proiecte s-au finalizat procedurile de achiziţie, fiind stabilite valorile finale".

În schimb, lista de investiţii se lungea de la 14 la 24 de obiective! Astfel, erau incluse: sistematizare zona Colegiul Naţional "Mihai Kogălniceanu" - 5,2 milioane de lei, modernizare Aleea Păcii (strada Moruzzi nr. 74-82) - 160.000 de lei, modernizare strada Pictor Isser - 2,5 milioane de lei, modernizare străzi Valea Oraşului - 1 milion de lei. Erau introduse şi proiecte cu finanţare europeană: anveloparea şcolilor gimnaziale nr. 3 şi 22 - câte 700.000 de lei, creşterea performanţei energetice la blocurile de locuinţe G1 şi G8 din Micro 18 - 800.000 şi, respectiv, 700.000 de lei, reabilitare zonă istorică municipiul Galaţi - reabilitare imobil strada Domnească nr. 58 - 200.000 de lei, modernizare strada Siderurgiştilor şi strada 1 Decembrie 1918 - 1,5 milioane de lei.

Alte lucrări cuprinse deja în listă primeau suplimente financiare cu sume cuprinse între câteva sute şi câteva mii de lei. Iată-le pe cele mai consistente: construire locuinţe sociale Micro 17 - 4,5 milioane de lei, amenajarea zonei centrale - 4,3 milioane de lei, resistematizare strada Brăilei - 2,1 milioane de lei, târg auto - 1,3 milioane de lei, amenajare scuar bulevardul Galaţi - strada Oţelarilor - 1,1 milioane de lei.

Alte 9 milioane de lei luate de la autobuze!

La finele lunii august 2018, din cele 10 milioane de lei rămase pentru autobuze erau luate peste 9 milioane de lei şi mai rămâneau doar 939.578 de lei. "Documentaţia de atribuire pentru achiziţie autobuze este încă în etapa de revizuire, suma putând fi redistribuită către alte obiective de investiţii care sunt deja în derulare", se preciza în expunerea de motive a proiectului.

Întrebat de consilierul local PNL Onuţ Atanasiu, primarul Ionuţ Pucheanu răspundea ferm: "Achiziţia de autobuze merge mai departe! Bani vor fi şi pentru asta, surprinzător pentru extraordinar de mulţi care se întreabă de unde tot facem atâtea lucrări şi de unde avem atâţia bani. Anul acesta vom realiza licitaţia, deci posibilitatea de a face vreo plată pentru autobuze este spre imposibil, temporar vorbind", declara primarul, estimând că în ianuarie 2019 ar putea fi semnat contractul pentru autobuze şi că până la acea dată nu e nevoie de aceşti bani. "Dacă vă întrebaţi de unde vom lua banii, avem calculele noastre: urmează să ne intre banii din fondurile europene, pe retrospective", declara Pucheanu.

În afara celor 9 milioane de lei luate de la autobuze, erau scăzute alocările pentru: târgul auto - 3,9 milioane de lei şi, respectiv, amenajarea zonei centrale - 1 milion de lei.

Lista de obiective de investiţii finanţate din credit se lungea la 28, fiind introduse în plus: refacere sistem rutier şi regenerare urbană în interiorul cartierelor Ţiglina I, Mazepa I şi Mazepa II - câte 1,7 milioane de lei, achiziţie şi montaj instalaţii de producere a energiei termice în municipiul Galaţi - 3,8 milioane de lei.

Erau majorate finanţările şi pentru alte lucrări cuprinse deja în listă, cea mai mare fiind pentru strada Basarabiei - 4,7 milioane de lei.

Lista s-a tot lungit

La finele lunii septembrie 2018, celebra listă de investiţii creditate a suferit o nouă modificare. S-au redus cu câte 1,3 - 1,4 milioane de lei sumele alocate pentru lucrările în interiorul cartierelor şi s-au suplimentat din nou obiectivele de investiţii, lista ajungând la 33. Iată şi noutăţile: sisteme de încălzire pentru unele imobile aparţinând municipiului Galaţi - 490.000 de lei, centrală termică la Liceul Teoretic „Sfânta Maria” - 300.000 de lei, reabilitare reţea electrică de transport public cu troleibuze - 1,3 milioane de lei, eficientizarea transportului public local (e-ticketing) - 290.000 de lei şi resistematizare rigolă Cimitir „Ştefan cel Mare” - 290.000 de lei. Finanţarea pentru strada Basarabiei era suplimentată cu 1,3 milioane de lei.

Tot s-a mai putut lua!

Banii pentru achiziţia de autobuze - 939.578 de lei - rămâneau neatinşi doar până în noiembrie 2018, când suma era micşorată cu 38.735 de lei! Extinderea Talciocului dispărea cu totul din lista celor 33 de obiective de investiţii, rămase 32, lucrări care sufereau majorări sau diminuări ale alocărilor financiare din credit.

Listă care era modificată din nou şi în decembrie 2018. Pe lângă sumele redistribuite între obiectivele de investiţii apărea şi o lucrare nouă: modernizarea străzilor Cerealelor şi Dr. Carnabel (între Basarabiei şi Vasile Alecsandri) - 484.000 de lei.

Adio, bani de autobuze!

În aprilie anul acesta, ultimii bani rămaşi din credit pentru achiziţia de autobuze - 900.842,61 de lei - au fost luaţi şi redistribuiţi. Aşa cum şi sumele alocate celorlalte 32 de obiective de investiţii rămase în listă au suferit noi modificări, în plus sau în minus.

De soarta autobuzelor a avut curiozitatea să întrebe consilierul local PNL Onuţ Atanasiu: "Poate că din neatenția noastră sau poate că cineva intenționat nu a mai luat aceste autobuze, am folosit banii pentru altceva și lucrurile, poate și din această cauză, merg cum merg la Transurb…".

"Evident că un împrumut se modifică sau nevoile în decursul timpului pot apărea sau pot dispărea. Pot apărea alte priorități față de cele inițiale", a replicat primarul Ionuţ Pucheanu.

La acel moment, edilul argumenta că sunt în derulare licitaţiile pentru achiziţia a 40 de autobuze Euro 6 de către Transurb şi a 20 de minibuze de către Primărie. Contractele sunt atribuite în prezent. Primul dintre acestea, pentru cele 40 de autobuze, va fi semnat astăzi şi va fi finanţat din noul împrumut contractat de Primărie la EximBank. Un împrumut care promite şi achiziţia de autobuze hibrid. Nu se ştie câte… Totul este să nu aibă soarta împrumutului din 2017…

Foto credit: Iulia Kelt și Sonia Baciu

Documente:

Citit 9604 ori Ultima modificare Marți, 23 Iulie 2019 00:03

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.