Înmatriculăm maşini englezeşti, cu volan pe dreapta? Of course!

Înmatriculăm maşini englezeşti, cu volan pe dreapta? Of course!
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Maşinile englezeşti – mai ieftine, deci mai bune? *

După ce ne-au întrebat cititorii revoltaţi „De ce permite statul român înmatricularea maşinilor cu volan pe dreapta?”, ne-am informat şi am aflat: statul permite înmatricularea acestor maşini pentru că aşa procedează majoritatea statelor din Uniunea Europeană. Bineînţeles, există şi excepţii.

Schimbaţi farurile şi gata!

În România, singura regulă impusă maşinilor aduse din ţările cu trafic pe stânga (şi care au volanul pe dreapta) este să-şi schimbe farurile. Proiectoarele originale îi orbesc pe ceilalţi şoferi prezenţi în trafic, ele fiind direcţionate să bată spre stânga.

În rest, şoferul nu este obligat să aducă nicio modificare maşinii importate. Ce dacă din afară totul pare pe dos? Cei care au condus o maşină cu volan pe dreapta spun că avem prea multe prejudecăţi.

„După câteva sute de metri, uiţi că ai volan pe dreapta”

„Se conduce foarte uşor. M-am urcat din curiozitate pe maşina adusă de fratele meu din Anglia şi mi-a venit foarte uşor să o conduc”, povesteşte Marian Oprea, 32 de ani, din Galaţi.

„Da, schimbi mâna cu care schimbi vitezele. Da, şi mâna asta este stânga. Şi ce? Este foarte simplu. Este puţin mai dificil doar la depăşirea TIR-urilor, pentru că nu poţi să te asiguri când eşti foarte aproape de spatele TIR-ului: înseamnă să ˝ieşi˝ prea mult şi să fii agăţat, sau chiar să existe impact frontal, dacă şi maşina care vine de pe contrasens este şi ea lipită de axul drumului”.

„În cazul volanului pe dreapta, trebuie să începi depăşirea cam cu 100 de metri înainte de a ajunge în dreptul TIR-ului. În rest, deosebirile sunt nesemnificative, după câteva sute de metri parcurşi deja uiţi că ai volanul pe dreapta”.

Preţuri mai convenabile

Nu numai că deosebirile sunt mici – după cum susţine Marian -, dar şi preţurile sunt avantajoase. Tot el confirmă: „Fratele meu şi-a luat Volkswagenul ăsta cu 2.000 de euro mai ieftin decât dacă l-ar fi cumpărat cu volanul normal, pe stânga. Acesta chiar e un avantaj”.

70 la sută din distanţa totală a drumurilor care acoperă Terra sunt direcţionate pe partea dreaptă (ca în România). Restul de 30 la sută au traficul orientat pe stânga.

Cum este şi firesc, traficul „de dreapta” necesită, de obicei, maşini cu volan pe stânga (cazul nostru). La fel, în cazul traficului „de stânga” – maşinile au volan pe dreapta.

Trafic „pe stânga” – invenţie pentru dreptaci

76 de ţări din lume circulă pe stânga. Dintre acestea, cea mai faimoasă este Marea Britanie, dar şi Bahamas, Australia, Hong Kong, Jamaica, India, Noua Zeelandă, Malaezia, Thailanda, Indonezia şi Japonia sunt în aceeaşi situaţie.

Pe de altă parte, 164 de ţări ţin „dreapta” – sunt majoritatea statelor care vă vin în minte, în frunte cu Statele Unite. 

Traficul pe partea stângă a drumului pare să fie – spune legenda - o consecinţă a drumurilor făcute de către neguţătorii care îşi duceau bagajul (şi pe ei înşişi) pe cai: oamenii ţineau frâiele şi marfa cu o mâna stângă (majoritatea fiind dreptaci), pentru ca dreapta să fie liberă pentru a saluta sau a se apăra cu sabia.

Reguli pe mapamond

Pe mapamond, fiecare ţară are regulile ei. În Uniunea Europeană, în general, pot fi înregistrate orice fel de maşini, indiferent de orientarea volanului.

Şi asta se întâmplă ca o consecinţă a  tratatului de la Viena asupra călătoriei pe drumurile publice, semnat în 1968: „Toate vehiculele aflate în traficul internaţional trebuie să îndeplinească cerinţele tehnice în vigoare în ţara de înregistrare, când intră prima dată în service”.

Cu toate acestea, ţări precum Polonia (membră UE), Ucraina, Slovacia (UE) şi Lituania nu permit înmatricularea maşinilor cu volan pe dreapta. Acestor ţări li se va alătura, din 2012, şi Serbia.

De asemenea, în Rusia, statul a cerut instituirea legii care prevede schimbarea volanului de pe dreapta pe stânga, pentru a face posibilă înmatricularea.

La Galaţi, numărul maşinilor cu volan pe dreapta rămâne nesemnificativ. Nu de alta, dar să vedeţi cum ne speriem noi, şoferii, la semafor, când ni se pare că se dă jos şoferul şi lasă maşina baltă.

Citit 5033 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.