Subiecte mai uşoare la limba română, pentru clasa a VIII-a

Subiecte mai uşoare la limba română, pentru clasa a VIII-a
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Asta susţine inspectoarea de limba şi literatura română Nicoleta Crînganu * Elevii au scăpat de «toceala» pe dinafară * Pragmatism în defavoarea cititului *

Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării a publicat recent pe site, la adresa http://subiecte2010.edu.ro/,  câte două variante de subiecte la testele de evaluare la clasa a VIII-a, la cele două discipline la care se va susţine examenul -imba şi literatura română şi matematică. 

Nu se pune accent pe memorarea mecanică

Pe marginea modelelor de subiecte la limba şi literatura română am discutat cu inspectoarea de specialitate – profesoara Nicoleta Crînganu (FOTO), care ne-a declarat că noutatea faţă de subiectele de anul trecut este legată de faptul că, în loc de un singur text-suport, elevii vor avea două texte:

„Este vorba de un text literar, cu două cerinţe de limbă şi trei de înţelegerea textului,  şi unul nonliterar, cu două cerinţe de înţelegere şi două de gramatică”.

„De asemenea, faţă de anul trecut, când elevii aveau de redactat o ˝demonstraţie˝ (cum  îi spuneau) pe care, de cele mai multe ori, o învăţau pe de rost, acum au două compuneri, mai mici, de 10-15 rânduri, cerinţele fiind tot cele cunoscute de ei – să explice semnificaţii, să rezume, să indice nişte trăsături ale genului/speciei, pe baza textului suport, să exprime un punct de vedere”.

„Aşa nu mai trebuie să înveţe pe de rost nişte texte redactate de către profesor”, susţine inspectoarea de limba şi literatura română.

Textul nonliterar, binevenit

Nicoleta Crînganu mai crede că cerinţele de limba română, pe un text literar, sunt mai greu de rezolvat, pentru simplul fapt că se operează cu abaterea de la norma lingvistică, nu cu norma (limba literară):

„Din acest punct de vedere, un text literar este mai greu decât un text nonliterar. Trebuie să recunoaştem şi faptul că, atât  în afara şcolii, cât şi în şcoală, numărul de texte literare de citit este mai mic decât cel al textelor nonliterare”.

„Deci, din acest punct de vedere, modificarea de subiecte (speranţa mea este că va antrena şi o modificare a modului de a preda limba şi literatura română la gimnaziu) este benefică”.

„Dar, evident, nu pot să nu îmi exprim nostalgia pentru faptul că suntem obligaţi, ca profesori de literatură, să gândim tot mai pragmatic, în defavoarea educării sensibilităţii şi a simţului estetic”.

Subiecte care fac trecerea la testele PISA

Subiectele doar fac trecerea spre cele de tip PISA: „Deocamdată, la noi modificarea nu este radicală, pentru că, evident, nu vrem să îi zăpăcim pe copii. Şi pentru că, am mai spus-o, ca să dai examene de tip PISA, trebuie să schimbi şi predarea disciplinei”, mai spune Nicoleta Crînganu.

Citit 1559 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.