Examenele orale se impun cu greu

Examenele orale se impun cu greu
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* După ce s-a lovit de reticenţa studenţilor, impunerea examenelor orale se face treptat *

Examenele orale se impun greu la Universitatea „Dunărea de Jos”. Deşi Senatul a luat în discuţie folosirea într-o măsură cât mai mare a acestei modalităţi de examinare, deocamdată, în pragul sesiunii de iarnă, se pare că tot lucrările scrise vor fi preferate. Şi asta în principal pentru că studenţii s-au opus cât au putut în consiliile profesorale modificării modalităţii de examinare.

„Studentul trebuie învăţat să poarte un dialog”

Există două curente în acest moment în universitate, iar fiecare dintre acestea are argumente. Pe de o parte, conducerea instituţiei susţine că, prin examenele orale, se limitează posibilităţile de fraudă şi, în plus, studenţii sunt învăţaţi să devină buni oratori, una dintre competenţele importate cerute de piaţa muncii în ultimii ani.

„Întâmplător, examenul scris a fost şi pe placul studenţilor şi ştim foarte bine de ce. Pentru că nu necesită înţelegere. Am avut lucrare de nota 10 şi când am întrebat studentul ceva se vedea că nu avea nicio legătură. Studentul mergea foarte mult pe memorare, un lucru dezastruos”.

„Şi, de ce să nu o spunem, au apărut şi metodele acestea de fraudă, cu hands-free şi aşa mai departe. Şi dacă îmi cereţi mie părerea, pentru cineva care vrea să se numească absolvent al unei facultăţi, care să câştige experienţă prin care să se poată prezenta apoi în faţa unei comisii, mi se pare că un număr de examene orale ar trebui să existe. Studentul trebuie învăţat să poarte un dialog”.

„Oricât ar fi profesorul de slab sau de bun, te poate aprecia mult mai bine dacă porţi o discuţie. Acolo se vede ce ştii”, a spus recent rectorul Universităţii „Dunărea de Jos”, prof. dr. Viorel Mînzu, în cadrul unei dezbateri desfăşurate la sediul „Vieţii libere”.

„Un examen oral nu poate fi contestat”

Pe de altă parte, studenţii spun că, în acest fel, creşte doza de subiectivism în examinare şi, în plus, un examen oral nu poate fi contestat.

„M-am consultat cu mulţi dintre studenţi. Mulţi au fost împotriva examenului oral din simplul motiv că acesta nu poate fi contestat. Iar studenţii se tem şi de subiectivismul cadrelor didactice. Chiar dacă studentul va şti subiectele la perfecţie, cadrul didactic poate oricând să vină cu o întrebare încuietoare care să îi facă să primească o notă mai mică sau chiar să pice un examen”, a explicat Dorin Coteţ, preşedintele Ligii Studenţilor.

„Trebuie să îi pregătim ca buni oratori”

Pentru a afla care e situaţia programării examenelor orale în prag de sesiune, am luat legătura cu conducerea Facultăţii de Drept, acolo unde examinarea orală ar trebui să fie foarte des întâlnită datorită specificului meseriilor pentru care se pregătesc studenţii de aici.

„La noi în Consiliul Profesoral studenţii au fost reticenţi în a aplica recomandarea conducerii universităţii, astfel că nu am aplicat o modificare radicală. Unde s-a putut, dăm examen oral, însă e şi în funcţie de programarea analitică a examenelor pe discipline. Sunt unele discipline care se pretează, sunt altele care nu se pretează”.

„Oricum, noi încercăm să trecem treptat la această modalitate de examen, pentru că una dintre obligaţiile noastre este să îi pregătim ca buni oratori. Studentul trebuie să înveţe să argumenteze un punct de vedere, să fie spontan, să fie convingător”.

„De asemenea, încercăm să îi convingem pe studenţi că e o chestiune care ţine de formarea lor. Pe de altă parte, nu le putem impune anumite lucruri pentru că în relaţia noastră este vorba despre un parteneriat. În acest moment, avem un număr destul de mic de examinări orale, dar sperăm să fie mai multe în viitor”, a explicat conf. dr. Oprea Răducan, de la Facultatea de Ştiinţe Juridice, Sociale şi Politice.

Comentariu foto: La examene, studenţii se simt mult mai bine în compania tuturor colegilor

Citit 759 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.