Ne-a vizitat la redacţie, un cititor în vârstă, suferind cu inima şi nemulţumit din cauza faptul că nu-şi mai poate procura în regim de compensare tratamentul specific. Cauza: i-a expirat scrisoarea medicală şi, susţine dumnealui, a fost programat pentru eliberarea alteia noi abia la începutul lui 2011.
Văzând că nu e chip să o scoată la capăt, Alexandru Trifan (74 de ani), din Tudor Vladimirescu, ne povesteşte că a depus o plângere şi că a încercat să determine Direcţia Judeţeană de Sănătate Publică şi Spitalul Judeţean să îi rezolve problema cât mai repede. Evident, nu a reuşit pe această cale, pentru că nici n-ar fi avut cum.
În acest caz e de vină şi sistemul, deşi pacientul ar fi avut posibilitatea să ocolească necazul în care se găseşte acum. Suntem siguri că de acum, mai bine informat, se va descurca.
Cine e de vină?
Evident, spre cineva ar trebui să putem arăta cu degetul, atunci când un gălăţean are de suferit. Când li se spune că medicul îi poate primi abia peste câteva luni, pacienţii îşi pierd adesea răbdarea. Pe bună dreptate, spunem noi.
Totuşi, să nu uităm că de vină nu sunt angajatele care fac programările la ghişeul Ambulatoriului şi nici medicii care consultă. De vină este numărul redus de specialişti, fapt care face ca numărul de consultaţii acordate zilnic să fie unul destul de mic.
Din câte ştim noi, un consult de specialitate nu poate dura, potrivit legii, mai puţin de 15 minute. Astfel, în timpul programului de cabinet de două ore, medicul specialist poate vedea maxim 8 pacienţi. Dacă în cabinetul respectiv se lucrează în regim de tură-contratură, pot intra 16 pacienţi. Şi cum bolile cardio-vasculare sunt răspândite în rândul populaţiei, vă puteţi da seama că şi adresabilitatea la Cardiologie e crescută.
Ce pot face pacienţii?
Suntem cu toţii asiguraţi în sistemul public de sănătate şi avem dreptul să primim servicii medicale atunci când avem noi nevoie de ele, nu atunci când îşi permite policlinica să ni le ofere! O gândim cu toţii şi avem perfectă dreptate.
Totuşi, traversăm o perioadă în care nu vom rezolva nimic dacă îl luăm pe „Nu!” în braţe. În loc să ne plângem şi să depunem reclamaţii, am putea încerca să ne descurcăm cumva într-un sistem care va continua să ne dea, fără doar şi poate, mari bătăi de cap.
Spre exemplu, pe domnul Trifan, care cel mai probabil va trebui să-şi cumpere şi Betaloc-ul şi Reductal-ul cu bani din buzunar câteva luni, l-am sfătuit să vină la consult atunci când este programat şi să-şi ia o altă scrisoare medicală.
În plus, să ţină minte când expiră aceasta şi să se programeze - chiar şi cu câteva luni înainte - la un nou consult în Ambulatoriul Judeţeanului, pentru a nu mai ajunge într-o situaţie atât de neplăcută.
Ca să vedem cu ochii noştri cum mai stau lucrurile, am trecut ieri pe la ghişeul unde se fac programările pentru consulturile de specialitate, în Ambulatoriul Judeţeanului.
Am aflat că, într-adevăr, la Cardiologie se fac programări pe mai multe luni, dar că data consultului depinde de problema pe care o are pacientul. Astfel, un pacient cu o afecţiune şi o stare mai gravă va avea prioritate în faţa altuia căruia îi trebuie o scrisoare medicală.
La Ortopedie, Oftalmologie sau Endocrinologie, din câte am înţeles, programări se fac în continuare şi pentru zilele următoare.