Patimile Basarabiei

Patimile Basarabiei
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Garduri urâte strică imaginea de ansamblu * O pistă de biciclete trasată din birou * Lucrări de asfaltare acum, pe frig şi trafic aglomerat – demonstraţie de gândire în perspectivă *

Cine a urmărit istoria ultimilor zeci de ani poate spune fără să greşească faptul că strada Basarabiei are un destin extrem de dur. Totul a început pe vremea când primar era Eugen Durbacă, iar lucrările de modernizare a străzii au început cu tăierea arborilor monumentali care mărgineau, de o parte şi alta, artera.

La fel ca bordurile de granit, scoase de pe stradă şi nicicând puse la loc, nici umbra teilor nu s-a mai întors pe Basarabiei. În locul teilor de altădată nu s-au plantat alţi copaci – iar dacă s-a făcut ceva, a fost doar de faţadă, acţiunile au fost timide, iar numărul copacilor care s-au prins, foarte mic.

Dar patimile străzii Basarabiei nu s-au terminat o dată cu modernizarea tronsonului cuprins între Domnească şi Coşbuc. În urmă cu un an şi jumătate, au început lucrările la al doilea tronson, cuprins între Coşbuc şi Piaţa Energiei. Lucrările s-au desfăşurat mult mai repede decât cele anterioare – aici au fost bani europeni, cu termene stricte! -, dar asta nu a însemnat şi o reuşită în totalitate.

Strada, acum modernizată, scoate şi mai uşor în evidenţă aspectele negative, pentru corectarea cărora autorităţile locale ar trebui să intervină.

O primă problemă, aspectul: asfaltul nou, bordurile impecabile şi vopseaua abia uscată de pe trotuare contrastează cu aspectul neglijent dat de garduri care stau să cadă (FOTO 3). În alte ţări,  proprietarii clădirilor sunt obligaţi să le întreţină şi să le asigure un anumit aspect estetic, riscând chiar să încaseze amenzi dacă nu se conformează.

Dacă în SUA poţi fi amendat pentru că nu ţi-ai tuns peluza, de ce în Galaţi nu ar putea fi  obligat proprietarul unui astfel de gard să îl refacă sau măcar să îl vopsească? Că doar nu vorbim de impunerea unor decizii dure, precum eliminarea tradiţiei urbane de a agăţa lenjeria, la uscat, pe balcon, de tot cartierul ştie culoarea preferată din dormitor…

O altă problemă a străzii Basarabiei se referă la pistele de biciclete; trasate cu portocaliu, pe trotuare, acestea demonstrează încă o dată – deşi chiar nu mai era nevoie! – că proiectantul lucrării a dormit sau că administratorul drumurilor s-a trezit, la sfârşitul investiţiei, că vrea piste de biciclete şi, treaz fiind, evident, în birou, a decis trasarea pistelor.

Pe o porţiune măricică de drum, pista de biciclete de pe trotuar este chiar trotuarul; cum cred cei de la Primărie că pot circula pe acolo, concomitent, un biciclist şi un pieton?, nu se ştie, însă cu siguranţă că din birou există o rezolvare. (FOTO 2).

Dar să nu credeţi că patimile străzii Basarabiei durează doar… până în Coşbuc! De marţi, fără să-i anunţe pe miile de şoferi care folosesc, zilnic, strada, pentru a traversa oraşul de la Vest la Est, Primăria a luat decizia reparării bucăţilor de asfalt deteriorat, de către angajaţii Ecosal. Este vorba despre porţiunea de-a lungul liniilor de tramvai, distrusă din primăvară.

„Am aflat că lucrările au început acum, pentru că acum s-a reluat şi transportul tramvaielor pe Basarabiei, iar acele probleme afectează siguranţa transportului. Până acum nu s-a lucrat, pentru că nu circulau tramvaiele, din cauza lucrărilor de modernizare”, am aflat de la biroul viceprimarului municipiului Galaţi, Nicuşor Ciumacenco.   

Şi totuşi, având în vedere că se ştia că în această toamnă se reia circulaţia tramvaielor (căci termenul de finalizare a lucrării europene era bătut în cuie!), nu era mai firesc să se lucreze astă vară? Perioadă în care gălăţenii erau în concediu şi, ca atare, traficul era mult aerisit pe Basarabiei.

Numai că mintea sclipitoare care a gândit ca asfaltările să înceapă acum nu a luat în consideraţie nici faptul că temperatura a scăzut puternic (iar din câte ştim noi – că suntem ingineri cu toţii! – pe frig nu prea se fac asfaltări) şi nici traficul aglomerat.

Citit 1063 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.