Poluarea pe Dunăre, monitorizată de nemţi

Poluarea pe Dunăre, monitorizată de nemţi
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Scurtarea timpilor de intervenţie şi a formalităţilor vamale în cazul unor poluări accidentale pe Dunăre şi în Deltă, dar şi stabilirea unor proceduri de bună practică în astfel de cazuri între autorităţile din România, Republica Moldova şi Ucraina sunt temele care vor fi aprofundate în aceste zile la Galaţi, între autorităţile situaţiilor de urgenţă din cele trei ţări.

Discuţiile purtate în oraşul nostru sunt monitorizate de germani, deoarece guvernul acestei ţări este cel care finanţează proiectul de gestionare a pericolelor şi crizelor în Delta Dunării, în cadrul Convenţiei UNCE privind efectele transfrontaliere ale accidentelor industriale. Practic, scopul proiectului este acela de armonizare a legislaţiei din Uniunea Europeană, Republica Moldova şi Ucraina pentru intervenţii comune în cazul unor poluări accidentale transfrontaliere.

„În momentul de faţă, dacă se produce o poluare accidentală în Republica Moldova, noi nu putem trece graniţa să ajutăm, pentru că suntem verificaţi ca orice cetăţean obişnuit care ajunge în vamă, iar verificările pot dura chiar şi mai multe zile.

Tocmai de aceea discutăm în cadrul acestui proiect comun, pentru a scurta timpii de intervenţie, dar şi formalităţile vamale. Vom urmări şi cum s-au aplicat controalele la operatorii economici care procesează substanţe chimice industriale, care, în cazul unui accident, ar avea un efect major asupra mediului înconjurăror”, ne-a declarat colonelul Ion Olaru, şeful Serviciului Protecţie, Pregătire şi Educaţie Preventivă a Populaţiei Galaţi (fosta Protecţie Civilă).

De ce au loc discuţiile la Galaţi? „Pentru că de aici începe Delta” – au căzut de acord toţi cei prezenţi, bazându-se pe distanţa mică dintre oraşul nostru şi Tulcea.

„Imaginaţi-vă o zi de noiembrie, cu ceaţă, în care întunericul se lasă încă de la ora 4 după-amiaza. Gândiţi-vă ce se întâmplă dacă mai sus de Brăila, la Frecăţei, de exemplu, o navă îşi descarcă santina în Dunăre. Fluviul curge cu 5 kilometri pe oră, iar până a doua zi dimineaţă, poluarea ajunge deja la Tulcea şi pe Braţul Chilia, iar asta înseamnă că am scăpat-o deja în Deltă”, ne-a spus şi colonelul Vasile Balaban, adjunct al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Galaţi.

Pregătiri pentru posibile accidente industriale

„Scopul nostru în acest proiect este să trecem de la teorie la practică. Vom evalua metodologiile de control care se aplică în terminalele petroliere din Galaţi şi Giurgiuleşti şi ne vom concentra pe modul în care se poate îmbunătăţi cooperarea dintre România, Republica Moldova şi Ucraina în managementul crizei în cazul unor accidente industriale.

Nu trebuie să ne temem de identificarea unor lacune, pentru că pentru asta suntem pregătiţi, pentru asta avem proiecte. E mai bine să descoperim o lacună în timpul proiectului, decât să ne confruntăm cu un accident real. Probabil nu există nicio ţară în care totul e perfect”, ne-a declarat Lukasz Wyrowski, reprezentant UNCE.

„Vorbim aici de măsuri pe termen scurt, mediu şi lung pentru îmbunătăţirea nivelului de siguranţă. Măsurile pe termen scurt şi mediu sunt mai puţin costisitoare şi pot fi aplicate cu uşurinţă în maximum câteva săptămâni, dar cele pe termen lung necesită investiţii substanţiale”, a afirmat şi Gerhard Winkelmann-Oei, reprezentant al Federal Agency for Environment (Germania).

„Adevărul este că nu ne concentrăm pe probleme care pot apărea doar în această zonă. Vrem să folosim acest proiect pentru a câştiga experienţă şi pentru a îmbunătăţi metodologiile de verificare, pentru ca mai multe state să beneficieze de ceea ce învăţăm noi aici”, a punctat şi Chris Dijkens, specialist olandez în cadrul acestui proiect.

Astăzi, delegaţii celor trei state membre ale proiectului şi specialiştii germani vor face o vizită la Unicom Oil Terminal din Galaţi şi la terminalul petrolier din Giurgiuleşti. Aceeaşi verificare se va face, însă cu alt prilej, şi în Ucraina, la terminalele din Reni sau Ismail.

Citit 1127 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.