Creierul „popcorn” pericolul distracțiilor digitale

Creierul „popcorn” pericolul distracțiilor digitale
Evaluaţi acest articol
(2 voturi)

Ai uitat geamul de la balcon deschis și începe să plouă. Vrei să-i trimiți un mesaj copilului tău să-l închidă, dar când deschizi telefonul, apare o notificare despre o superreducere. Înainte să-ți dai seama, ai deja patru produse în coș, în timp ce melodia preferată s-a repetat de patru ori în căști și te-ai implicat într-o discuție aprinsă pe grupul clasei fiului tău. Când revii la realitate, ai ajuns deja în stația unde trebuie să cobori, iar geamul uitat deschis ți-a ieșit complet din minte. Această incapacitate de a menține atenția și tendința constantă de distragere sunt exemple tipice ale fenomenului cunoscut sub numele de creier „popcorn”, explică psihologul Andreea Dumitru pentru HotNews.

Psihologul subliniază că acest fenomen este periculos pentru adulți, dar cei mai afectați sunt copiii și adolescenții, al căror creier este încă în dezvoltare, ceea ce poate avea consecințe asupra dezvoltării lor cognitive și emoționale: „Creierul adolescentului se află într-un moment critic al dezvoltării cognitive și emoționale, fiind mai vulnerabil în fața stimulilor digitali constanți. Spre deosebire de adulți, adolescenții nu au încă deplin dezvoltate mecanismele de autocontrol și reglare emoțională. De aceea, fragmentarea atenției și expunerea excesivă la notificări, jocuri sau social media pot avea efecte negative pe termen lung asupra capacității lor de concentrare, învățare și gestionare a emoțiilor.”

Conceptul de creier „popcorn” a fost introdus în 2011, de cercetătorul David M. Levy de la Universitatea Washington, și descrie o stare mentală caracterizată prin gânduri împrăștiate, atenție fragmentată și tendința minții de a trece rapid de la un subiect la altul. Persoanele afectate de această problemă au dificultăți în adaptarea la diverse situații și le gestionează mai greu decât în mod obișnuit. În esență, creierul devine atât de obișnuit cu multiple activități electronice, încât sarcinile cotidiene par plictisitoare. Printre semnele de alarmă pe care părinții le pot observa se numără: dificultate de concentrare, oboseală constantă, scăderea funcționării socio-emoționale și a performanței intelectuale.

Psihologul le recomandă părinților să abordeze această problemă prin implementarea unor strategii care includ: momente zilnice petrecute în familie, fără telefoane; stabilirea unor limite clare pentru timpul petrecut în fața ecranelor; încurajarea practicării sporturilor și a altor activități; oferirea de sprijin emoțional; conștientizarea copiilor cu privire la pericolele utilizării excesive a telefoanelor.

Citit 1190 ori Ultima modificare Duminică, 13 Aprilie 2025 22:44

Lasă un comentariu

Utilizatorul este singurul responsabil de conţinutul mesajelor pe care le postează şi îşi asumă toate consecinţele.

ATENTIE: Comentariile nu se publică automat, vor fi moderate. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare, iar autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate.

Prin comentariul meu sunt implicit de acord cu politica de confidenţialitate conform regulamentului GDPR (General Data Protection Regulation) şi cu Termeni si condițiile de utilizare ale site-ului www.viata-libera.ro