Nivelul Dunării este în creştere - Vin sloiurile!

Nivelul Dunării este în creştere - Vin sloiurile!
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Începe perioada dezgheţului, iar creşterea nivelului apei nu face decât să agraveze situaţia. Deja, ieri dimineaţă, o navă s-a scufundat la Călăraşi, iar alte ambarcaţiuni au pornit în derivă, pe Dunăre, luate de forţa sloiurilor. Podul de gheaţă de la Galaţi încă nu s-a rupt de-abinelea, ci doar timid, însă previziunile nu sunt deloc optimiste: pentru funcţionarea bacurilor, sau măcar a împingătorului cu care trec zilnic navetiştii trebuie ca navele AFDJ să croiască „potecă” printre sloiuri, siguranţa portului de ambarcaţiuni – investiţie de circa 700.000 de euro - este pusă în pericol, la fel toate ambarcaţiunile neridicate pe mal şi care nu sunt bine ancorate. Cât priveşte geamandurile cu sisteme sofisticate de semnalizare (GPS) – investiţie care, alături de farurile costiere a costat circa două milioane de euro –  deja au fost luate de la locurile lor de gheaţă.

Liniştea de dinaintea furtunii la Bac

La punctul de trecere bac este linişte. Se aud doar lopeţile celor câţiva angajaţi ai Navrom Bac – veniţi să dea zăpada, că altă treabă nu mai au. De acum două săptămâni, de când Navrom Bac a suspendat transportul cu bacurile, care nu mai puteau să îşi facă drum printre sloiuri, majoritatea angajaţilor a plecat acasă, în şomaj tehnic. Muncitorii nu mai au ce face, întrucât cursele asigurate cu un împingător închiriat de Navrom Bac sunt destinate exclusiv pasagerilor (nu şi maşini) şi aceia câţiva – sătenii de la I. C. Brătianu, navetiştii şi elevii care învaţă la Galaţi. 

„Avem împingătorul Săcele cu care realizăm cursele şi avem condiţii foarte stricte: nu putem lua decât 50 de oameni, câte veste de salvare avem. Sigur, sunt oameni care se tem, am avut şi atacuri de panică din partea unora, dar e normal, aşa ceva se vede foarte rar… De aceea este nevoie de ajutorul AFDJ care să spargă gheaţa de la mal, ca să putem trece măcar cu împingătorul. Ieri [duminică] au lucrat pe malul drept, astăzi [ieri] urmează la noi, dar s-a defectat un motor al navei „Galaţi 3”, ne-a declarat Marian Pandele, şeful flotei Navrom Bac, societate care subînchiriase pontonul de la Călăraşi luat de gheaţă ieri…

Eforturi pentru protejarea pontonului

Angajaţii portului de ambarcaţiuni lucrau ieri la desprinderea gheţii de pontoane. Înarmaţi cu câteva căngi, împingeau sloiurile. De sus, de pe faleza superioară, cei câţiva angajaţi care lucrau deveneau nesemnificativi în comparaţie cu imensitatea de gheaţă de pe un mal pe altul. „Se fac lucrări de întreţinere a pontonului. Dacă nivelul va creşte, pontonul, care este amplasat pe nişte piloni, se va ridica şi el şi nu trebuie să fie prins în gheaţă, că se va rupe”, ne-a explicat administratorul de acolo, a Doru Chiriac.       

Oamenii spun că şi bacurile care sunt amarate în aval vor proteja pontonul, acţionând ca o barieră în calea sloiurilor, dar nimeni nu garantează integritatea pontonului, investiţie de circa 700.000 de euro, susţinută 90 la sută de ministerul Turismului şi inaugurată în 2009 de ministrul Elena Udrea. Din fericire, nici una din cele 70-80 de ambarcaţiuni care folosesc pontonul în timpul verii nu se află acum pe Dunăre, căci ar fi fost cu siguranţă distruse de forţa sloiurilor. „Sezonul este până în noiembrie”, ne-a spus Doru Chiriac.            

Sloiuri, cam o lună 

Ieri, la AFDJ Galaţi s-a întrunit de urgenţă comandamentul pentru intervenţii în astfel de situaţii, discutându-se pericolele care pot apărea şi măsurile de securitate ce pot fi luate. „Toate navele care nu au fost ridicate pe mal, sau cele care nu vor fi bine ancorate, vor fi luate de forţa gheţurilor. Toate ambarcaţiunile trebuie trase pe mal. Problema este cu atât mai mare cu cât nivelul Dunării este în creştere, pentru că s-a deschis apa în baraj, de ce nu înţeleg, pentru că nu este deloc bine…  Ajutăm şi Navrom Bac, spărgând gheaţa”, a declarat directorul AFDJ Florin Uzumtona.

Totuşi, potrivit acestuia, „abia de acum înainte urmează greul. Sper să nu am dreptate, dar cred că ne va aştepta cam o lună de probleme pe Dunăre. Toată gheaţa va trebui să se verse în mare prin cele trei canale: Chilia, Sf. Gheorghe şi Sulina şi numai pe Sulina este deschis, doar aici am reuşit să intervenim pentru a sparge gheaţa. Am încercat să intervenim şi pe Chilia, cu Perseus, dar parcă am fi intrat în beton”. În prezent, AFDJ are doar patru nave care sparg gheaţa pe Dunăre: Galaţi 3 – în zona Galaţi şi Brăila (căci şi la trecerea bac de la Brăila s-a intervenit) şi Gheorghieni, Perseus şi Tg. Ocna care intervin în zona Tulcea-Sulina.

Gheaţa a afectat şi peste 100 de geamanduri cu sistem GPS, unele din ele fiind deja distruse: „le-am recuperat pe cele pe care am putut şi după ce vor trece toate sloiurile le vom repune la locurile lor, altă muncă!”, spune Uzumtoma.

Citit 3407 ori Ultima modificare Luni, 27 Februarie 2012 23:38

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.