Campanie VL "Monumentele Galaţiului": "Vas decorativ" cu soartă vitregă

Campanie VL "Monumentele Galaţiului": "Vas decorativ" cu soartă vitregă
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Lucrarea lui Gheorghe Andreescu a suferit deteriorări repetate şi o mutare neinspirată

După 1986, gălăţenii îşi amintesc că, în sensul giratoriu de la Inelul de Rocadă, era amplasată lucrarea de artă intitulată „Vas decorativ”, realizată de Gheorghe Andreescu, unul dintre plasticienii de referinţă ai Galaţiului. Născut pe 29 iulie 1946, acesta a absolvit Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din Bucureşti în 1973 şi Facultatea de Muzeografie-Muzeologie în 1981.

În prezent, lucrarea se află la intersecţia străzilor Saturn, Cloşca, drumul care vine de la Trecerea Bac şi cel dinspre Uzina de Apă, însă nu mai seamănă cu ceea ce a fost la început.

Mastodontul de beton de 7,5 tone

De la Gheorghe Andreescu am aflat cum s-a născut „Vasul decorativ”: „Ne-am trezit, în 1986, într-o zi, cu un monolit, un mastodont de beton, în curtea Muzeului de Artă. Au fost chemaţi pe rând sculptorii din Galaţi şi întrebaţi ce pot face din acea structură amorfă: trebuia ca sensul giratoriu să aibă o lucrare monumentală de artă. Toţi au spus că nu se poate face nimic şi au sugerat ca acolo să fie amplasată o lucrare impozantă de sculptură. Dar pentru că toate drumurile coboară spre sensul giratoriu, le-am spus că orice lucrare, oricât de impozantă ar fi, dacă e amplasată acolo e „îngropată”.

Cât despre acel bloc de beton, am spus că poate fi acoperit cu material de umplutură. Am acceptat provocarea. Întâi am făcut desenul: de jur împrejurul „oalei” am făcut, conform ideologiei de atunci, dar şi realităţii din teren, elemente decorative înfăţişând aspecte din Combinatul siderurgic, Şantierul Naval, activitatea portuară - lucruri care reprezentau grafic imaginea Galaţiului. Împreună cu maistrul Malamatide, foarte bun meseriaş, am făcut negative, am umplut pe forma unui vas decorativ şi am început să-mi ţes ideile pe ciment dur şi am construit în relief, cu sgrafitto, caracteristicile lucrării. „Oala” avea în jur de 7 tone şi jumătate. Când a fost gata, era extraordinar de frumoasă: un maro-roşcat partea închisă, erau două trepte de relief”.

Erori de "îndreptare"

Problemele au apărut imediat după ce a fost amplasată: „A fost aşezată pe un soclu, iar acesta pe un dâmb de pământ care, însă, nu a fost îndeajuns de bine bătătorit, astfel că, în timp, lucrarea s-a înclinat. În loc să o scoată de acolo - avea două urechi de prindere în partea de sus - şi să-i fixeze terenul la bază, să-l bătătorească, ei îndreptau de fiecare dată lucrarea, înfăşurând în şufe de oţel partea de desen şi de acolo o ridicau. Astfel desenul a fost distrus aproape iremediabil, în timp. Am restaurat-o o dată, la faţa locului, prin 1989”, povesteşte autorul.

A doua restaurare, după 1990

După revoluţie, „Vasul decorativ” a fost dus la Muzeul de Artă, pentru o nouă restaurare: „Mi s-a spus, totodată, că trebuie regândită, că nu mai e de actualitate. Astfel că am schimbat imaginile proletcultiste cu un desen idilic: am păstrat foarte puţin din structura iniţială şi am făcut, de data aceasta, păsări, Dunărea şi imagini acvatice. Vasul a fost repoziţionat, dar fără să mai fie înălţat pe soclu, astfel că a devenit… suport pentru afişe şi panouri  electorale.

Nici acolo unde se află acum nu se află pe teren sigur. A mai fost îndreptat, în timp, şi ridicat tot cu şufe, astfel că în prezent s-a dus şi acea restaurare pe care am făcut-o în anii 90”, declară autorul, mărturisind: „Consider lucrarea „Vas decorativ” un fel de exerciţiu al meu pentru arta monumentală. Lucrările mari şi importante pentru prestigiul şi pentru numele meu sunt altele: cea de pe frontispiciul de nord al fostei Case a căsătoriilor (sediul Comunităţii Elene), cea din sala de festivităţi a Laminorului de tablă, cea de la CNVA, din holul corpului nou şi portretul lui Vasile Alecsandri”, afirmă Gheorghe Andreescu.

Mai merită refăcută?

Întrebat cum ar reface acum „Vasul decorativ”, Gheorghe Andreescu răspunde: „Aş întreba, la rândul meu, dacă merită. Pentru că atâtea refaceri şi reveniri nu sunt benefice. Cel puţin dacă m-ar fi întrebat cineva dacă locul unde a fost repoziţionată lucrarea este potrivit. Iar dacă o refacem, trebuie să-i găsim un loc adecvat, precum şi formula de a-i fi identificat autorul. În momentul de faţă, nimeni nu ştie nici cum se numeşte, nici cine a făcut-o”.

Din păcate, şi în acest caz, o lucrare de artă decorativă care ar fi putut fi reprezentativă pentru Galaţi a devenit o lucrare chinuită, purtând amprenta nepriceperii şi indolenţei autorităţilor locale din ultimii 27 de ani.

Lucrarea nu trebuie să rămână acolo

Marius Mitrof, consilier la Direcţia Judeţeană pentru Cultură: „Forma, dimensiunile şi elementele decorative ale lucrării  nu pot fi puse în evidenţă decât fie pe un postament înalt, fie pe o formă de relief înaltă, într-un spaţiu generos, aerisit. În felul acesta s-ar asigura şi protecţia lucrării. Poziţia actuală a Vasului decorativ este departe de a fi una fericită. Lăsând deoparte faptul că amplasarea la locul actual s-a făcut fără înştiinţarea autorului, deşi acesta locuieşte în Galaţi şi e o personalitate a culturii gălăţene, intersecţia mult prea mică, amplasarea în pantă, construcţiile vecine inadecvate stilului lucrării şi lipsa unui postament crează impresia de scufundare şi alunecare a lucrării. Nu cunoaştem motivele mutării, înainte de 2006, pe noul amplasament, însă după acest an lucrarea a căpătat regimul de monument de for public, intrând în vigoare Legea monumentelor de for public, astfel că proprietarul, Primăria Galaţi, are obligaţia de a o pune în valoare şi a o proteja”.

Sergiu Porumboiu, preşedintele Ordinului Arhitecţilor din România, Filiala „Dunărea de Jos”: „Lucrarea este foarte frumoasă şi merită reparată. Autorul ar trebui contactat. Aici unde este acum nu o vede nimeni. E păcat de ea. Trebuie reamplastă într-un loc unde să poată fi pusă în valoare”.

Mihai Costache, purtător de cuvânt al Primăriei: ”Intersecţia unde se află Vasul decorativ acum este una dintre puţinele locaţii din Galaţi unde vom putea amplasa cele două şalupe militare pe care le vom prelua de la Poliţia de Frontieră din Brăila. Hotărârea de CL privind preluarea acestora este dată din luna mai, aşa că nu va mai dura mult până când va trebui să le amplasăm, iar opţiuni sunt puţine: intrările în municipiu dinspre Brăila, Tecuci şi, respectiv, Tulcea. Soarta Vasului decorativ va fi hotărâtă într-o viitoare şedinţă de consiliu”.

Citit 2429 ori Ultima modificare Sâmbătă, 03 August 2013 22:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.