Responsabilitate prin rotaţie în medicina şcolară

Responsabilitate prin rotaţie în medicina şcolară
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

În oraşul Galaţi există 17 cabinete de medicină şcolară şi 8 de stomatologie dedicate elevilor, în care îşi desfăşoară activitatea 25 de medici şcolari, 84 de asistente şi o îngrijitoare. Per total, aceste cabinete deservesc elevii din 53 de şcoli şi licee.

Managerul Spitalului Clinic de Urgenţă pentru Copii „Sfântul Ioan” din Galaţi,  dr. Victoriţa Ştefănescu, a precizat că un cabinet şcolar nu poate deservi mai puţin de 1000 de elevi.

Misiunea medicului şcolar este una deosebit de importantă pentru că acesta, secondat de asistentul de medicină şcolară, trebuie să efectueze, printre altele, la finalul fiecărei vacanţe (sau ori de câte ori este necesar), trierea epidemiologică a elevilor întorşi la şcoală. Medicul şi asistentul de medicină şcolară trebuie să îi identifice pe elevii care suferă de boli infecto-contagioase şi să recomande, după caz, izolarea acestora de restul colectivului şcolar, până la momentul vindecării, evitând astfel răspândirea bolii.

Evident, atât medicii cât şi  asistenţii de medicină şcolară au şi alte îndatoriri. Detalii am aflat de la Cabinetul de medicină şcolară numărul 14, care deserveşte Colegiul Naţional „Vasile Alecsandri”, Liceul de Artă „Dimitrie Cuclin”, dar şi şcolile gimnaziale  15, 16 şi 25.

Un medic şcolar la peste 4.000 de elevi

Doamna dr. Denisa Patriche, medicul şcolar al cabinetului, a precizat că, în cele cinci instituţii de învăţământ pe care le deserveşte cabinetul, învaţă nu mai puţin de 4.164 de elevi. „Medicul ajunge în fiecare dintre aceste instituţii de învăţământ cam o dată pe săptămână”, a mai spus d-na dr. Patriche. Am putea spune, în aceste condiţii, că e nevoie de mai mulţi medici şcolari…

„Acest lucru vi-l pot spune doar forurile superioare !”, a fost răspunsul prompt al dr. Patriche, adăugând „Eu  cred că mă descurc!”. „Sunt zile în care am adresabilitate foarte mare şi zile în care aceasta este mai mică. Este exact ca şi la medicul de familie – câteodată stă lumea la coadă, iar medicul nu-şi mai vede capul, iar câteodată…”.

În zilele în care medicul nu ajunge la instituţia de învăţământ, asistentului medical îi revine sarcina de a constata starea de boală a elevilor şi de a le facilita acestora accesul la serviciile medicului de familie sau al celui de la Urgenţe.

CNVA are, zilnic, timp de opt ore, un asistent medical în cabinetul aflat în incintă. Liceul de Artă, însă, îşi împarte asistentul medical cu şcoala Nr. 16, iar şcoala Nr. 25 are asistent medical comun cu şcoala Nr. 15.

În aceste condiţii, tragem concluzia că – în afară de cazul CNVA – asistentul nu poate fi prezent în unitatea de învăţământ pe întreaga perioadă petrecută de elevi la şcoală. El îşi va împărţi programul de lucru la mai multe şcoli.

Consultaţii şi intervenţii de urgenţă

În ziua în care se află la cabinetul şcolar, medicul  trebuie să ofere consultaţii tuturor elevilor care  solicită un astfel de serviciu medical.

„Astăzi, spre exemplu, am avut doar 22 de consultaţii şi a fost o zi fără competiţii sportive, zile în care în general se mai produc şi accidentări . Sau poate a fost, pur şi simplu, o zi mai norocoasă”, ne-a spus medicul şcolar.

„Predomină afecţiunile respiratorii, apoi cele digestive (dintre care multe sunt cauzate de alimentaţia nesănătoasă) sau fenomenele asociate oboselii accentuate. În cazul elevelor, vorbim, bineînţeles şi despre afecţiunile ginecologice specifice lunare. Săptămâna trecută, când vremea era mai rea, toţi erau cu viroze sau cu faringoamigdalite”, ne-a spus dr. Patriche..

Vorbim aici doar despre afecţiunile diagnosticate de medic, la nivelul cabinetului şcolar. Există, însă şi cazuri în care medicul şcolar îl trimite pe elev la medicul specialist.

Asistentul medical Doina Marin, de la cabinetul care deserveşte  CNVA, a precizat că nu este vorba numai de frecvenţa cu care apar problemele mai serioase de sănătate ale elevilor, ci şi promptitudinea cu care intervine cadrul medical. Spre exemplu, în cazul unei fracturi.

„Dacă-i iese pacientului osul prin piele şi intră în stare de şoc, atunci cineva trebuie să intervină. Important este ca atunci când problema apare, ea să fie rezolvată şi să fie cineva care să intervină repede şi să îşi şi asume responsabilitatea”.

Acest lucru este perfect adevărat, mai ales în cazul CNVA, unde există, în permanenţă, asistent medical. Ne întrebăm, însă, cum se procedează în astfel de cazuri de urgenţă la şcolile şi liceele care nu beneficiază de un asistent, opt ore pe zi (programul zilnic al asistentului), de luni până vineri?

Acte medicale şi controale

Există şi alte elemente care ţin de îndatoririle medicului şcolar. Acesta poate elibera scutiri de prezenţă de la cursuri şi viza adeverinţe medicale eliberate de alte instituţii medicale – spre exemplu, în cazul în care elevul a fost deja internat în spital din cauza unei boli infecto-contagioase.

Tot medicul şcolar este cel care eliberează, la sfârşit de an şcolar,  adeverinţe medicale ce le servesc  elevilor la înscrierea într-un alt ciclu de învăţământ. Elevii au nevoie de avizul medicului de la cabinetul şcolar pentru a participa la competiţiile sportive sau pentru a merge la olimpiade.

Pe de altă parte, ne-a spus asistentul principal Ghenghea Viorica, cabinetul medicalo-şcolar se ocupă şi de vaccinări, înainte de care trebuie realizat un consult. „Există şi elevi care nu sunt înscrişi la nici un medic de familie, nu au toate vaccinurile făcute, aşa că  le facem noi”, ne-a mai spus asistentul medical principal.

De asemenea, asistentul cabinetului medical trebuie să verifice normele de igienă în şcoală.

În fotografie, dr. Denisa Patriche

Citit 2117 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.