C-aşa-i la noi: una spune legea, alta cer autorităţile
Foto: Foto Mihai Angheluţă

C-aşa-i la noi: una spune legea, alta cer autorităţile
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Dacă în normele metodologice ale legii nr. 50/1991 pentru obţinerea certificatului de urbanism, republicată în 2009, cu modificările şi completările ulterioare, sunt precizate ca necesare câteva acte aparent simple, la biroul de registratură al Primăriei Galaţi situaţia este uşor diferită.


Astfel, prevederile legale stipulează că dosarul  pentru obţinerea unui astfel de certificat trebuie să conţină o cerere tip, planurile cadastrale care să evidenţieze imobilele pentru care se cere certificatul de urbanism, şi o copie după documentul de plată a taxei de eliberare a certificatului respectiv.

Cererea tip, care de fapt este un formular tip F.1, trebuie să conţină elementele de identificare ale celui care solicită certificatul de urbanism, elementele de identificare ale imobilului, aici fiind incluse localitatea, numărul cadastral şi numărul de carte funciară, precum şi elementele care definesc scopul solicitării.

În ceea ce priveşte planurile cadastrale sau topografice, acestea se eliberează astfel: pentru imobilele înscrise în evidenţa de cadastru şi de publicitate imobiliară, sunt necesare un extras din planul cadastral de pe ortofotoplan şi un extras de carte funciară pentru informare actualizat la zi. Acestea se eliberează, la cerere, de către biroul de cadastru şi publicitate imobiliară. Pentru imobilele care nu sunt înscrise în evidenţele de cadastru şi publicitate imobiliară, este necesar un plan de încadrare în zonă, la una din scările 1:10.000, 1:5.000, 1:2.000, 1:1.000, 1:500, după caz. Şi acestea se eliberează, la cerere, de acelaşi birou de cadastru şi publicitate imobiliară.

Dar la biroul de registratură al Primăriei Galaţi treaba se complică. Pe lângă cele menţionate în legea nr. 50/1991, mai sunt necesare acte doveditoare privind actul de proprietate asupra imobilului respectiv (în copie) şi un memoriu justificativ cu descrierea soluţiilor arhitectural-urbanistice propuse. Mai mult decât atât, în cazul în care certificatul de urbanism este solicitat pentru intervenţii asupra construcţiilor existente, fie că este vorba de extinderi, supraetajări, mansardări, modificări faţade, sau închideri de balcoane, ori de intrarea în legalitate sau desfiinţarea unor construcţii, se vor prezenta şi fotografii ale imobilului existent.

 

articol-96225 autor-123 img2

 

Nici cu termenul de eliberare al certificatului lucrurile nu sunt foarte clare. „În lege este menţionat că certificatul se eliberează în maxim 30 de zile de la depunerea documentaţiei, la biroul de registratură lucrurile se întâmplă diferit. Astfel, cei responsabili eliberează certificatul de urbanism în termen de 30 de zile de la data aprobării dosarului, adică din momentul în care funcţionarii primăriei consideră că documentaţia este completă şi că poate fi procesat dosarul”, spune arhitectul Sergiu Porumboiu.

Ce este documentul şi la ce foloseşte?

Un certificat de urbanism (C.U.) este, în esenţă, un act de informare prin care autorităţile prevăzute la art. 4 din legea nr. 50/1991 fac cunoscute celui care are nevoie de acest act toate informaţiile privind regimul juridic, economic şi tehnic al terenurilor şi construcţiilor existente la data solicitării, în conformitate cu prevederile planurilor urbanistice şi ale regulamentelor aferente acestora ori ale planurilor de amenajare a teritoriului, după caz, avizate şi aprobate potrivit legii. Aceste autorităţi sunt preşedinţii consiliilor judeţene, primarii municipiilor, ai oraşelor, precum şi comunelor. 

La ce foloseşte?

Certificatul de urbanism este necesar pentru autorizarea execuţiei lucrărilor de construcţii şi a instalaţiilor aferente, dar şi pentru autorizarea desfiinţării construcţiilor. Totodată, este cerut în vederea concesionării de terenuri, a adjudecării prin licitaţie a proiectării lucrărilor publice în faza de studiu de fezabilitate sau pentru cereri în justiţie şi operaţiuni notariale privind circulaţia imobiliară.

Cât timp este valabil?

Acest act este valabil pentru un interval de timp cuprins între 6 şi 24 de luni de la data emiterii, în funcţie de scopul pentru care a fost solicitat, complexitatea investiţiei şi caracteristicile urbanistice ale zonei în care se află imobilul. De asemenea, se ţine cont şi de menţinerea valabilităţii prevederilor documentaţiilor urbanistice şi a planurilor de amenajare a teritoriului aprobate, pentru imobilul solicitat.

Prelungirea termenului de valabilitate a certificatului se poate face numai de către autoritatea care l-a emis, la cererea titularului. Această cerere trebuie formulată cu cel puţin 15 zile înaintea expirării acestuia, pentru o perioadă de maximum 12 luni, după care, în mod obligatoriu, se emite un nou C.U.


Citeşte şi: INACCESIBIL gălăţeanului de rând: CERTIFICATUL DE URBANISM, sufocat de BIROCRAŢIE

Citit 2066 ori Ultima modificare Joi, 05 Februarie 2015 00:26

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.