Proiectele reciclării gunoaielor din Galaţi, BLOCATE în Primărie. VEZI din ce cauză

Proiectele reciclării gunoaielor din Galaţi, BLOCATE în Primărie. VEZI din ce cauză
Evaluaţi acest articol
(4 voturi)

* Proiectele de hotărâre concepute de Ecosal şi Poliţia Locală pentru confiscarea atelajelor scormonitorilor în gunoaie şi scoaterea punctelor de colectare private din intravilanul oraşului s-au blocat în Primărie


În acest moment, municipalitatea colectează şi valorifică sub cinci la sută din cantitatea totală de deşeuri produsă de gălăţeni şi depozitată la groapa de gunoi de la Tirighina. Conform OUG 196/2005, aprobată prin legea 105/2006, dacă nu reduc cu 15 la sută cantitatea de gunoi, prin reciclare, primăriile trebuie să plătească 100 de lei pe tonă nereciclată până la cuantumul stabilit. Că, potrivit Primăriei Galaţi, până acum, municipalitatea nu a plătit nici un bănuţ către Administraţia Fondului pentru Mediu, instituţie care colectează această taxă, este altceva, dar, în mod clar, dacă taxa aceasta este sau va fi plătită, va fi plătită din banii gălăţenilor. Dacă nu am plătit, vom plăti. Mai ales că, până şi Ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu, prezentă recent la Galaţi, a spus că sancţiunile sunt inevitabile, iar controalele se vor înmulţi.

În acest context, Ecosal şi Poliţia Locală au conlucrat la realizarea unor proiecte de hotărâre care să eficientizeze activitatea de colectare selectivă a deşeurilor. La sfârşitul anului trecut, Ecosal a depus la Primărie un proiect de hotărâre „privind interzicerea circulaţiei vehiculelor cu tracţiune animală sau umană pe drumurile publice de pe raza municipiului Galaţi, precum şi interzicerea sustragerii materialelor reciclabile şi transportul acestora”.

La începutul anului, serviciul de salubrizare a depus un alt proiect, tot la Primărie, care vizează scoaterea punctelor private de colectare în extravilan şi excluderea posibilităţii ca societăţile comerciale să încheie, în paralel cu Ecosal, contracte cu alte societăţi pentru ridicarea deşeurilor reciclabile. Ambele au înţepenit în departamentul juridic al Primăriei.

Fără concurenţă, fără scormonitori, fără atelaje

Primul proiect interzice circulaţia oricărui tip de atelaj, propriu-zis, cu excepţia zonelor cuprinse în HCL 307/2006, respectiv Barboşi, Traian Nord, Fileşti şi Bădălan, şi transportul de produse reciclabile, „neînsoţite de documente care să ateste deţinerea legală sau provenienţa acestora”. Totodată, circulaţia vehiculelor cu tracţiune animal sau umană va fi permisă doar cu ocazia activităţilor sportive, turistice sau ceremonii şi doar cu avizul Primăriei Municipiului Galaţi, emis la cerere pentru fiecare caz în parte. În acelaşi timp, celor care sunt surprinşi că transportă materiale reciclabile cu ajutorul atelajelor li se vor confisca atât produsele, cât şi vechiculele, indiferent dacă sunt trase de oameni sau de animale, până la plata amenzii.

Cel de-al doilea proiect prevede mutarea centrelor sau punctelor de colectare a deşeurilor deschise în intravilanul municipiului Galaţi, cu excepţia Serviciului Public Ecosal Galaţi, şi retragerea autorizaţiei de funcţionare celor care nu-şi vor schimba sediile în zonele periferice. Acest proiect mai prevede şi ca agenţii economici din municipiul Galaţi să predea către Serviciul Public Ecosal Galaţi (cu care au încheiat contract de prestări servicii de salubrizare) o cotă de deşeuri reciclabile tip hârtie, carton, folie, PET, HDPE, cutii aluminiu şi sticlă de minimum 15 la sută din cantitatea de deşeuri contractată. În caz contrar, aceştia vor plăti o taxă suplimentară pentru neîndeplinirea obligaţiei de predare a cotei de 15 la sută de deşeuri reciclabile şi se face venit la bugetul local, fiind destinată îndeplinirii obligaţiilor de mediu prevăzute în OUG nr.196/2005 privind Fondul pentru mediu.

Măsura a fost gândită astfel, potrivit directorului Ecosal, pentru că agenţii economici şi chiar societăţi din subordinea Primăriei preferă să dea reciclabilele unor alte societăţi care au ca activitate valorificare deşeurilor, în scopul câştigării unui venit în plus.

"Eu înţeleg că oamenii preferă să dea reciclabilele în schimbul unor bani, dar legea spune că noi suntem unic operator, iar gunoaiele este bunul municipalităţii, plus că fără acest aport toată lumea va suferi, la sfârşit de an, când va trebui să plătim obligaţiile privind fondul pentru mediu", ne-a declarat şeful Ecosal, Ionuţ Pucheanu.

Legi ignorate

În acest moment, există HCL 333/2001 care interzice circulaţia căruţelor pe drumurile publice din interiorul oraşului, singurele zone unde aceasta este posibilă fiind Barboşi, Traian Nord, Fileşti şi Bădălan. Există şi HCL 307/2006, potrivit căreia încălcarea regulilor constituie contravenţie şi se pot aplica amenzi cuprinse între 100 şi 800 de lei. De asemenea, potrivit legii salubrizării (Legea 99/2014), sustragerea de deşeuri din pubelele municipalităţii este considerată furt, pentru că autorităţile locale sunt deţinătoarele de drept ale deşeurilor populaţiei. Numai că amenzile nu prea sunt plătite, iar legile sunt ignorate. Potrivit directorului Ecosal, Ionuţ Pucheanu, potrivit memorandumului ISPA, cât şi a licenţei ANRSC, serviciul pe care îl conduce este singurul operator autorizat pentru precolectarea, colectarea şi transportul deşeurilor.

Juriştii analizează de jumătate de an

Întrebată care este motivul pentru care proiectele stau de atâta timp în departamentul juridic, fără a fi avizate, purtătoarea de cuvânt a Primăriei Galaţi, Emanuela Turcu, ne-a spus că cele două proiecte sunt analizate de jurişti pentru a fi identificat temeiul legal în baza cărora ar putea fi adoptate. „După această etapă, proiectele de hotărâri vor ajunge la direcţia de resort pentru a fi întocmite documentele prevăzute de lege pentru promovarea lor în Consiliul Local. Apoi vor fi supuse dezbaterii în comisiile de specialitate ale Consiliului Local şi, dacă vor primi aviz favorabil, vor fi supuse votului în plen”, ne-a declarat purtătoarea de cuvânt.

Citit 3179 ori Ultima modificare Vineri, 29 Mai 2015 13:06

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.