La autobuze noi, năravuri vechi

La autobuze noi, năravuri vechi
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* „Noi ne facem că nu vă vedem. Circulaţi cum puteţi” * Consiliul Judeţului Galaţi – pentru unii, mumă; pentru alţii, ce să mai spunem… *

Între propunerile de modificare a Programului de transport călători pentru perioada 2008-2011 înaintate Consiliului Judeţului Galaţi, de către operatorii în domeniu, figurau, cu trei luni în urmă, şi două care stăteau atunci şi stau şi astăzi în picioare: 1. Prelungirea traseului de la Bereşti până la Pleşa. 2. Efectuarea a câte două curse suplimentare pe zi, pe ruta Galaţi – Tg. Bujor – Bereşti, de către autobuze ale S.C. Dumony S.R.L. Ambele solicitări, justificate.

Cu toate astea, au fost respinse. Mai bine să rămână cetăţenii-călători din nordul judeţului Galaţi pe jos, la ia-mă, nene, pe marginea carosabilului, să-i bată în cap ore întregi canicula de la Tg. Bujor, decât să li se strice „jocurile” celor care percep în activitatea autogărilor „Dumony” un concurent de temut.

Nu văd cu ochi buni ceea ce a izbutit să facă pentru publicul călător administratorul Gheorghe Dumitru – mână de fier ori de câte ori vine vorba de corectitudine profesională, calitatea serviciilor, grija reală faţă de plătitorul de bilet de călătorie. Or, ambiţia sa de a fi transportator european şi când se dă plecarea spre Nămoloasa şi când duce oameni la Roma îi deranjează.

Parc de autobuze înnoit, cu „bijuterii” pe patru roţi aduse de afară, şoferi de clasă, îndrăzneala de a lua în considerare şi interesele locuitorilor din sate amărâte, precum Pleşa, Mânzăteşti, Lupeşti. Precizez că ultimele două figurează şi ele pe harta României.

Patru kilometri de traseu – Bereşti-Pleşa – rămân în continuare „în aer”. Ce argument să mai prezinţi domnilor de la Consiliul Judeţului ca să aprobe o prelungire rămasă pe dinafara Programului, din vine exclusivă a Galaţiului? Doar să „împachetezi” câteva sute de oameni din Pleşa şi din Mânzăteşti şi să-i basculezi pe str. Primăverii, în Galaţi, să poată să fie pipăiţi, să se convingă şi Consiliul Judeţului că aceştia există.

În momentul de faţă, autobuzele intră în Pleşa fără să dispună de aprobarea legală: „Noi, i s-a spus administratorului Dumitru, ne facem că nu vă vedem. Circulaţi în continuare cum puteţi.”

E normal aşa, să abandonezi, de fapt, nişte localităţi? Bineînţeles că nu. Iar până la licitaţia din 2011 mai e. Nepăsarea faţă de cetăţean + birocraţie + amestecul – discret ! – al politicului într-o chestiune din care celui îndreptăţit să fie ajutat, pentru că se pare că ar fi „mişcat” în front, i se dă cu piciorul, s-au concretizat în ştrangularea solicitării.  

Crăieştiul, în calea satului Pleşa?

Soarta celei de-a doua propuneri, nefericită şi aceasta. Nu s-a acceptat suplimentarea, motivându-se, cam la repezeală, că, dacă s-ar fi spus „Da”, s-ar fi afectat traseele Galaţi-Vădeni şi Galaţi-Crăieşti. Ce are în comun, întreb, Pleşa cu Crăieştii, în afară de faptul că sunt localităţi ale aceluiaşi judeţ? Ce are în comun bazinul de călători Pleşa-Lupeşti-Mânzăteşti cu cel din zona Slivna-Vădeni?

Invocându-se suprapunerea de trasee, s-a forţat serios nota ca să se poată ajunge la pedepsirea S.C. Dumony. Cel puţin cursa cu plecarea din Galaţi la ora 11.30 era aur curat pentru amărâţii  umiliţi de câţiva ani încoace de Consiliul Judeţului prin lăsarea distanţei Tg. Bujor-Bereşti fără acoperire în mijloace autorizate de transport persoane, de la ora 9.00 până la 15.00.

Respingerea propunerilor a lovit şi în satele Mânzăteşti şi Lupeşti, cu locuitorii lăsaţi pe mâna unei singure firme de transport care, pentru a-i duce la Galaţi, trece, conform licenţei, prin…Murgeni şi Blăgeşti, ocolind mult. Pe când, pe dincoace, dacă ar avea maşină la dispoziţie, i-ar lua cu asalt uşile.

„Ce câştigă judeţul dacă noi, câteva sute de ţărani, vom fi lăsaţi pe jos?”

Cum sunt privite lucrurile din perspectiva Galaţiului, am văzut. Să ascultăm acum şi „partea cealaltă”. Din Pleşa, Mihai Borş: „Mie nu-mi vine să cred că la Consiliul Judeţului nostru sunt oameni care au ceva cu Dumony S.R.L., ci cu noi, sătenii din Pleşa. Ce câştigă judeţul dacă noi, câteva sute de ţărani, vom fi lăsaţi pe jos? În cazul că firma va fi amendată pentru că autobuzele sale intră fără drept în Pleşa,cu siguranţă că şi le va retrage, şi atunci ce-am făcut? Ne vom întoarce înapoi la căruţe”.

„După părerea mea, răbdarea domnului Dumitru are şi ea o limită. În loc să fie stimulat, e şicanat. Nouă ne convin maşinile de la Dumony nu numai pentru că sunt elegante, ci şi fiindcă de pe Dealul Horincei până la autogara de la str. Dogăriei plăteşti 8 lei, şi e distanţă! Corect ar fi ca şefii de la Galaţi – noi îi vedem la ochi numai în campaniile electorale! – să revină asupra deciziei lor, luate pripit.”

„Pe Mălai vom asfalta locul de întoarcere a autobuzelor”

Liviu Postolache, primarul comunei Măluşteni-Vaslui: „Poate că aţi observat, noi ne aflăm în plină campanie de turnat asfalt – la Ţuţcani, Măluşteni, Lupeşti. Dacă ne interesează schimbarea în bine a stării  şoselelor din interiorul comunei, puteţi fi sigur că în aceeaşi măsură vrem să asigurăm şi legături rapide între satele noastre şi Galaţi, Bârlad şi Vaslui”.

„Pentru Mânzăteşti şi Lupeşti, ajungerea la Bereşti continuă să rămână o problemă. Am discutat, prin telefon, cu domnul Dumitru, de la S.C. Dumony, pe tema prelungirii traseului Galaţi–Bereşti până la Pleşa, iar de aici, mai departe, spre nord, câţiva kilometri, pe deasupra Mânzăteştilor, până în punctul Pe Mălai, unde vom asfalta locul de întoarcere a curselor”.

„E salutară dorinţa sa de a se apropia cu autobuze moderne de satele noastre, cele din dreapta pârâului Horincea. Le-am văzut! Şi ca să facem şi noi ceva pentru uşurarea deplasării lor încoace, vă pot spune că Vasluiul ne-a prins cu piatră pentru întărit şoseaua până la graniţa cu judeţul Galaţi. Pe aici trece şi Maşina şcolarului, de la liceul din Bereşti, cu elevi din Mânzăteşti şi Lupeşti.”

O bună parte din sat, mutată…la Galaţi

Culiţă Călin, din Mânzăteşti, consilier local: „Cunoscând bine situaţia, optăm pentru cursele firmei Dumony. Sunt sigure şi nu lasă pe nimeni pe jos. În maşină eşti tratat civilizat. Confort – şi cu asta am spus totul! În plus, faţă de microbuzul de Galaţi care face şi bucla Ghireasca, economisim bani. Ocolirea prin Murgeni, dacă ai treabă la Galaţi, nu-ţi foloseşte la nimic, în schimb o simţi serios la buzunar”.

„Puţini îşi pot imagina cât de puternice sunt legăturile între Mânzăteşti şi oraşul de reşedinţă al judeţului dumneavoastră. Dacă v-aş da o statistică cu oţelarii, navaliştii şi cei de la Bazinul Nou, originari din Mânzăteşti, cu apartamente în Ţiglina, aţi realiza că, practic, o bună parte din sat trăieşte la…Galaţi. Probabil că respingerea propunerilor cu suplimentările de autobuze şi prelungirea de traseu e o scăpate a Consiliului Judeţului”.

Comentarii foto:

1 - Gheorghe Dumitru, nr.1 în transportul de călători din judeţ: "Dispun de dotările necesare pentru acoperirea tuturor traseelor auto solicitate de primării şi aprobate de Consiliul Judeţului Galaţi, indiferent că este vorba de Nămoloasa, Scânteieşti sau Bereşti. Era bine dacă la ora asta am fi fost intraţi în legalitate cu prelungirea traseului, la maşinile de Bereşti, până la Pleşa. Să sperăm însă că nu vom fi nevoiţi să sistăm deplasările autobuzelor spre acest sat".

2 - Mihai Borş, lângă indicatorul de localitate, alături de nevastă: "Atât ne-ar mai lipsi, să rămânem şi fară autobuze. Oare satul ăsta, Pleşa, să nu aibi nicio proptea la Galaţi? Să fi ajuns noi atât de rău încât să nu fim buni decât, la sfârşitul campaniilor electorale, să-i votăm pe unii şi pe alţii, ca la urmă să fim uitaţi de toţi?  Nu se poate..."

3 - Liviu Postolachi, primarul comunei Măluşteni: "Vom întări cu piatră, serios, toată şoseaua, din punctul Pe Mălai până la hotarul cu judeţul Galaţi, la Şanţul Antitanc. Consolidarea ne va costa circa 2,5 miliarde de lei vechi. Mai departe este treaba domnilor de la Galaţi.

4 - Culiţă Călin, din Mânzăteşti, membru în Consiliul Local: "Fără legături cu Galaţiul, Bereştiul şi Bârladul, satul Mânzăteşti ar fi ca fără aer, s-ar sufoca. E cazul, consider eu, să se termine odată cu starea de provizorat în circulaţia autobuzelor până la Pleşa, ca să ne putem gândi după aceea la prelungirea traseului până la Lupeşti."

Citit 1967 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.