UMB este primul constructor din România care unește două provincii istorice prin Autostrada Moldovei, contractele fiind semnate cu firmele lui Dorinel Umbrărescu de la Buzău până la Bacău (aproape 180 kilometri), iar alți 77 de kilometri dintre Bacău și Pașcani așteaptă decizia CNSC la contestația Danlin. Constructorul băcăuan lucrează pe cele șapte loturi contractate, „capetele” de la Buzău și Focșani fiind în șantier încă de la sfârșitul anului trecut, iar, din primele zile ale lui 2023, au început lucrările pregătitoare și pe secțiunea Focșani - Bacău, la nici o lună de la semnarea contractelor, conform unei analize a Economedia.
Așadar, cu o decizie favorabilă de la CNSC, Autostrada Moldovei, Buzău - Pașcani, poate deveni o afacere cap-coadă a UMB și, totodată, o provocare lansată constructorului de a termina lucrările înainte de termen, 30 de luni pentru loturile lungi (lotul 2, de mijloc, al secțiunii Focșani - Bacău are 39 de kilometri și este cel mai lung lot de autostradă contractat din țară), respectiv, 20 de luni și 26 de luni pentru loturile mai scurte. Practic, 2025 trebuie să fie anul în care, pentru prima dată, două din cele trei mari provincii istorice din România se vor uni și prin infrastructură de transport modernă, în acest caz autostradă, calea ferată fiind mult în urma proiectelor rutiere.
În altă ordine de idei, autostrada Sibiu - Pitești, cel mai important proiect rutier care închide Coridorul Nădlac - Constanța și asigură trecerea din Muntenia în Transilvania, are toate loturile contractate, iar în funcție de evoluția etapelor de proiectare lucrările pe secțiunile 2 și 3 ar putea începe în a doua parte a anului viitor. Dacă se respectă graficul de execuție, sfârșitul anului 2028, începutul lui 2029 poate aduce prima autostradă care trece Carpații. Lotul 2, Boița - Cornetu (31 kilometri), va fi cel mai greu șantier de autostradă de până acum, constructorul turc Mapa având termen 18 luni pentru proiectare (începută în iulie 2022) și 50 luni pentru execuție. Lotul 3, Cornetu - Tigveni, de 37 kilometri, este contractat cu Astaldi, având termen de proiectare 12 luni și execuție 45 luni. Ordinul pentru începerea proiectării a fost emis începând din 1 februarie 2023. Pe lotul 4, Tigveni - Curtea de Argeș (10 kilometri), compania PORR urmează să înceapă lucrările în această primăvară.
În plus, Autostrada Unirii, Târgu Mureș - Iași - Ungheni are licitații lansate doar pe capetele din PNRR, iar pentru autostrada Brașov - Bacău a fost relansată licitația pentru Studiul de Fezabilitate.