Pictorul Ion Țarălungă, de la moartea căruia se împlinesc 25 de ani, a rămas în istoria artei plastice românești ca întemeietorul picturii cu tematică aeronautică din România, drept pentru care la Muzeul Național al Aviației din București, pentru cinstirea memoriei sale, Galeria de Artă din cadrul acestuia îi poartă numele
Artistul s-a născut la Tecuci, pe 22 august 1928, în familia unui mecanic de locomotivă. Și-a petrecut copilăria şi adolescenţa în oraşul natal, dar şi în Galaţi, unde familia s-a mutat în 1934. După stabilirea în Bucureşti, a revenit de nenumărate ori în oraşul de la Dunăre pentru a-şi vedea mama (Aneta Ţarălungă, decedată în 1997) şi prietenii sau pentru a participa la manifestări culturale şi ştiinţifice. Scriitoarea Violeta Ionescu i-a dedicat în anul 2006 cartea "Un pilot subtil… pictorul Ion Ţarălungă - In memoriam", iar în 2022, aceeași scriitoare, istoricul Dan Antoniu și pictorul Victor Dima, fost coleg cu Țarălungă la Studioul de Arte Plastice al Armatei, i-au consacrat un album de artă.
Cursurile şcolii primare le-a urmat la Şcoala Nr. 5, iar după ce a absolvit Liceul Comercial "Alexandru Ioan Cuza" din Galaţi, a studiat la Institutul de Arte Plastice "Nicolae Grigorescu" din Bucureşti, pe care l-a terminat în 1955. Înzestrat şi cu reale calităţi vocale, având o frumoasă voce de bariton, a cântat în timpul studenţiei în corul Ansamblului Naţional al UTC. A debutat în Expoziţia Anuală de Stat din 1955. Pe 1 martie 1956, a intrat în serviciul armatei, la Studioul de Arte Plastice, ca reporter militar, fiind cooptat în multe misiuni militare desfăşurate pe mare. Mai apoi, a lucrat ca asistent universitar la Institutul Pedagogic din Bucureşti, Facultatea de Desen (1962-1972) şi la Institutul de Arte Plastice "Nicolae Grigorescu" (1972-1974). În 1974, a fost reîncadrat la Studioul de Arte Plastice al Armatei, unde a rămas până în noiembrie 1989, când s-a pensionat.
Numeroase expoziţii în ţară şi străinătate
Şi-a organizat mai multe expoziţii personale la Buzău (1974), Bucureşti (1977, 1978, 1985), Tecuci (1977, 1982, 1983, 1985), Tulcea (1978), Deveselu (1982), Caracal (1982), Piteşti (1983, 1984), Constanţa (1989). De asemenea, a participat la numeroase manifestări oficiale şi de grup ale Armatei, organizate în ţară şi peste hotare, în Ungaria, Polonia, Iugoslavia, Bulgaria, URSS, precum şi la expoziţii ale UAPR deschise la Bucureşti, Giurgiu, Turnu Severin, Roman, Botoşani, Piatra Neamţ.
S-a numărat printre iniţiatorii fondării, pe 19 mai 1990, a Asociaţiei Române pentru Propaganda şi Istoria Aeronauticii (ARPIA), ajutând apoi la înfiinţarea, pe 11 noiembrie 1994, a filialei din Galaţi a acesteia.
A fost onorat cu mai multe distincţii: Premiul I şi II la ediţia I a Memorialului "Alexandru Papană şi Amiral Murgescu", Premiul I pentru expoziţia de pictură "Ceferiada" (1988), Premiul I pentru lucrările de pictură marină, Muzeul de Artă Constanţa (1989), Brevetul Onorific de Pilot Militar acordat de Comandamentul Aviaţiei Militare (1985), Diploma Comandamentului Aviaţiei Militare pentru contribuţia adusă la dezvoltarea aripilor româneşti (1988), Cetăţean de Onoare al Municipiului Tecuci (post-mortem, 2000).
A încetat din viaţă la 3 septembrie 1999, la Bucureşti. Este înmormântat în Cimitirul "Sf. Vineri".
Postum i-au fost organizate expoziţii la Galeriile de Artă din Brăila (2000), la Muzeul Militar Naţional din Bucureşti (2004) şi la Muzeul Aviaţiei din Bucureşti (2006, 2015).
Lucrări consacrate aviaţiei şi marinei
Lucrări ale sale se găsesc în multe unităţi militare de aviaţie şi de marină, în colecţii de stat şi particulare din România, Australia, Belgia, Cehoslovacia, China, Cipru, Germania, Grecia, Italia, Polonia, Ungaria.
Sunt, de asemenea, de o mare valoare documentară cercetările sale întreprinse în Arhivele Militare, concretizate în zeci de articole şi studii publicate în revistele de specialitate sau rămase în manuscris, scrierile referitoare la istoria Galaţiului, la ceea ce a însemnat oraşul nostru şi Tecuciul pentru aviaţia românească, evocările consacrate piloţilor de vânătoare Gheorghe Mociorniţa, Alexandru Şerbănescu, Doru Davidovici. O parte dintre acestea pot fi întâlnite în cartea Violetei Ionescu, menţionată mai sus.
Ion Ţarălungă a consacrat multe dintre lucrările sale aviaţiei şi marinei, domenii pe care le-a îndrăgit încă din anii copilăriei şi adolescenţei. A pictat portrete de aviatori, marinari, grăniceri de marină, luptători, scene de evocare a unor importante evenimente din istoria neamului. A fost, în acelaşi timp, un excelent peisagist, surprinzând aspecte ale aşezărilor portuare, ale Văii oraşului Galaţi, imagini ale litoralului românesc, ale Deltei Dunării, ale pământului Dobrogei. Totodată a pictat compoziţii cu cai, scene de interior, nuduri, naturi statice cu flori, aspecte din munca pescarilor, cherhanale. Dragostea pentru locomotive, pentru mijloacele de transport feroviar, moştenită de la tatăl său, mecanicul de locomotivă Nicolae Ţarălungă, decedat în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial în condiţii tragice, s-a materializat şi ea într-o serie de compoziţii admirabile.
Tablouri remarcate prin dinamism sau atmosfera poetică
Artist de o remarcabilă ţinută profesională, sensibil, deplin stăpân pe mijloacele de exprimare plastică, exigent cu sine şi modern în viziune, a realizat tablouri care reţin prin dinamism, prin sobrietatea naraţiunii sau, dimpotrivă, prin atmosfera poetică, în funcţie de subiectul abordat. A dovedit o excelentă putere de pătrundere şi exprimare a psihologiei umane.
Referindu-se la creaţia sa, reputatul critic şi istoric de artă Marin Mihalache nota: "Zborul şi plutirea, avionul şi vaporul, aerul şi apa, iată motivele ce revin cel mai adesea în picturile lui Ion Ţarălungă. Fascinat de cutezanţa zburătorilor, de spectaculoasa ţâşnire spre înălţimile străvezii ale cerului, el caută să surprindă în numeroase compoziţii cu această temă, legătura intimă dintre aceşti cavaleri ai aerului şi metalul însufleţit al avioanelor ce spintecă aerul cu eleganta lor siluetă, pentru care face apel mai ales la vârtejul de linii discontinui ce amintesc întrucâtva de rotirea elicei, prin vibraţia imprimată atmosferei".
Marinele sale sunt, de asemenea, de notorietate, iar personajele din compoziţii sunt înfăţişate în acţiune, fapt care imprimă ansamblurilor un deosebit dinamism, creează impresia de viaţă trăită intens. În portrete a sondat adânc în forumul lăuntric al modelelor, le-a pus în evidenţă trăsături definitorii ale personalităţii lor.
Artist talentat și complex, dar perceput mai ales ca pictor-aviator, deţinând Brevet Onorific de Pilot Militar, Ion Ţarălungă nu a fost niciodată pilot în adevăratul sens al cuvântului, şi-a făcut însă prietenii durabile în rândul aviatorilor, le-a cunoscut viaţa, i-a însoţit în numeroase zboruri, i-a pictat, devenind, aşa cum se exprima pilotul-scriitor Doru Davidovici, "un pilot cu sufletul", suflet despre care acum vorbesc cel mai elocvent lucrările lui.
Foto 1 Ion Ţarălungă - "Iarna la Galaţi"
Foto 2 Ion Ţarălungă - "Urmaşii lui Vlaicu (I)"
Foto 3 Ion Ţarălungă - "Doru Davidovici"
Foto 4 Ion Ţarălungă - "În port"
Foto 5 Ion Ţarălungă - "Mircea cel Bătrân"