Am scris într-unul din articolele publicate anterior că în filiala locală a Uniunii Artiştilor Plastici din România (UAPR) activează membri ai acesteia cu domiciliul în Galați și localități ale județului, dar și unii stabiliți în alte centre culturale din țară (București, Bârlad) sau din Republica Moldova. Mai mult, expun în calitate de colaboratori mulți absolvenți ai instituțiilor de învățământ artistic superior, care aspiră la statutul de membri ai organizații, din Galați, Bucureşti, Londra, Melbourne sau Torino. Este și cazul protagonistei articolului de față, pictorița Diana Melnic, originară din Republica Moldova.
Artista s-a născut pe 26 august 1993, în satul Hlina, raionul Briceni, Republica Moldova. A absolvit Universitatea „Perspectiva - Int”, Facultatea de Design Vestimentar, Chișinău (2017) și Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași, Facultatea de Arte Plastice, Decorative și Design (2019). La aceeași instituție de învățământ artistic superior a urmat studiile masterale (2019-2021).
Trăiește și lucrează în Galați, oraș în care participă, din 2022, la Saloanele filialei locale a UAPR. Și-a organizat patru expoziții personale: „Despre natură și culoare”, Galeriile de Artă „Nicolae Mantu”, Galați (2023); „Freamăt”, Galeriile de Artă „Nicolae Mantu”, Galați (2024); „Dăinuire”, Muzeul Istoriei, Culturii și Spiritualității Creștine de la Dunărea de Jos, Galați, (2024); „Reflecție”, El Deco Art Gallery, București (2025). A participat la mai multe expoziții de grup cu caracter local, național și internațional: „Vizitând istoria artei - Spiritul Timpului”, Iași (2017); „Urme ale sufletului”, Iaşi; „Enneagram (Self-portrait)”, Iași (2018); „Arta în parc”, Iași; „Festivalul Național Studențesc "VIZUALIA", ediția a IV-a, Cluj-Napoca; „Teritorii dedicate sufletului”, Iaşi; „Vizitând Istoria Artei - Dragostea e în aer”, Iași; „ATELIER 35”, Iași; „Jam Art Session”, Bonn, Germania (2019); „Me & Myself (Selfportraits) - Omagiu lui Sabin Bălașa”, Iași (2019/2020); Bienala Națională de Artă „Camil Ressu”, Galați; „Poem vizual II” (lucrări inspirate de poezia lui Mihai Eminescu), Iași (2020); „Green Deal”, Iași (2020); „Flori în poșetă”; Brăila; Salonul Național de Artă Plastică „Atitudini Contemporane”, Lugoj (2024). De asemenea, a participat la Tabăra atelier de creație din Parcul Copou, Iași (2019), al cărei scop a fost revitalizarea documentărilor plastice în legătură cu cel mai vechi parc de pe Dealul Copoului, celebru monument peisagistic și cultural al capitalei Moldovei.
De la peisaje, la naturi statice şi portrete
Lucrările de pictură ale Dianei Melnic reprezintă peisaje, naturi statice, flori, portrete și compoziții, genuri a căror tehnică artista o stăpânește, lăsând să intuim în spatele acestora o creatoare sensibilă, de mare forță realistă, preocupată în tot ceea ce așterne pe pânză atât de desen, structură compozițională, cât și de culoare. Artista nu este descriptivă, din natură ea selectează fragmentele și elementele esențiale pe care să le imortalizeze pe pânză și care să fie în stare să trezească în sufletele celor care îi privesc tablourile emoții și sentimente, trăiri, dorința de a cunoaște frumusețile naturii, indiferent de locul unde se află acestea. Întâlnim în tablourile pictoriței imagini acvatice cu întinderi nesfârșite de ape („Marea”, „În zare”, „Puntea”, „Pe mare”), bărci pescărești trase la mal („Odihnă”, „Bărci”, „Peisaj cu bărci”), peisajul de o frumusețe fascinantă al Coastei Amalfi (Italia), care nu întâmplător face parte din patrimoniul UNESCO („Peisaj din Amalfi”), secvențe cu ierni blânde („Prima zăpadă”, „Poiana Brașov”), primăveri în care verdele este semnul sevelor dezlănțuite ale pământului („Primăvară”, „Primăvară în livadă”, „Înviere”), veri cu lanuri de maci și animale aflate la păscut sau la adăpat („În lanul de maci”, „Peisaj cu maci”, „La adăpat”, „Peisaj cu oi”), apusuri și toamne îmbrăcate în veșminte de purpură și aur („Apus”, „Toamnă”, „Apus la Măcin”), case și curți țărănești, cu o arhitectură specifică locurilor („Case la mal”, „În curte”, „Peisaj de țară”), aspecte urbane („Linie de tramvai”, „Peisaj urban”, „Duminică”), portrete de copii și adulți („Portret de copil”, „Copilă cu batic”, „La prânz”, „Nevastă”, „Țărăncuță”, „Fată pe cal”) și foarte multe naturi statice cu flori, cu fructe sau cu legume („Vază cu narcise”, „Flori de câmp”, „Natură statică cu nuci”, „Natură statică cu rodii”, „Floarea-soarelui”, „Flori de cireș”, „Bujori”, „Crizanteme”, „Gutui”, „Lalele înflorite”, „Vază cu pomușoare”, „Buchet de anemone” „Clementine”, „Rodii”, „Legume” etc.).
Imagini tonifiante, pline de sensibilitate
Optând pentru pictura figurativă, Diana Melnic a abordat un registru tematic variat, aducând în prim-plan imagini tonifiante, optimiste, în care se simte din plin palpitul vieții, sensibilitatea și reacția pictoriței la realitățile cu care a venit în contact. Smaraldul valurilor mării se contopește la orizont cu griul scămoșat al norilor; sub soarele arzător, vitele însetate se înviorează sorbind apa răcoroasă și proaspătă; liniștea și mireasma pădurii predispune la visare și poezie. Naturile statice sunt pictate cu o sensibilitate deosebită, artista fiind preocupată să redea materialitatea obiectelor, fragilitatea, transparența și prospețimea florilor. Culorile sunt luminoase, pasta este așezată în tonalități expresive, armonizate cu subtilitate. Există multă poezie în aceste lucrări, o știință compozițională bine strunită, o orchestrație coloristică ingenioasă.
Copiii din portretele și compozițiile sale sunt pictați de asemenea în culori calde, chipul lor emană candoare și inocență, iar privirea uneori întrebătoare este un semn al uimirii cu care caută să descopere lumea din jur. Surprinși în locuri și momente diferite (la mare, la joacă, la masă, dormind, în brațele mamei), copiii din pânzele Dianei Melnic răspândesc în jur bucurie prin spontaneitatea și naturalețea gesturilor și comportamentul lor. Portretele care îi reprezintă pe poeții Adrian Păunescu și Grigore Vieru sunt realizate cu accente expresioniste, în timp ce în altele, mai ales feminine, pictorița acordă o atenție deosebită atât expresivității figurii cât și vestimentației, urmărind să evidențieze frumusețea și specificitatea portului popular. Aceeași preocupare o manifestă și în compozițiile cu mai multe personaje, axate pe evocarea unor datini și obiceiuri practicate de locuitorii satelor din Moldova.
Artistă talentată, stăpână pe uneltele sale, care caută cu mijloacele pe care le are la dispoziție să redea frumosul din natură și oameni, să-și materializeze în imagini vizuale semnificative ideile, gândurile, sentimentele, emoțiile, stările și trăirile sufletești, Diana Melnic are un parcurs artistic ascendent, fiind o prezență binevenită în plastica gălățeană.