O şansă pentru cinematografe: Cine are cheia Grădinii de Vară Central?

O şansă pentru cinematografe: Cine are cheia Grădinii de Vară Central?
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Două alineate ale OG  nr.47/2011 sunt neconstituţionale 


În Monitorul Oficial au fost publicate, recent, Deciziile Curţii Constituţionale nr. 980 şi 981, ambele din noiembrie 2012, prin care această instanţă a admis că prevederile alineatelor (1) şi (4) de la articolul 1 din O.G. 47/2011, privind reglementarea situaţiei juridice a unor săli şi grădini de spectacol cinematografic, precum şi a altor imobile, sunt neconstituţionale. Reamintim că, prin acea ordonanţă, Guvernul Boc stopase încheierea de protocoale între primarul unităţilor administrativ-teritoriale beneficiare şi reprezentantul mandatat de către conducerea Regiei Autonome de Distribuţie şi Exploatare a Filmelor (RADEF) Româniafilm.

Soluţii legislative contradictorii

După cum aflăm de la Marius Mitrof, consilier în cadrul Direcţiei Judeţene pentru Cultură şi Patrimoniu Naţional, „în cuprinsul acestor Decizii, Curtea constată că imobilele cu destinaţia de cinematografe au trecut, prin efectul Legii nr. 328/2006, modificată prin Legea nr. 303/2008, în domeniul public al unităţilor administrativ-teritoriale şi în administrarea consiliilor locale, iar protocolul de predare/primire care se încheia, punctual, pentru fiecare imobil în parte, între unitatea administrativ-teritorială şi administratorul RADEF – „Româniafilm” nu avea natura juridică a unui titlu de proprietate, fiind, aşa cum s-a statuat în jurisprudenţa Curţii, modalitatea practică de preluare a acestor imobile. De asemenea, Curtea a constatat că emiterea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 47/2011, fără a ţine seama de efectele juridice deja produse de reglementarea anterioară (Legea nr. 328/2006, modificată prin Legea nr. 303/2008) şi fără respectarea regimului juridic al proprietăţii publice a unităţilor administrativ-teritoriale, în general, precum şi a procedurii de trecere din domeniul public al acestora în domeniul public al statului, în special, este de natură să conducă la înfrângerea principiului securităţii raporturilor juridice civile, ca urmare a lipsei de claritate şi previzibilitate a normei legale, în condiţiile existenţei unor soluţii legislative contradictorii”. Acestea, coroborate cu alte constatări, au condus la concluzia neconstituţionalităţii celor două alineate ale articolului 1 din O.G.47/2011, decizii definitive şi general obligatorii.

Administraţia locală trebuie să ia iniţiativa

„Direcţia Judeţeană pentru Cultură Galaţi, deşi este reprezentantul Ministerului Culturii în teritoriu, nu are atribuţii în domeniul cinematografelor, decât în măsura în care ministrul dispune acest lucru. Cele două Decizii de admitere a excepţiei de neconstituţionalitate reprezintă acte de interes pentru gălăţeni, în general, şi pentru administraţia locală, în special, pentru ca cinematografele gălăţene, atâtea câte mai sunt, şi aici ne referim la cele enumerate în anexele O.G. 47/2011 („Flacăra”, „Ţiglina”, „Doina” şi „Grădina de Vară Central” – n.r.), să poată deveni funcţionale, iar publicul gălăţean să se poată bucura din nou de vizionarea unor filme pe marele ecran, mai ales că organizarea de către instituţiile de cultură a unor festivaluri cinematografice a devenit deja o tradiţie în oraşul nostru”, ne-a mai declarat Marius Mitrof.

Prin urmare, dacă administraţia locală va face demersurile necesare pentru ca fostele cinematografe şi Grădina de Vară „Central” să poată fi reabilitate, nu va mai fi nevoie să mergem la vecinii brăileni sau la Bucureşti pentru a vedea un film la cinematograf.

Fotografiind intrarea la Grădina de Vară "Central", aflată de ani buni în paragină, nu am putut să nu ne întrebăm: la cine se află, oare, (la propriu - dar şi la figurat), cheia de la lacătul de pe poarta Grădinii?

Citit 6198 ori Ultima modificare Luni, 04 Februarie 2013 17:55

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.