Amintirile şefului de şantier Marian Filimon: Sabin Bălaşa, fericit că i-a fost salvată lucrarea

Amintirile şefului de şantier Marian Filimon: Sabin Bălaşa, fericit că i-a fost salvată lucrarea
Evaluaţi acest articol
(1 Vot)

* Fresca "furată" şi investiţiile mascate din Cultura comunistă


Articolul despre lucrarea murală a maestrului Bălaşa i-a trezit amintiri puternice şeful patronatului IMM-urilor gălăţene, Marian Filimon. Care a fost implicat direct, ca şef de şantier. În 1989, când se muta „fresca” la Galaţi, dumnealui răspundea, de şase ani, de investiţiile din Cultură şi Învăţământ. „Practic, bucăţile lucrării le-am furat de pe şantier – venise buldozerul, Ceauşescu a dispus demolarea fostului Muzeu de Istorie din Bucureşti şi lucrarea maestrului Bălaşa a căzut sub buldozer! S-au dărâmat pereţii, iar lucrarea s-a adunat piatră cu piatră, a fost un fel de puzzle. A intervenit dl Ion Cioflan, colecţionar de artă, un entuziast. El avea lucrări de Irimescu, de Baba… Am muncit zi şi noapte, pe prietenie! Nu, nu s-a dat niciun ban lui Sabin Bălaşa – el se bucura că i-am salvat opera. Un om foarte popular, mânca cu noi, stătea la taclale. Avea un dar extraordinar de a povesti. Era foarte plăcut, erudit, cu o cultură vastă, începând cu mitologia greacă şi până la contemporaneintate! A fost greu până am găsit lucrării locul potrivit, un loc destul de mare… Apoi, Bălaşa a muncit cot la cot cu Cioflan şi toată lumea. Bontaş venea şi noaptea de câteva ori. Rector era profesorul Oprea. Oameni deosebiţi, care în vremurile alea rele au făcut atâtea lucruri bune!”

Lucrarea, adusă pe şest de activistul Bontaş

„Vasile Bontaş băgase în reparaţii Facultatea de Mecanică şi a putut strecura şi pictura lui Bălaşa. Dar repara şi monumente vechi degradate, Biblioteca, ce se dărâma, Muzeul de Artă vizuală, Universitatea, Muzeul de Istorie: S-a construit blocul pentru oamenii din Cultură – primul apartament dat de mine şi Bontaş l-a primit regretatul Paul Păltănea. S-a pus piatra temelie la Casa de Cultură a Studenţilor, s-a lucrat la Catedrală... Nu era voie să investim în unele lucrări, dar le ascundeam pe alte investiţii…”

Copilul cu har şi „pictura” murală de sub pat

Plasticianul gălăţean Relu Angheluţă (în foto, cam pe vremea pictării "frescei"), care a lucrat alături de pictorul Sabin Bălaşa la refacerea lucrării de la Facultatea de Mecanică l-a evocat pe maestru cu o întâmplare specială: „Era simpatic, se aşeza în fotoliu, fuma, glumea cu toţi. Povestea de când era mic, că se băga sub paturi şi scrijelea cu cărbune pe pereţi. Şi când părinţii au făcut curăţenie, au găsit pereţii murdari, desenaţi – dar sub pat. A pictat de mic, asta a vrut să facă şi a fost pe drumul lui. A spus-o, şi nu o dată: „Domnule, pe mine nu mă interesează ce se întâmplă în jurul meu – dacă mâine se anunţă la radio că vine bomba atomică, eu dimineaţă mă scol în mod obişnuit, mă duc la atelier şi mă apuc de pictat”. Asta era viaţa lui! Pentru mine a fost o onoare şi o ocazie să învăţ de la un mare artist.” Sabin Bălaşa a avut parte de discreţie – nici alţi pictori, nici intelectuali gălăţeni care să vină să-l vadă atunci lucrând. „Nu prea se ştia în oraş… De altfel şi uşa era blocată, erau materiale peste tot. „Nici acum lucrarea nu este semnalată, „Da´ oricum nu interesează! Şi dacă e o plăcuţă la intrare, n-o citeşte nimeni! Mulţi nici n-au intrat vreodată în vreun muzeu. Nici profesori universitari, cât am lucrat acolo, nu se uitau la lucrare…”

Citit 4869 ori Ultima modificare Vineri, 05 Iulie 2013 16:38

13 comentarii

  • postat de @Ioana @Ioan
    Luni, 08 Iulie 2013 14:49
    @Ioana @Ioan Din pacate aveti dreptate. Dar ce vreti sa faca d-l Cilinca intr-un oras ca acesta, abrutizat, cu valorile rasturnate ? Se pronunta si el pe unde poate, cu patrundere, inteligenta dar putina competenta. Inginer, scafandru, etc. ratacit in ”umanioare”.
    Ce bine ar fi fost daca erati tot atat de vocali si-n problema sediului Muzeului si determinarii episcopului Casian la intelegere.
    0
    0
    Raportează
  • postat de Ioan
    Luni, 08 Iulie 2013 12:07
    ” Sabin Bălaşa a avut parte de discreţie – nici alţi pictori, nici intelectuali gălăţeni care să vină să-l vadă atunci lucrând. „Nu prea se ştia în oraş… Dar poate ca nu conteaza, nu? STUPID! Prin Galati s-au prindat de-a lungul timpului nume cu adevarat importante, dar pentru un amator care are lacune uriase in ce priveste arta e greu de inteles acest lucru. Pai normal ca avut onoarea sa invete de la un "mare artist". Cati alti artisti de fapt a cunoscut, in ce cercuri s-a invartit si ce studii marete a avut acest angheluta??? Ce ziar provincial si penibil! Gazeta de perete de la Ianca nu e departe. E clar ca va lipseste din ce in ce mai mult profesionalismul.
    0
    0
    Raportează
  • postat de Ioana
    Luni, 08 Iulie 2013 11:58
    Dl Victor C. este usor obsedat de anonimul Relu Angheluţă vad eu... Cu orice ocazie il ridica in slavi. Este cumva acolo o idila? Altfel e greu sa-mi explic de ce se invarte atat in jurul acelui personaj... Sau poate pentru sunt cam la acelasi nivel de intelegere a fenomenului artistic?
    0
    0
    Raportează
  • postat de omul.muncii
    Luni, 08 Iulie 2013 08:04
    adevarul este ca fresca a fost adusa la galati de cmitetul judetean utc prin casa de cultura a tineretului.Personal sa ocupat directorul CCT prof.Traian Draganescu. este corect sa se vorbeasca despre implicarea lui Vasile Bontas dar tot atit de adevarat ca fara implicarea si acordul lui Nicu Ceausescu fresca nu ar fi djuns la galati,cit despre a tot stiutorul Filimon, parca era activist de partid(calitate ce si-o renega)nici decum diriginte de santier,mai are putin si spune ca-i dadea materiale la muna maestrului.D-lor ziaristi mai documentativa
    0
    1
    Raportează
  • postat de un om
    Duminică, 07 Iulie 2013 23:39
    Multumesc domnilor @Alecu si @lui Victoras pentru lamuriri. Probabil ca aveti dreptate. Sunt fericit pentru calitatea comentariilor de pe acest site. Din pacate, intalnesti pe multe alte site-uri ( de exemplu ziare.com) comentarii de prost gust, care contin un limbaj violent si opinii politice fundamentaliste. De multe ori suntem tentati sa vedem lucrurile in alb si negru, desi in realitate exista, de cele mai multe ori, nuante de gri.
    0
    0
    Raportează
  • postat de Alecu
    Duminică, 07 Iulie 2013 16:32
    Dovezile sunt la CNSAS.Sabin Balasa isi turna cu precadere colegii de breasla si la fel ca Adrian Paunescu,C.V.Tudor lucrarile lui erau dedicate cuplului sau executate la cererea acestora.Asa ca ajutorul tov.Filimon era de fapt si de drept un fals ajutor si o mare vrajeala.Atunci nimeni nu facea ceva impotriva dorintei cuplului mai cu seama ca existau foarte multi informatori.
    0
    0
    Raportează
  • postat de @lui Victoras pt @un om
    Duminică, 07 Iulie 2013 12:31
    @un om In mod normal ar trebui sa nu-ti raspund dar, totusi incerc sa ma fac inteles si pt. tine. SB e vazut in bransa cam ca A.Paunescu in cea a poetilor, oamenilor de litere, respectiv un profesionist dar nu un mare artist al epocii, precum altii :Ilfoveanu, Bernea, etc. Atentia pe care Cilinca i-o acorda lui SB e disproportionata fata de valoarea sa artistica. Iar reputatia sa ca om, in epoca, e si ea una pe dos fata de relatarea din articol. In plus compromisul cu puterea ceausista e unul pe care nici un mare artist roman nu si l-a permis. Poate doar ”colosalul” poet si scandalagiu CVTudor.
    In rest, comentariul tau e de bun simt si binevenit.
    0
    0
    Raportează
  • postat de un om
    Duminică, 07 Iulie 2013 11:12
    De ce oare facem afirmatii gratuite fara dovezi? De ce ne ascundem in spatele unui pseudonim si avem impresia intotdeauna ca detinem adevarul absolut? Foarte bun comentariul lui cir pentru SP. Daca domnul SP este vreun academician renumit, atunci comentariul lui poate fi intemeiat. Daca insa nici nu a trecut prin facultate, atunci e complet pe dinafara... Allan Bloom are dreptate dar si marii artisti din Renastere depindeau de cate "o gasca". Cineva trebuia sa finanteze arta. De unde stie domnul Alecu ca Sabin Balasa a fost informator? Exista dovezi clare in acest sens? Si care a fost prejudiciul adus de el altor oameni in calitatea sa de informator? Nu stiu de ce, dar ma gandesc acum la Mona Musca. Pe urma nu vad legatura intre calitatea de informator si tenta comunista a tablourilor. Iar comentariul de la 8:40 mi se pare de-a dreptul idiot.
    0
    1
    Raportează
  • postat de lui Victoras
    Duminică, 07 Iulie 2013 08:40
    Victoras draga, se pare ca ai apucat pe o panta urata. Poate te redresezi.
    0
    0
    Raportează
  • postat de Alecu
    Duminică, 07 Iulie 2013 07:45
    Sabin Balasa ,un mare informator pe vremea lui Ceausescu.Lucrarile dumnealui au o tenta comunista.imi aduc aminte cum S.B. ne explica cu mandrie ce doreste sa reprezinte acest tablou din imagine.Hora fetelor reprezinta conturul Romaniei iar fetele ce formeaza acest contur stau cu fata si cu bratele deschise catre URSS.Sunt cuvintele artistului care nu era atat de mare daca nu era si pupi-n ......,ca si Marian Filimon acest ungur de origine romana care a fost si este un pupi-- n ...de o inalta tinuta artistica.
    0
    0
    Raportează
  • postat de cir
    Sâmbătă, 06 Iulie 2013 21:51
    Pentru SP:
    Da, avem profesori universitari ! In loc sa le cautam pacatele,e bine sa vedem ce putem invata de la ei. Dau ca exemplu profesorul Epureanu. Ne-a incurajat permanent in timp ce alti profesori ne tot repetau ca nu vom avea locuri de munca. Epureanu ne-a spus ca putini vom gasi de lucru exact pe specialitate in schimb ne-a repetat de multe ori ca vom face fata "cu brio" in alte domenii, realitatea i-a dat dreptate. Si Viata Libera care scrie din cand in cand despre colegii mei (ex Dan Negrea), plecati pe alte meleaguri si care aduc onoare Facultatii, Galatiului si profesorilor.
    0
    0
    Raportează
  • postat de Allan Bloom ,cel mai stralucit student american
    Sâmbătă, 06 Iulie 2013 19:47
    Ideal ar fi ca artistii adevarati sa nu depinda de nici o gasca , cele in devenire ca si cele in lichidare se agata in istorie de cate un copac cu flori .
    0
    0
    Raportează
  • postat de S. P.
    Sâmbătă, 06 Iulie 2013 19:28
    Da' ce, avem profesori universitari la Galati?
    1
    0
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.