INTERVIU cu directorul Dan Basarab Nanu: „României îi trebuie un sediu pentru unicul Muzeu de Artă Vizuală!”

INTERVIU cu directorul Dan Basarab Nanu: „României îi trebuie un sediu pentru unicul Muzeu de Artă Vizuală!”
Evaluaţi acest articol
(1 Vot)

Anul acesta, Galaţiul a pierdut sediul muzeului-reper în plastica românească * Acum, instituţia funcţionează în spaţii improprii 


În 1967, la Galaţi se înfiinţa primul Muzeul de Artă Contemporană Românească din ţară. O instituţie de cultură având ca scop prezentarea celor mai noi tendinţe ale fenomenului plastic în devenire. În momentul de faţă, instituţia are în patrimoniu 219 piese de artă decorativă, 2.599 lucrări de grafică, 1.438 de pictură, 651 de sculptură şi 73 de tapiserie. Dintre acestea, în actuala Galerie de Artă, care ţine loc de muzeu, sunt expuse doar un număr de 100 de lucrări de pictură, 40 de grafică, 35 de sculptură şi 12 de tapiserie. Pentru că atâtea pot fi prezentate în spaţiul expoziţional pe care instituţia l-a primit de la autorităţile locale după pierderea vechiului sediu, în care a funcţionat timp de 46 de ani.  

 

- Întrucât clădirea vechiului sediu al Muzeului de Artă Vizuală se află în curs de reabilitare, urmând să devină Muzeul Istoriei Culturii şi Spiritualităţii Creştine de la Dunărea de Jos, aţi fost nevoiţi să vă mutaţi la parterul blocului V3, lângă Piaţa Centrală. Cum vă descurcaţi în actualul sediu?

- Ne descurcăm împărţindu-ne. O parte la sediul expoziţional de pe strada Tecuci nr. 7, la blocul V3, o parte la sediul administrativ de pe strada Eroilor nr. 6, o parte la depozitele de pe Calea Prutului. Cel mai „frumos” a fost într-o zi când am avut curs cu studenţii mei de la Facultatea de Arte, în sediul Galeriei de Artă a Muzeului din Piaţă. Fiind o zi de marţi, la ora 17,00, au început vecinii de la etaj să folosească toaletele. A fost ceva ca în Kafka. Eu vorbeam foarte sigur şi frumos - sper eu - despre arta Mesopotamiei, în timp ce studenţii se întrebau dacă zgomotul respectiv nu se va transforma şi în jeturi lichide. În rest, este bine şi frumos. Atât de frumos, încât îmi e frică să nu care cumva, cineva, sau mai mulţi, să considere că povestea cu Muzeul de Artă este rezolvată. Mulţumim, mulţumim, mulţumim, avem un spaţiu pe care din nimic l-am transformat în ceva ce la ora actuală uimeşte. Actuala organizare a acestui "nespaţiu", pe mine, personal, mă mulţumeşte şi nu am cuvinte decât de gratitudine faţă de toţi cei care şi-au depus acolo părticica de efort. Încă o dată, Muzeul de Artă Vizuală a demonstrat că poate, că ştie să traverseze clipe unice, considerate de alţii ca nişte clipe neimportante.

- Ar fi necesar, ca aerul, măcar încă un spaţiu expoziţional, la Galaţi. Ce soluţii aţi vedea, în acest sens?

- Sub nicio formă nu ne gândim numai la un spaţiu expoziţional. României îi trebuie un sediu pentru unicul Muzeu de Artă Vizuală! Un muzeu înseamnă: spaţiu expoziţional, depozite, ateliere, spaţii pentru manifestări interdisciplinare, spaţii pentru personalul administrativ, spaţiu pentru expunere în aer liber şi multe altele. Evident că orice spaţiu este un lucru benefic. Subliniez încă o dată că este necesar un spaţiu în care muzeul să fie muzeu, nu doar încă un spaţiu expoziţional! Varianta optimă ar fi cumpărarea unui imobil, eventual un bloc dintre cele care sunt scoase la vânzare datorită crizei şi, în termen de câţiva ani, amenajarea lui ca muzeu. Evident, aici, în afară de problema financiară, mai trebuie să existe şi voinţa politică - mai bine zis consens politic.

- Care sunt perspectivele ca viitorul sediu al Muzeului să se ridice în Parcul Rizer? De cine depinde, cât trebuie să mai aşteptăm, cum putem să ajutăm noi, presa, ca acest lucru să se întâmple?

- Sigur că soluţia optimă este cea din Parcul Rizer. Avem terenul, chiar dacă este dat la ora actuală în custodia Primăriei. Avem proiectul care a uimit pe toată lumea. Mai trebuie voinţă şi din nou voinţă şi, evident, rezolvare din punct de vedere financiar. Probabil, dacă s-ar găsi posibilitatea eşalonării în câţiva ani a unor fonduri, s-ar putea rezolva problema. Să vedem cum va fi bugetul pe 2014.

- Ce proiecte şi ce priorităţi aveţi pentru 2014?

- Multe. Este vorba, bineînţeles, de expoziţii, evident este vorba de continuarea relaţiilor tradiţionale cu Liceul de Artă „Dimitrie Cuclin”, Uniunea Artiştilor Plastici, Facultatea de Artă, Teatrul Muzical „Nae Leonard”. Aş menţiona două acţiuni de anvergură. Simpozionul naţional (ediţie omagială) Celic-Dere-Argamum, în colaborare cu Institutul de Cercetări Eco-Muzeale Tulcea şi promovarea în plan naţional şi internaţional a Taberei de creaţie Boholţ, care este un demers al unui împătimit al artelor din Galaţi.

Cine este Dan Basarab Nanu

Dan Basarab Nanu s-a născut pe 19 aprilie 1954, la Galaţi. A absolvit Facultatea de Istorie - Filozofie a Universităţii din Bucureşti (1978). Din 2012, este doctor în arte plastice şi decorative (cu teza „Artă şi arheologie în zona Galaţi, epoca premodernă şi modernă”).

A fost profesor de istorie la Şcoala nr. 13 (1978-1981), apoi muzeograf la Muzeul de Istorie (1981-1994), şef secţie la Muzeul de Istorie (1994-1997), consilier şef la Inspectoratul Judeţean pentru Cultură (1997-2001), director al Direcţiei Judeţene pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Galaţi (2001-2003), iar din 2003 conduce Muzeul de Artă Vizuală – director (2003-2009), respectiv manager din 2009 până în prezent. Este deţinătorul a două atestate – unul în muzeografie şi unul ca expert în bunuri cu semnificaţie artistică  (icoane sec.XVIII-XIX). Este lector univ. dr. la Facultatea de Arte din cadrul Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi, unde predă Istoria artei.

Citit 3103 ori Ultima modificare Luni, 02 Decembrie 2013 20:30

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.